کد خبر: ۳۳۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 02
سیاست سختگیرانه آمریکا برای ویزای دانشجویی‌ که‌ آنها را در وطن ‌ معلق نگه داشته‌ است.
شفا آنلاین>جامعه>نزدیک به 700 دانشجوی ایرانی مدت‌هاست که منتظر صدور ویزای دانشجویی از طرف آمریکا مانده‌اند.  بعضی از آنها حدود شش ماه و بعضی حتی نزدیک به دو سال است که منتظرند ویزای آنها صادر شود و مراحل اداری آن به پایان برسد. آنها از دانشگاه‌های این کشور در مقاطع و رشته‌های مختلف پذیرش گرفته‌اند و به بعضی از آنها فاند و بورس تحصیلی هم تعلق گرفته، اما هنوز پاسخی از اداره مهاجرت آمریکا دریافت نکرده‌اند. 

 

به گزارش شفا آنلاین:مشکل برای این دانشجویان آنقدر بالا گرفته که از طریق ایرانیان ساکن آمریکا هم با یکی از سناتورهای این کشور تماس گرفته شد ولی به نتیجه نرسید. بسیاری از این دانشجویان در جریان دریافت ویزای آمریکا از شغل خودشان استعفا دادند، خانه خود را فروخته‌اند و آماده سفر شده‌اند.

 

حالا به دلیل این بلاتکلیفی در دریافت ویزا، شروع تحصیلاتشان را برای چند ترم به تعویق انداخته‌اند و برای گروهی از آنها دیگر امکان به تاخیر انداختن ورود به دانشگاه وجود ندارد. علاوه بر خود این دانشجویان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و اساتیدی که در انتظار دانشجویان خود مانده‌اند هم در وضعیت معلقی به‌سر می‌برند.

 

آنها در آستانه از دست دادن موقعیت‌هایی هستند که در این دانشگاه‌ها به عنوان محقق به دست آورده‌اند. برای عمومی کردن این ماجرا هشتگی در توئیتر به راه افتاده تا اطلاع‌رسانی بیشتری درباره آن به جریان بیفتد. درخواست دانشجویانی که این هشتگ را در توئیتر ترند کرده‌اند، این است که آمریکا رسیدگی به ویزای دانشجویان ایرانی را در اولویت خود قرار دهد و به صورت عادلانه به درخواست آنها رسیدگی کند. 

 

ویزایی که قرار است برای آنها صادر شود،  از نوع «اف» و «جی» است که فعلا در مراحل اداری متوقف مانده است؛ مرحله‌ای که معمولا زمان خاصی برای آن اعلام نمی‌شود، اما معمولا بیشتر پرونده‌هایی که به این مرحله می‌رسند در 60 روز یا کمتر به نتیجه می‌رسند.

 

با این حال عوامل مختلفی ممکن است این روند را طولانی‌تر کند. ویزای «اف وان» یکی از انواع روادیدهای آمریکاست که برای متقاضیان به تحصیل در این کشور صادر می‌شود. ویزای «جی» هم روادیدی است که به صاحبان آن اجازه اقامت در آمریکا را می‌دهد و برای دریافت آن باید یک اسپانسر تحصیلی یا کاری در این کشور پیدا کنید. 

 

یکی از دانشجویانی که هشتگ را توئیت کرده، نوشته است که «ما دوره‌ای طولانی برای دریافت ویزای غیرمهاجرتی آمریکا پشت‌سر می‌گذاریم و ممکن است دانشگاه‌های آمریکا با تاخیر در ورود به دانشگاه موافقت نکنند؛ به همین دلیل این امکان وجود دارد که پذیرش و موقعیتی را که بین هزاران متقاضی دیگر به‌دست آوردیم، از دست بدهیم. انتظار بی‌پایان برای تایید ویزا برای بیش از 700 دانشجو که در مراحل اداری گیر افتاده‌اند، غیرقابل تحمل شده است.»

 

یکی دیگر از کاربران توئیتر با انتشار این هشتگ در صفحه توئیتر خود نوشته است که «بیش از 200 روز است که در پیچ و خم بروکراتیک پردازش ویزا گیر افتاده‌ام... وقت عمل است.»

 

کاربرانی که تجربه مشترکی داشتند، به این دانشجویان توصیه کرده‌اند که بهترین راه گرفتن وکیل و تنظیم شکایت گروهی است تا زودتر به نتیجه برسند؛ چون فعلا تنها راهی که این 700 نفر برای جلب توجه رسانه‌ها در پیش گرفته‌اند، هشتگ و ایمیل زدن به سناتورهای آمریکایی است. کاربر دیگری هم درباره تجربه مشابه خودش در تاخیر در دریافت ویزای کانادا نوشته بود که او هم با کمک وکیل مشکلش را حل کرده بود. 

 

کاربری به‌نام عاطفه از 318 روز انتظار همسرش برای مصاحبه برای دریافت ویزا گفته و نوشته است که روند طولانی اداری و بی‌دلیل این ماجرا خانواده آنها را از هم می‌پاشد. خود او سال گذشته توانسته ویزای آمریکا دریافت کند، اما ویزای همسرش با مشکل روبه‌رو شده است.

 

او در طول این مدت بارها با یکی از سناتورهای آمریکایی درباره مشکل ویزای همسرش صحبت کرده و هر دوبار به او پاسخ داده شده که باید منتظر بماند و حالا نزدیک به 248 روز است که از همسرش جدا مانده. 

 

یکی دیگر از دانشجویانی که در این شرایط قرار دارد، درباره تجربیاتش نوشته است که «من در ایران در مقطع لیسانس و ارشد رشته مهندسی برق در دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) با معدل بالا درس خوندم. در دانشگاه ما برای دریافت توصیه‌نامه باید تعداد واحد قابل‌توجهی با استادان درس گذرانده باشی یا اینکه مقاله داشته باشی.

 

از طرفی تعداد محدودی توصیه‌نامه داده می‌شود. من سال ۲۰۲۲ توانستم از یکی از دانشگاه‌های خوب آمریکا پذیرش بگیرم، ولی طبق هر سال به دلیل دلال‌های وقت سفارت، نتوانستم به موقع وقت سفارت بگیرم و پذیرشم را از دست دادم.

 

با همه سختی و مشقت ناامید نشدم و همچنان تلاش کردم و سال بعدش یعنی ۲۰۲۳ دوباره با زحمت مجدد پذیرش گرفتم. از پنج دانشگاه که همه را به‌غیر از یکی رد کردم، توانستم وقت سفارت بگیرم، ولی بیش از هشت ماه است که هنوز هیچ نتیجه‌ای بابت بررسی پرونده به من داده نشده و برای بار دوم دارم پذیرش رو از دست میدم؛ پذیرشی که حاصل ۲۱ مصاحبه و پرداخت اپلیکیشن فی با این وضعیت دلار و صرف زمان زیاد و محدودیت توصیه‌نامه توسط استادان داخل ایران است. هیچ راهی ندارم و در برزخ گیر کرده‌ام.»

 

مشابه این ماجرا هم مدتی پیش برای دانشجویان ایرانی عازم ایتالیا رخ داده بود که آنها هم مدت‌ها منتظر وقت ویزای سفارت ایتالیا بودند و بابت همین موضوع روبه‌روی سفارت این کشور در تهران تجمع کرده بودند. /هفت صبح

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: