کد خبر: ۳۳۷۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - 2023December 31
رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هدف گذاری ۷۰ درصدی نوبت دهی الکترونیک در مراکز درمانی در راستای تسهیل دسترسی هموطنان به خدمات درمانی خبر داد.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر حسن واعظی روز یکشنبه در این باره گفت: یکی از سازوکارهای اصلی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بهره گیری از نظام ارجاع الکترونیک است که بر پایه نوبت دهی الکترونیک قرار دارد؛ اکنون با توسعه سامانه‌های نوبت دهی الکترونیک در اغلب کسب‌و کارها، بهره گیری از این سامانه ها نیز در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به منظور ارائه خدمات سریع و آسان به شهروندان غیر قابل اجتناب است.

به گزارش شفا آنلاین:رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: ارائه خدمات به موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در فرآیندهای درمانی، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهره‌مندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامه ریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی از مواردی است که بهره گیری از «سامانه نوبت دهی الکترونیک جامع» را الزامی می سازد.

وی افزود: مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با همکاری مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم راستا با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، اقدامات موثری را به منظور توسعه نوبت دهی الکترونیک به انجام رسانده است که از جمله مهمترین این اقدامات تخصیص حداقل ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک است که نوبت دهی آنها از طریق سامانه های نوبت دهی الکترونیک و ارجاع الکترونیک صورت می‌پذیرد.

واعظی ادامه داد: تخصیص حداقل ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانه های نوبت‌دهی الکترونیک (غیرحضوری) که با توجه به حجم درخواستهای اینترنتی ظرفیت تخصیصی در تخصص های مختلف می تواند افزایش یابد، از دیگر اقدامات است. همچنین تدوین دستورالعمل و فرآیندهای اجرایی نوبت دهی الکترونیک به منظور ایجاد وحدت رویه در همه مراکز درمانی کشور صورت پذیرفته است.

وی اظهار داشت: مشارکت و همکاری سازمان‌های بیمه گر پایه از جمله سازمان تامین اجتماعی به منظور تخصیص ظرفیت پذیرش مراکز درمانی وابسته آن سازمان به نوبت دهی الکترونیک و نیز افزایش ظرفیت نوبت دهی سامانه جامع نوبت دهی وزارت بهداشت که با توجه به افزایش بازه های زمانی اخذ نوبت و ظرفیت پذیرش مراکز درمانی می باشد، نیز صورت گرفته است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: با اینکه نوبت دهی الکترونیک گام موثری در توسعه خدمات سلامت به شمار می رود ولی باید به این نکات توجه کرد که تخصیص بیشتر نوبت ها به صورت اینترنتی به دلایلی مختلفی امکان‌پذیر و ایده آل نیست.

وی با اعلام اینکه اختصاص تمام نوبت‌ها به صورت الکترونیک منجر به تضعیف برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خواهد شد، در خصوص نبود امکان تخصیص بیشتر نوبت ها به صورت الکترونیک گفت: به دلایل فقدان درک صحیح از تفاوت های ذاتی خدمات درمانی با سایر خدمات شهری، افزایش مراجعات غیرضروری به متخصص، نبود کفایت سواد سلامت جامعه در تشخیص نوع بیماری، خود تشخیصی ، خودمراقبتی نادرست و خود انتخابی رشته تخصصی درمانگاه، افزایش انتخاب نادرست رشته تخصصی در اخذ نوبت الکترونیکی توسط شهروندان، اشغال نوبت‌های الکترونیک ممکن برای مراجعه اشتباهی و بازماندن بیماران مرتبط این امر امکان پذیر نیست.

واعظی یادآور شد: مراجعه نکردن بیماران بدون اطلاع در ساعت نوبت اخذ شده و اتلاف وقت پزشک متخصص در درمانگاه، مراجعه خارج از زنجیره ارجاع و غیرضروری، تضعیف اقتصاد سلامت بیمارستانها و مراکز درمانی کشور در شهرستان های کمتر برخوردار، تقلیل نوبت های قابل استفاده حضوری برای ارجاع از بخش اورژانس یا ویزیت پیگیری و ارجاع موازی، تقلیل نوبت حضوری برای اصلاح ویزیت حضوری در درمانگاه، تخصیص صحیح و مرتبط توسط متخصص اول و تقلیل نوبت حضوری برای ارائه خدمات به سالمندان، افراد بی‌سواد و افراد محروم سبب می شود تا استفاده بیش از هدفگذاری انجام شده از بستر خدمات اینترنتی و دیجیتالی امکانپذیر و ایده آل نباشد.

این مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینکه همچنین امکان اخذ نوبت درمانگاه‌های فوق تخصصی و مراکز ارجاع سطح سوم کشور، بر خلاف سطح بندی و نظام ارجاع است، تصریح کرد: از این رو با توجه به دلایل کارشناسی ذکر شده، دستیابی به ۷۰ درصد نوبت‌دهی‌ها به صورت الکترونیک در مراکز درمانی تا پایان تابستان ۱۴۰۳ هدفگذاری شده و مورد تاکید وزارت بهداشت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: