کد خبر: ۳۳۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - 2023December 31
باز هم این آخر سالی بحث میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی داغ شده است

شفا آنلاین>سلامت>از دیروز ماجرای رشد تعرفه‌های پزشکی با رقمی که وزارت بهداشت اعلام کرده ، حسابی خبرساز شده است. مردم می‌گویند که این عددها بالاست و نمی‌توانند پرداخت کنند. پزشکان هم می‌گویند این هزینه‌هایی که بابت تعرفه‌های پزشکی در نهایت به آنها پرداخت می‌شود کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. دست آخر هم که سازمان برنامه و بودجه باید تصمیم نهایی را بگیرد. اما اصل ماجرا چیست و آیا مردم باید نگران باشند؟‌

پیشنهاد وزارت بهداشت برای 1403
به گزارش شفا آنلاین:روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت از پیشنهاد افزایش ۴۵درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳ خبر داد. سال قبل هم ۴۰درصد افزایش تعرفه درنظر گرفته شده بود که فقط ۲۵درصد آن تصویب شد. به‌نظر می‌رسد افزایش تعرفه‌ اعلامی نباید کمتر از ۴۰درصد تعرفه سال قبل باشد. پزشکان، وعده افزایش مناسب و استاندارد تعرفه‌های پزشکی را وعده‌ای توخالی می‌دانند که هر سال به گوش می‌رسد و هرگز محقق نشده است؛چرا که یک سر آن به مردم مربوط می‌شود که عده زیادی از آنها توانایی پرداخت ندارند و یک سر آن به بیمه‌ها که به تعهد و خوش‌حسابی معروف نیستند. پزشکان معتقدند تعرفه‌های پزشکی ناچیز است و با این مبالغ از عهده مخارج خود برنمی‌آیند.پزشکان  می‌گویند یکی از دلایل گرایش آنها به مشاغل غیرپزشکی، همین نا‌همخوانی تعرفه‌ها با تورم است. مردم هم می‌گویند با وجود حق بیمه‌ای که ماهانه به سازمان‌های بیمه‌گر می‌پردازند، ویزیت پزشکان معمولا شامل حق بیمه نمی‌شود و معمولا مجبورند آن را از جیب خود بپردازند.

هیچ اتفاقی نمی‌افتد
دکتر ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: هر سال از افزایش تعرفه‌ها خبر می‌دهند و در نهایت هم اتفاقی نمی‌افتد. دوم اینکه پرداختن یا نپرداختن تعرفه‌ها دست سازمان برنامه و بودجه و هیأت دولت است و آنها هم توجهی به درخواست وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این خصوص ندارند.

مشکلات اقتصادی پزشکان
خسرونیا ادامه می‌دهد: جامعه پزشکی اصلا تمایل و انتظار ندارد که تعرفه‌ها یا ویزیت پزشکان از جیب مردم پرداخت شود. سازمان‌های بیمه‌گر باید این پول را پرداخت کنند. وقتی بیمه‌ها سرتاسر سال از من و شما رقمی به‌عنوان حق بیمه کم می‌کنند موظفند که وقتی مردم بیمار می‌شوند همه مخارج درمان آنها را بپردازند.رئیس انجمن متخصصان داخلی ایرانی درباره مشکلات اقتصادی پزشکان هم می‌گوید: پزشک متخصص سراغ دارم که بعد از ۵۰سال طبابت فوت کرده و خانواده‌اش نتوانسته‌اند برایش مراسم ختم بگیرند. من پزشک سراغ دارم که همسرش فوت کرد و مخارج کفن و دفن را همکاران فراهم کردند. خسرونیا تاکید می‌کند: قراری که قبلا گذاشته شده بود، این بود که ۸۰درصد حق بیمه را سازمان‌های بیمه‌گر بدهند و ۲۰درصد را مردم یا فرد بیمه‌شده. اما الان برعکس شده؛ ۸۰درصد را بیمه‌شده پرداخت می‌کند و فقط ۲۰درصد را بیمه می‌پردازد آن هم اگر بپردازد. چون بعضی وقت‌ها ۶ تا ۸ ‌ماه بعد پرداخت می‌کنند.

تعرفه 45 درصدی هم پاسخگو نیست
خسرونیا می‌گوید: حتی اگر تعرفه‌ها ۴۵درصد هم زیاد شود اصلا نمی‌تواند شکاف‌ها را پر و رضایت نسبی پزشکان را تامین کند. چون سطح تورم از پارسال تا امسال به‌گفته خود دولت ۴۰درصد بوده است. اما ویزیت پزشکان، سال گذشته 25درصد اضافه شد سال قبلش هم همینطور.او تاکید می‌کند:  ما انتظار نداریم که مردم با فشارهای اقتصادی فعلی در کشور، تعرفه‌ پزشکی را از جیب خود بپردازند و لازم است که بیمه‌ها متعهد و خوش‌حساب باشند./همهشری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: