کد خبر: ۳۳۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 2023December 30
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور‌ها متعهدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش دهند و اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم سنگینی برایشان در نظر گرفته شده است.
شفا آنلاین>تکنولوژی>معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: آن چیزی که اپراتور‌ها تعهد کردند اخیرا و به صورت الحاقیه پروانه هم قرار شده که اتفاق بیفتد که ضمانت اجرایی کار را بیشتر کند تمامی آن مواردی که آنجا لحاظ شده را ما به دقت رصد می‌کنیم و سر وقت خودش هم گزارش خواهیم داد اگر که اپراتور‌ها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش بدهند ما انشاالله ظرف ۶ ماه گزارش خواهیم داد به دقت که وضعیت دی ماه مثلا ۱۴۰۲ چقدر بوده و شش ماه بعدی اش به کجا رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین:معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور‌ها متعهدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش دهند و اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم سنگینی برایشان در نظر گرفته شده است.

در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره افزایش تعرفه اینترنت با آقای آسوشه، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و معاون اسبق مرکز ملی فضای مجازی، آقای رضایی مدیر کل حقوقی و تنظیم مقررات اپراتور ایرانسل و آقای مهدی روحانی نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفتگو شده است.

مقدمه مجری: موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب افزایش تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه است با موافقان و مخالفان این موضوع را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

در خبر‌ها داشتیم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش تعرفه اینترنت همراه موافقت کرده در پی این موضوع هم امروز اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش ۳۴ درصدی تعرفه‌های اینترنت خبر دادند البته بنابر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتور‌ها باید در قبال این افزایش تعرفه‌ها سه شرط را به جا بیاورند اول افزایش سایت‌های نسل پنجم به ده درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، دوم افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و سوم افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت ظرف شش ماه. در گفتگوی ویژه خبری امشب کم و کیف افزایش تعرفه‌ی اینترنت اپراتور‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آقای آسوشه، افزایش تعرفه‌ها و شروطی که برای آن گذاشته شده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آسوشه: من فکر می‌کنم افزایش تعرفه‌ها باید انجام می‌شد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مشکلاتی که در شبکه وجود دارد به نظرم نمی‌آید که با این روش دستوری که وزارت ارتباطات به عنوان شرط افزایش قرار داده یعنی این که به سرعت سی درصد افزایش پیدا کند، خدمات فایو جی بیاید و خدمات فورجی افزایش پیدا کند، همین الان چند تا مصوبه وجود دارد که هنوز اجرایی نشده، مثلا خدمات اینترنت از استفاده کردن از داده‌های داخلی باید نیم بها باشد نسبت به خدمات اینترنت بین الملل، هیچ شاخصی و هیچ روشی وجود ندارد که مردم ما متوجه این بشوند که اگر هزار تومان هزینه برای اینترنت شان محسوب شد، چقدرش را اینترنت بین الملل استفاده کردند و چقدر از آن را اینترنت داخلی، چون طبق مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی و ابلاغی که به مجموعه‌ها انجام شده این برای سال‌های قبل هم هست، باید نیم بها باشد، ولی متاسفانه، چون یک چنین شاخصی وجود نداشته و هیچ روشی برای اندازه گیری آن معرفی نشده به کاربران شبکه، تقریبا می‌توان گفت تقریبا همه‌ی اپراتور‌ها کلا تمام بها حساب می‌کنند چه شما از خدمات داخلی استفاده کنید روی شبکه اینترنت، چه از خدمات بین الملل استفاده کنید. این هنوز قابل اندازه گیری متاسفانه نیست و این خیلی مصوبه‌ی یعنی سخت است برای اندازه گیری.

این که افزایش داریم لاجرم است، چون تقریبا از سال ۹۵ تغییر جدی اتفاق نیفتاده و به هرحال این مقدار سرمایه را که اپراتور‌های مجموعه در این فضا سرمایه گذاری کردند اگر در هر کسب و کار دیگری سرمایه گذاری می‌کردید حتما سود بهتری را عاید شما می‌کرد مردم ما اگر واقعا شاهد افزایش کیفیت باشند، اما متاسفانه آن طور که من اطلاع دارم، باز هیچ روشی برای اندازه گیری مثلا ۳۰ درصد سرعت، چه کسی این را اندازه گیری می‌کند؟ چه کسی اصلا قائل است یعنی شما الان وقتی اینترنت موبایل را ثبت نام می‌کنید کجا به شما گفته می‌شود که چه سرعتی به شما داده می‌شود؟ و چه کسی تضمین می‌کند یک همچنین سرعتی را؟

نکته بعدی، وقتی که ما به آن می‌گوییم شبکه دسترسی، شما وقتی دارید سرعت شبکه دسترسی را بالا می‌برید، اگر بتوانید و بقیه‌ی اجزای شبکه را روی آن کار جدی انجام نمی‌دهید هیچ اتفاق جدی را کاربران حس نخواهند کرد، بنابراین مثل بقیه‌ی امور می‌شود، مرتب دولتمردان ما اظهار می‌کنند که ما داریم حرکت می‌کنیم، داریم پیشرفت می‌کنیم، داریم جلو می‌رویم، اما مردم ما این پیشرفت را حس نمی‌کنند.

یعنی شما می‌فرمایید که یک افزایش تعرفه‌ای وجود داشته و برای آن شروطی گذاشته شده تضمینی برای اجرای شروط نیست درست است؟

آسوشه: برای اجرای شروط نیست یک، دو این که یک اجزای دیگری هم این شبکه دارد فقط اجزای، چون افزایش تعرفه مربوط به بخش اکسس است یعنی آن جایی که مردم به شبکه دسترسی پیدا می‌کنند. اما این مردم وقتی می‌آیند داخل شبکه می‌خواهند از خدمات استفاده کنند. کدام دیتا سنتر قابلی وجود دارد که بتواند تاخیر متغیر با زمان و تاخیر‌های لازم و حتی گم شدن پکت لاست‌ها، این‌ها را به اصطلاح تضمین کند.

یعنی ساده اش را بخواهیم بگوییم چه می‌شود؟

آسوشه: این می‌شود که وقتی من یک جمله‌ای را در شبکه به شما می‌گویم، گم نشود این جمله نصفش از بین نرود، به عبارت بهتر بتوانیم با ضمانت لازم این خدمات را به مردم ارائه بکنیم.

این مسئله که شما فرمودید را پیگیری بکنیم، اقای مهدی روحانی نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روی خط تلفنی ما هستند.

موضوع این است که الان آقای آسوشه درواقع این را مطرح می‌فرمایند که این افزایش تعرفه اتفاق افتاده با یکسری شروط، ولی تضمینی برای اجرای این شروط وجود ندارد.

روحانی نژاد: البته آقای آسوشه خودشان از فعالین این حوزه هستند ولیکن این موضوعاتی که مطرح کردند واقعا باید اثبات شود، ما در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کاملا نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی داریم و اصلا اگر که مردم شکایتی داشته باشند یا دغدغه داشته باشند با ما تماس می‌گیرند و به صورت لحظه‌ای این رصد را داریم انجام می‌دهیم. آن چیزی که اپراتور‌ها تعهد کردند اخیرا و به صورت الحاقیه پروانه هم قرار شده که اتفاق بیفتد که ضمانت اجرایی کار را بیشتر کند تمامی آن مواردی که آنجا لحاظ شده را ما به دقت رصد می‌کنیم و سر وقت خودش هم گزارش خواهیم داد اگر که اپراتور‌ها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت شان را ۳۰ درصد افزایش بدهند ما انشاالله ظرف ۶ ماه گزارش خواهیم داد به دقت که وضعیت دی ماه مثلا ۱۴۰۲ چقدر بوده و شش ماه بعدی اش به کجا رسیده است.

 اگر آمدیم و حالا این تعهداتی که داده شده اجرایی نشد چه اتفاقی می‌افتد یعنی تعرفه‌ها سر جایش بر می‌گردد؟

روحانی نژاد: نه مثل همه تعهداتی که اپراتور‌ها دارند اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم خیلی سخت و سنگین برایشان دیده شده که مطمئنا این فقط بحث الان نیست، ما الان ۱۵ سال و حتی بیشتر اپراتور‌ها پروانه دارند و آن چیزی که در پروانه شان بوده را به دقت رگولاتوری بررسی کرده و تا الان هم هر آنچه که تعهد داشتند را تقریبا با دقت بالایی انجام دادند اگر هم جا‌هایی اتفاق نیفتاده ما برخورد قانونی کردیم و جریمه هم انجام شده است.

این افزایش تعرفه در واقع اجازه داده شده که انجام شود در ازای این که این سه تا شرطی که ابتدای برنامه هم گفتیم به جا بیاید، حالا پس اگر هر یک از این سه شرط به جا نیاید تعرفه‌ها برنمی گردد سر جایش، این اتفاق پس نمی‌افتد؟

روحانی نژاد: اولا این که خود افزایش تعرفه احتمالا در جلسه هم در مورد آن صحبت خواهد شد دلایل مختلفی دارد طبیعتا اگر که ما تورم داشتیم یا دلایل افزایش هزینه‌ها را بر اپراتور‌ها داشتیم این را سر جای خودش وجود دارد ولیکن ما این را برای اولین بار یعنی ممکن است خیلی جا‌ها در کشور می‌بینید که افزایش قیمت‌ها انجام شده بواسطه‌ی این که هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولیکن دولت تعهدی را ما به ازای آن از تولید کننده نگرفته، ما این جا فکر می‌کنیم جزو معدود دستگاه‌های حاکمیتی هستیم که این تعهد را گرفتیم یعنی در عین حالی که بالاخره افزایش هزینه را داریم می‌بینیم و مردم هم طبیعتا برایشان ملموس است، در عین حال این را مرتبطش کردیم با افزایش کیفیت یعنی این نکته خیلی مهم است که مردم مطمئن باشند که ما این افزایش کیفیت را رصد خواهیم کرد.

امکانش نبود برای افزایش ۳۰ درصدی سرعت یک ساز و کاری فراهم کنید که اصلا خود مردم بتوانند متوجه آن شوند؟

روحانی نژاد: حتما، ببینید اصلا ما سه ماه یک بار گزارشی را ..

نه حالا فراتر از این که اصلا شما اعلام کنید یک سایتی باشد یک دسترسی باشد مردم خودشان بتوانند بروند و رصد بکنند ببینند که این سرعت چه تغییری کرده؟

روحانی نژاد: انشاالله

انشاالله یعنی چه؟ یعنی این کار را انجام می‌دهید؟

روحانی نژاد: بله بررسی این را خواهیم کرد روالش را تعیین کنیم که خود مردم هم بتوانند رصد کنند ما در موضوعات دیگر هم این کار را کردیم اگر وقت شد من توضیح در مورد عملکرد وزارتخانه تمام تعهداتی که دادیم خواهم داد.

سوال اقای آسوشه از آقای روحانی نژاد: آقای روحانی نژاد داریم با مردم صحبت می‌کنیم خواهش من این است که این را بهانه نکنیم که بقیه‌ی بخش‌ها قیمت هایشان را افزایش دادند و هیچ ضمانتی را از تولید کننده‌ها نگرفتند برای این که این افزایش قیمت نتیجه اش افزایش کیفیت باشد این که اولا اصلا پسندیده نیست که ما بیاییم بگوییم حالا آن‌ها که اصلا این ضمانت را نگرفتند حالا ما گرفتیم، حالا این که بشود یا نشود، این نکته اول.

نکته دوم این که شش ماه شما قیمت‌ها را دارید بالا می‌برید به این عنوان که شش ماه دیگر این‌ها افزایش کیفیت بدهند، یعنی ما داریم شش ماه ... من می‌خواهم بگویم این دو تا را به هم منوط نکنیم من قبل از این که شما بیایید روی خط عرض کردم، از سال ۹۵-۹۶ تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده بهرحال ما تورم‌های جدی در مملکت حس کردیم و باید این‌ها تعرفه‌ها آرام آرام افزایش پیدا می‌کرد نباید جمعش می‌کردیم و یک شبه به زعم دستور ۳۰ درصد، اما من امشب که نگاه می‌کردم واقعا بالای صد در صد، ۱۲۰-۱۳۰ درصد دارد افزایش پیدا می‌کند شما می‌گویید ما کاملا رصد می‌کنیم من کاملا احترام می‌گذارم به صحبت یک مسئول، ولی می‌خواهم عرض کنم که مردم ما این را حس نمی‌کنند شما چه را رصد می‌کنید؟ می‌گویید ۳۰ درصد، مردم تعرفه را باز می‌کنند می‌بینند بالای صد در صد افزایش قیمت دارد.

آقای روحانی نژاد، تعرفه‌ها را بفرمایید حالا این افزایش در حیطه‌ی همان، البته ۳۴ درصد است؟

روحانی نژاد: ما در سایت هم گذاشتیم الان هم خدمت مردم عزیز اعلام می‌کنم که اگر تعرفه‌ای و قیمت بسته‌ای تا دیروز روی خدمت و سبد خدمت اپراتور‌ها بوده نه تنها این بسته‌ها حذف نخواهند شد، بلکه همان بسته با همان ویژگی حداکثر ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی اینجا کامل عرض می‌کنم به هیچ وجه ما حتی متأسفانه بخشی از صدا و سیما هم اعلام کردند سه برابر، ما این را اعلام می‌کنیم کاملاً خبر کذب است و طبق توافقی که شده این امتیاز و پذیرفتنی که انجام شده برای ۳۴ درصد بوده، بیش از این اگر که...، چون از امروز بسته‌ها را اعمال می‌کنند، ما رصد می‌کنیم اگر بسته‌ای بیش از ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده باشد حتماً با آن برخورد می‌کنیم. اپراتور ملزم است که برگرداند و حتی برخورد قانونی هم با آن خواهد شد. این را خدمت مردم اطمینان خاطر می‌دهم که بیش از ۳۴ درصد هیچ بسته‌ای را اجازه افزایش نخواهیم داد.

آقای روحانی نژاد اگر کسی با این موضوع برخورد کرد، حالا از مردممان که افزایش بیش از این بازه‌ای که شما می‌فرمایید ۳۴ درصد، کجا باید مراجعه کنند؟

روحانی نژاد: ما سامانه ۱۹۵ داریم که برای مردم کاملاً جا افتاده است، می‌توانند با آن تماس بگیرند. در عین حال ما خودمان درگاه‌های فروش اپراتور‌ها را از امروز رصد می‌کنیم و اگر جایی دیدیم که با آن ۳۴ درصد مغایرت داشت، خودمان هم برخورد خواهیم کرد، ولیکن مردم هم می‌توانند با ما تماس بگیرند.

تمام بسته‌ها؟ یعنی هیچ بسته‌ای چه کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت نباید فراتر از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته باشد؟ درست است؟ خودتان هم رصد می‌کنید؟

روحانی نژاد: بله.

آقای رضایی امروز هم اضافه کردید به بسته هایتان؟

روح الله رضایی: بله.

بیشتر از ۳۴ درصد که افزایش قیمت نداشتند؟ درست است؟

رضایی: خیر. ما تقریباً از روز شب گذشته افزایش تعرفه‌ها شروع شد، امروز هم ادامه داشت. یک پروسه‌ای است، آقای دکتر روحانی نژاد این جا هستند می‌توانند اصلاح و تأیید بفرمایند، ما اصولاً هر بسته‌ای که تعریف می‌کنیم، این که ماهیت این بسته چیست، چه سرویسی قرار است داده شود و ترکیب وزنی و ترکیب قیمت به چه کیفیتی است؟

حتماً باید به تأیید سازمان تنظیم مقررات برسد، وقتی رسید، در پرتال ما کار داریم، وقتی به تأیید رسید، آن وقت ما اجازه پیدا می‌کنیم که این را لانچ کنیم و به مردم ارائه دهیم و در کلیه درگاه‌های فروش مان به معرض فروش و دسترس مردم قرار دهیم. فقط برای این که این را بیشتر توضیح داده و رفع ابهام کرده باشم؛ به این نکته می‌خواهم اشاره کنم تقریباً حوزه ارتباطات که الآن اپراتور‌ها در آن فعالیت و کسب و کار می‌کنند به شدت، به شدت رگوله است، یعنی به شدت روی آن تنظیم مقررات است، در بسیاری از جزئیات ما مقرره، دستورالعمل و بخشنامه داریم و برای هر کدام از این‌ها یک ضمانت اجرا‌های قوی و شدید داریم.

یعنی عملاً به این کیفیت است. آقای آسوشه فرمودند که ما ضمانت اجرایی نداریم برای این که حتی یک تعهدی را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این را می‌خواهم عرض کنم که جرایم یا ضمانت اجرا‌هایی که در توان ما دیده شده است که برخی قراردادی و بخشی قانونی است، به قدری سنگین است که ما حتی مجال کوچکترین تخلف پیدا نمی‌کنیم، یعنی اگر تعهدی انجام نشود ما گاهاً تا پنج درصد کل درآمد سالانه به عنوان جریمه پرداخت می‌کنیم، به غیر از این امکان لغو پروانه مان است.

تا حالا پیش آمده پروانه لغو شود؟

رضایی: به شدت، نه مدتش کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر تخلف، تخلف عمده‌ای باشد حتی می‌توانند پروانه را یا مدتش را کاهش دهند یا حتی پروانه را لغو کنند. این به شدت جاری است و همیشه سازمان تنظیم مقررات از این روش‌ها استفاده کرده، ولی این هم می‌خواهم خدمت همه مردم اعلام کنم، اتفاقی که در ارتباط با اپراتور‌ها می‌افتد یک اتفاق دیرینه‌ای است که اپراتور‌ها سعی کردند تجربه مشترکین را بهبود دهند و پا به پای مردم پیش بیایند.

این که خیلی مردم حس کردند یا نه باید سؤال شود، باید سؤال کرد. آقای بهبودی شما هم از امروز این ۳۴ درصد را اعمال کردید روی بسته ها، درست است؟ فراتر از ۳۴ درصد که نداریم؟ درست است؟

بهبودی: هر بسته‌ای روی هر پایه قیمتی که بوده ۳۴ درصد رشد کرده است.

یک ساز و کاری وجود دارد در اپراتور شما که مردم بتوانند این افزایش سرعتی که قرار است گام به گام انجام شود را خودشان بررسی کنند و شاهد آن باشند؟

بهبودی: بله، البته سازمان تنظیم مقررات نماینده ملت و مشترکین ماست که این رسالت را به عهده دارد و به نمایندگی مردم... منتها الآن اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارد که اگر مقدور باشد می‌توانند با اپلیکیشن‌های مختلف سرعتهایشان را چک کنند و با قبل مقایسه کنند.

خودتان ساز و کاری نگذاشتید برای این موضوع؟

بهبودی: مشتری خود حس خواهد کرد. وقتی شما مصرف می‌کنید یک فایلی را می‌خواهی...

بالأخره این حسی که نیست، باید یک جا بشود بررسی کرد؟

بهبودی: باید بشود اندازه گیری کرد این را.

باید اندازه گیری کرد که مثلاً بالا رفته چهار ماه بعد، سه ماه بعد یا خیر؟ ساز و کاری را، آقای روحانی نژاد گفتند که قرار است فراهم کنند، شما دارید زیرساختی را برای اجرای این ساز و کار.

بهبودی: زیرساختش را ایجاد می‌کنیم و در اختیار مردم می‌گذاریم که بتوانند مقایسه آماری و نموداری کنند، ولی خود مصرف کننده هم در حین مصرف دیتا این موضوع را حس خواهند کرد، یعنی این تأخیراتی که در دانلود فایل اتفاق می‌افتد، دیگر این‌ها قرار است که اتفاق نیفتد. این سرمایه گذاری که دارد انجام می‌گیرد، اصلاً فلسفه افزایش قیمت‌ها در کنار همسو و همراه بودن موج تورمی که در سایر هزینه‌ها وجود داشته، بخش ذخیره منابع برای سرمایه گذاری است. ملاحظه بفرمایید ما تقریباً نزدیک به یکی از تعهداتی که گذاشته شده، پوشش ۹۶ درصدی افزایش سرعت و همچنین توسعه ۵G است که ما باید از دنیا عقب نمانیم و ۵G را توسعه دهیم، توسعه زیرساخت‌های ۵G قطعاً مثل یک نیروی محرکه می‌ماند و یک توسعه سایر بنگاه‌های اقتصادی که نفعشان را ملت و مشترکان مان خواهند برد.

الآن چند درصد اپراتور شما ۵G است؟

بهبودی: ما ۵G، چون تا الآن رسماً پروانه ابلاغ نشده بود، ما به شکل پایلوت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه را پایلوت اجرا کردیم.

پس هنوز در حد آزمایشی است؟

بهبودی: بله.

و تا پایان سال گفتند که باید ۱۰ درصد شود؟

بهبودی: بله. حالا ببینید تکلیفی که گذاشته شده، چیست؟ ما اگر بخواهیم؛ ۳۰ لوکیشن داریم، از این ۳۰ لوکیشن را مجهز کنیم به تجهیزات ۵G، هر سایتی به شکل مستقل حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه می‌برد برای ما و ما سه میلیارد دلار منابع می‌خواهیم برای این قضیه؛ و سالانه یک میلیارد دلار هم نیاز است برای طی یک دوره پنج ساله برای نگهداشت وضع موجود، یعنی وضع موجودی که همچنان حس و حالی دارند، همین شرایط را هم بخواهیم حفظ کنیم، طی پنج سال آینده ما حداقل یک میلیارد دلار منابع نیاز داریم، مجموعاً چهار میلیارد دلار با نرخ دلار ۵۰ هزار تومان حساب کنیم، بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع وجود داریم. بر اساس صورت‌های مالی اپراتور ما، ما سالانه پنج هزار میلیارد سود داریم، با فرض این که ما هیچ گونه سودی توزیع نکنیم برای سهامداران، با فرض این که طی پنج سال آینده هیچ گونه تورمی وجود نداشته باشد، ما ۴۰ سال طول خواهد کشید با این پنج هزار میلیارد بخواهیم به آن تعهدی که گذاشته شده با تعرفه‌های موجود عملیاتی کنیم. این که این افزایش تعرفه ۳۴ درصدی بررسی‌های اقتصادی ما تعرفه‌های بیش از این درصد‌ها را نشان می‌داد.

منتها ۳۴ درصد حداقلی بود که منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری را در اختیار اپراتور‌ها قرار خواهد داد و ان شاء الله بتوانیم شبکه‌ای را فراهم کنیم که نیاز‌های آتی جامعه فرهنگی و اقتصادی مان را فراهم کند.

به هر صورت این عدد و رقم‌ها را می‌فرمایید، ولی مردم انتظار دارند اگر افزایش قیمتی حداقل در خصوص اپراتور‌ها و اینترنتشان اتفاق می‌افتد همراه باشد با افزایش خدمت. الآن همین ۵G که می‌فرمایید تا آخر سال شما به ۱۰ درصد می‌توانید برسانید؟

بهبودی: این یک شبه که اتفاق نمی‌افتد.

تا آخر سال؟ چیزی که خودتان تعهد دادید.

بهبودی: تعهد را ما دادیم و قطعاً منابعش را فراهم خواهیم کرد. تأمین منابع الزاماً محل تعرفه‌ها نیست، ما ناچار هستیم که برویم...

تا پایان سال ۱۴۰۳ البته؟

بهبودی: بله، ان شاء الله تا آن موقع اجرا خواهد شد. ما پیش بینی کردیم از محل مازاد درآمدی که از محل این افزایش تعرفه‌ها پیش می‌آید و اگر سازمان تنظیم مقررات هم یک همسویی کند و یک تبصره‌ای بزند که آن سهم سازمان تنظیم از محل ۲۸ درصد درآمد آن هم به حداقل برسد به گونه‌ای که منابع بیشتری نزد اپراتور‌ها بماند، قطعاً این تکالیف محقق خواهد شد.

سؤال: آقای آسوشه نکته‌ای داشتید؟

آسوشه: این ۳۴ درصد را من نمی‌دانم آقای روحانی نژاد اگر هستند یا دوستانی که این جا نشستند، من قبل از این که بیایم اینجا رفتم چک کردم یک بسته پنج گیگی در یکی از اپراتور‌ها قبل از این که این اتفاق بیفتد؛ ایرانسل بود، پنج گیگی در ایرانسل یک ماهه ۱۳ هزار تومان بود، این استفاده شده توسط پسر من، در ماه گذشته استفاده شده، همین امشب رفت بگیرد همین بسته را؛ ۳۲ هزار تومان گذاشته است. اگر تفاوت این ۳۴ درصد است، من ریاضیات بلد نیستم و کاملاً...

سؤال: آقای رضایی همین را شما توضیح بفرمایید.

رضایی: من دقیقاً روی این بسته که حضرتعالی اشاره کردید، اشراف ندارم، ولی ما هر بسته موجودی که داشتیم فقط ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است، چیزی نیست. یک سری بسته‌ها مال قبل است.

آسوشه: مردم ما این را می‌بینند، ببخشید آقای رضایی، من نمی‌گویم هست یا نه، من می‌گویم قبل از این که بیایم این جا، من خودم مردم هستم، دارم استفاده می‌کنم و پسر من گفت که بابا قیمت این قدر شده، گفتم بگذار ببینم؟ گفت باور کنید من ۱۳ هزار تومان پول دادم...

رضایی: مال چه تاریخی است؟

آسوشه: همین مال ماه قبل، همین امشب رفت ببیند. حالا من نکته ام یک چیز دیگر است. من نکته ام این است، ما یک حرف‌هایی این جا می‌زنیم پشت تریبون و مردم ما می‌شنوند.

من هم قبل از این که بیایم وارد استودیو شوم از این موارد همکاران خودم دور و اطراف می‌گفتند که بیش از ۳۴ درصد است.

آسوشه: بله واقعاً این طور است. من چک کردم با دو سه کارشناس، یعنی با افرادی که مسئول بودند در مجموعه‌ای که آقای روحانی نژاد کار می‌کند، مسئولیت بالایی هم داشتند، ولی اجازه دهید اسمشان را نبرند، چون به هر حال خودشان نیستند شاید...، وقتی به آن‌ها گفتم اصلاً این عدد ۳۴ درصد نیست، ایشان به من گفت ما یک چیزی در سازمان تنظیم داریم و مجموعه اپراتور‌ها می‌آیند بلافاصله روی آن که ما به طور متوسط ۳۴ درصد بردیم بالا. می‌گویم متوسط یعنی چه؟ می‌گوید مثلاً ممکن است یک بسته‌ای دو برابر شده باشد، یک بسته‌ای ۱۰ درصد رفته باشد روی آن.

روحانی نژاد: من همین الآن، چون آقای آسوشه می‌گفتند چک هم کردم، اولاً این که ما متوسط نداریم آقای آسوشه، حداکثر است. الآن در ایرانسل چک کردم؛ ۵ گیگ یک ماهه؛ یعنی اگر مردم عزیزی که کاربر ایرانسل بودند پنج گیگ بسته یک ماهه می‌گرفتند ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده، اصلاً ما پنج گیگ ۱۳ هزار تومانی اصلاً نداریم، یعنی اگر که آقای آسوشه مصوبات را نگاه کنند، ما یک کف قیمت داریم، یک سقف قیمت. اگر پنج گیگ ۱۳ هزار تومانی می‌افتد پایین‌تر از کف؛ ولی آن چیزی که ایرانسل الآن جدول را نگاه کردم؛ ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان تا دیروز بوده، بسته پنج گیگ ماهانه، این الآن شده ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان یعنی دقیقاً ۳۴ درصد نسبت به آن ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

ممکن است این ابهامات پیش بیاید من از شما خواهش می‌کنم آن شماره‌ای که فرمودید بفرمایید که مردم اگر ابهاماتی داشتند بیایند و مراجعه بکنند.

روحانی نژاد: سامانه ۱۹۵ است، هرگونه افزایش بیشتر از ۳۴ درصد را در مورد یک بسته با حجم مشابه، با زمان مشابه، این دو تا را باید حتما دقت بکنند که یکسان باشد اگر بیشتر از ۳۴ درصد بود ما حتما برخورد می‌کنیم و قطعا اپراتور بر می‌گرداند ولیکن تا الان بررسی‌های ما به این نحو نبوده است.

این بررسی‌ها در چه مدت انجام می‌شود؟ این که یک نفر بیاید با این سامانه تماس بگیرد چند روزه می‌تواند پاسخ بگیرد؟

روحانی نژاد: کمتر از ۴۸ ساعت این را پاسخ خواهیم داد.

آسوشه: من می‌خواهم عرض کنم که یا آقای روحانی نژاد خودشان از اینترنت موبایل استفاده نمی‌کنند یا، چون مسئول هستند با روش‌های دیگری می‌گیرند. ببینید عددی که آنجا نوشته می‌شود اپراتور‌ها برای این که با هم رقابت بکنند اعداد را بعنوان این که این بسته، بسته‌ی ویژه است عدد ۲۳ تومان است ممکن است در لیست قیمت ۲۳ تومان باشد، اما به دلیل این که می‌خواهند رقابت بکنند، یک دفعه می‌آید بسته را ویژه ارائه می‌کند آقا این ۱۰-۱۲ تومان، چیزی که ما می‌گوییم گرفتیم، گرفتیم این را آقای روحانی نژاد ... / تسنیم


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: