کد خبر: ۳۳۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 2023December 30
همه این‌ها در حالی است که سازمان‌های متولی هریک توپ نظارت را به زمین دیگری می‌اندازند و هنوز سازمان‌دهی لازم برای جمع‌آوری آن‌ها آن طور که باید صورت نگرفته است و نظارت‌ها در این حوزه ضعف دارد.

شفا آنلاین>سلامت>مثل یک دالان بی‌انتها می‌ماند که سیاهیش پایان نمی‌گیرد؛ فروش غیرقانونی دارو در فضای مجازی را می‌گویم. سال‌ها از این فعالیت بی‌نام و نشان می‌گذرد، اما هنوز اقدام موثری برای جمع‌آوری آن صورت نگرفته است؛ مثل بختک بر بازار دارو سایه انداخته و همچنان در چرخه معیوبی که راه انداخته‌اند، جولان می‌دهند و سیاهچاله‌های بازارِ سیاه دارو را پررنگ‌تر کرده‌اند و خطر عرضه داروهای تاریخ مصرف گذشته از این طریق وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین:همه این‌ها در حالی است که سازمان‌های متولی هریک توپ نظارت را به زمین دیگری می‌اندازند و هنوز سازمان‌دهی لازم برای جمع‌آوری آن‌ها آن طور که باید صورت نگرفته است و نظارت‌ها در این حوزه ضعف دارد. رئیس انجمن داروسازان استان نیز دراین‌باره ادعا می‌کند: «تا جایی که من می‌دانم نظارتی صورت نمی‌گیرد و تاکنون هم برخوردی انجام نشده است.»

فروش یک بسته قرص بیش از یک میلیون تومان

برای اطلاع از چگونگی فعالیت آن‌ها کلمه «داروخانه آنلاین» را در تلگرام جست‌وجو می‌کنم و با فهرست متعددی از این قبیل داروخانه‌ها مواجه می‌شوم. در داخل هرکدام از این کانال‌ها پیام‌های متعددی وجود دارد که محتوای آن درباره موجودی فهرست اقلام دارویی است که متقاضی می‌تواند آن‌ها را سفارش بدهد و نکته جالب‌تر این که بیشتر این پیام‌ها برای جلب مشتری به قیمت مناسب دارو اشاره کرده‌اند. به یکی از افرادی که در داخل یکی از گروه‌ها پیام گذاشته است، پیام می‌دهم و قیمت تعدادی از داروها را جویا می‌شوم. یکی از این افراد قیمت داروها را برای هر بسته این‌گونه اعلام می‌کند: سیالیس ۴ عددی ١٩٠ هزار تومان، پاکسیل ۵٨٠ هزار تومان، ویزان ٩٠٠ هزار تومان، مادوپار ٤٠٠ هزار تومان، لووتیروکسین١٠٠ به قیمت ٤٠٠ هزار تومان، نکسیوم ٤٠ به قیمت ٣٢٠ هزار تومان، اگزلون۱. ۵ به قیمت ٣۵٠ هزار تومان، اگزلون۳ به قیمت ٣٨٠ هزار تومان، ابیکسا یک میلیون و ١۵٠ هزار تومان، بتاسرک ٢٣٠ هزار تومان، ریسپریدال ١٣٠ هزار تومان، آرومازین ٨٢٠ هزار تومان، آمپول بکوزیم ١٨٠ هزار تومان، فمارا ٦٣٠ هزار تومان و داستینکس ٧٧٠ هزار تومان.

سازمان غذا و دارو در حال تدوین دستورالعمل برای سامان‌دهی فروش مجازی دارو

علی روحبخش، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درباره فروش مجازی دارو به «خراسان رضوی» بیان کرد: به‌طورکلی هرگونه خریدوفروش دارو از طرف اشخاص و داروخانه در فضای مجازی ممنوع است. وی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها مجاز هستند فقط مکمل‌های دارویی و غذایی را از طریق سایت‌ها به فروش برسانند؛ آن هم سایت‌هایی که مجوز آن را از معاونت غذا و دارو و صمت گرفته‌اند. روحبخش در پاسخ به چگونگی اقدامات معاونت غذا و دارو در برخورد با فروش مجازی دارو گفت: ما این موارد را در فضای مجازی مرتب رصد و آن‌ها را به پلیس فتا اعلام می‌کنیم و برخورد با آن‌ها وظیفه پلیس فتاست. درواقع، وظیفه ما صرف آگاهی و اطلاع دادن است که با این سایت‌ها برخورد کنند؛ حال این که برخورد بشود یا نشود در اختیار ما نیست چون مسئولیتی به ما محول نشده و درنهایت گفته‌اند رصد کنید و اطلاع بدهید که ما این کار را انجام می‌دهیم. وی در پاسخ به این سوال که اقدام سازمان غذا و داروی کشور در این زمینه چه خواهد بود، بیان کرد: درحال تدوین دستورالعملی در خصوص سامان‌دهی این موضوع هستند، اما هنوز ابلاغ نشده است. روحبخش درپی درخواست خبرنگار خراسان مبنی بر ارائه جزئیات بیشتر درباره این دستورالعمل گفت: این دستورالعمل درباره سامان‌دهی فروش اینترنتی داروست و جزئیات آن را نمی‌دانم. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه توضیحاتی درباره مضرات خرید مجازی دارو برای مردم و صنف داروسازان بیان کرد: قبل از این که نگران صنف داروسازان باشیم، نگران سلامت مردم هستیم چون نمی‌توانیم سلامت چنین داروهایی را تایید کنیم. این داروها ممکن است تقلبی، تاریخ گذشته و... باشد و با قیمتی چندبرابر قیمت واقعی به فروش برسد. وقتی می‌گوییم از داروخانه خریداری کنید به این دلیل است که بالاخره پیگیر و متولی برخورد هستیم. بنابراین از مردم می‌خواهم سراغ داروخانه‌های مجازی نروند.

هیچ نظارتی بر پلتفرم‌ها صورت نمی‌گیرد

سیدعلی جعفری‌نژاد، رئیس انجمن داروسازان استان درباره چگونگی فعالیت داروخانه‌های مجازی بیان کرد: عرضه دارو در فضای مجازی کلا قانونی نیست. هیچ کجای دنیا هم شما نمی‌بینید دارو در پلتفرم‌ها و فضای مجازی عرضه شود چون دارو کالایی سلامت محور است. در کشور ما هم بدین صورت است، اما اگر می‌بینید عرضه می‌شود این کار غیر قانونی است. وی افزود: در سیستم عرضه دارو یک نفر به‌عنوان مسئول فنی بر تمام این فرایند کنترل و نظارت دارد که دارو با چه شرایطی نگهداری و عرضه می‌شود و کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد. از طرفی، داروهایی که عرضه می‌شود از سامانه تیتک قابل رهگیری است که از کجا، درچه تاریخی و با چه شرایطی آمده و چطور تحویل بیمار شده است اما در فضای مجازی چنین چیزی قابل پیگیری نیست.

جعفری‌نژاد در پاسخ به چگونگی آسیب‌های داروخانه‌های مجازی برای مردم و دیگر داروخانه‌ها بیان کرد: ممکن است دارو را از کانالی وارد کنند که قیمتش به صرفه باشد. با قیمت‌هایی که شاید پایین‌تر باشد اما صحت و سلامت آن دارو موردتایید نیست. این منجر می‌شود فرد به سمت خرید دارو از طریق پلتفرم برود. اگر دارویی با قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شود باید به سلامت و صحت آن شک کرد. ما بیشتر نگران سلامت مردم هستیم و در کنار این موضوع اقتصاد داروخانه‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هم‌اکنون هیچ نظارتی روی پلتفرم‌ها صورت نمی‌گیرد چون زیرمجموعه وزارت بهداشت نیستند.

وی ادامه داد: تقاضایمان این است که این‌روند کلا قطع شود و در پلتفرم‌ها عرضه نشود. تاجایی که من می‌دانم نظارتی نمی‌شود و تاکنون هم برخوردی انجام نشده است. البته مسئولان هم مخالف عرضه دارو در پلتفرم‌ها هستند اما این موضوع از طریق کشوری در حال پیگیری است. هرچند در هیئت مقررات‌زدایی و در شورای رقابت بحث بر این است که دارو در پلتفرم‌ها بیاید، بدون توجه به این که دارو کالایی رقابت‌پذیر نیست چرا که دارو را در هر نقطه‌ای بخواهید تهیه کنید قیمتش یکسان است چون دستوری است بنابراین این که ما این کالا را بخواهیم وارد بحث رقابت کنیم، اصلا امکان‌پذیر نیست. / روزنامه خراسان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: