کد خبر: ۳۳۷۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 2023December 30
با این چند اقدام ساده میزان آلودگی‌ هوا را در خانه کاهش دهید یا مانع از ورود هوای آلوده به داخل شوید
شفا آنلاین>سلامت>صرف ماندن در خانه نمی‌تواند در حفظ سلامت ریه‌ها و بهبود وضعیت تنفسی‌مان در برابر آلودگی هوا به‌طور کامل مؤثر باشد. راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند این معضل را برای شما حل کند یا تا حدودی منجر به کاهش آلودگی هوا در خانه شود.

سد کردن راه‌های ورودی
به گزارش شفا آنلاین:همه راه‌های ورود گردوخاک به خانه‌تان را پیدا کنید و برای جلوگیری از ورود گردوخاک درز در و پنجره‌ها را بگیرید. حتما دریچه‌های کولر را ببندید و بعد از تمیز کردن آنها، برای اینکه مانع از ورود گرد و خاک به خانه شوید، یک کاغذ یا مقوا روی دریچه بچسبانید. اگر به زیبایی محیط خود هم حساس هستید، برخی برچسب‌های شفاف در بازار موجود است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پاک‌کننده سبز
راه دیگر برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه استفاده از پاک‌کننده‌های سبز به‌جای محصولات بهداشتی حاوی سموم است. این محصولات از مواد طبیعی مانند سرکه‌سفید، جوش‌شیرین و دیگر مواد طبیعی تولید شده‌اند و برای استفاده در داخل خانه بی‌خطر هستند.

به این شرط دستگاه تصفیه هوا بخرید
یک دستگاه تصفیه هوا هم می‌تواند از هوای داخل خانه محافظت کند و آلاینده‌هایی مانند گردوغبار را از بین ببرد. البته این دستگاه‌ها باید مجوز رسمی و قانونی محیط‌زیست و استاندارد را داشته باشند. همچنین دستگاه‌های تصفیه هوا در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود هستند که متداول‌‌ترین آنها شامل یک فن است که هوا را به گردش در می‌آورد و یک فیلتر که گردوغبار و سایر ذرات آلوده هوای منزل را به‌خود جذب می‎‌کند.

پنجره‌ها را باز نکنید
زمانی که شاخص آلایندگی هوا بالاست فکر بهبود هوای داخل خانه با باز کردن پنجره‌ها را از سر بیرون کنید چون میزان گردوغبار موجود در منزل را افزایش می‌‎دهد. گردوغبار از درها و پنجره‌ها به شکل گرده و آلاینده‌های هوا وارد خانه می‌‎شود؛ به‌ویژه روزهایی که علاوه‌بر آلودگی هوا باد هم می‌وزد؛ بنابراین بسته نگه‌داشتن پنجره‌ها به کاهش گردوغبار موجود در منزل کمک زیادی می‌کند.

گیاهان اکسیژن‌ساز 
نگهداری از گیاهان هم یک راه مؤثر برای کاهش آلاینده‌های داخلی است. گیاهان با جذب آلاینده‌ها و آزادسازی اکسیژن به تصفیه هوا کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، گیاهان با افزایش رطوبت و کاهش سطح گردوغبار به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک می‌کنند. مثل : گندمی، نخل و...

گول رطوبت‌سازها را نخورید
استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز در هوای آلوده توصیه نمی‌شود. چون مقدار رطوبت داخل خانه را بالا می‌برد و باعث می‌شود که اگر آلاینده‌ای به شکل گردوغبار معلق در خانه وجود داشته باشد، به سطح بیاید. البته دستگاه‌های رطوبت‌ساز در حالت معمول و زمانی که هوای پاکیزه داریم مناسب است چون هوا را رقیق می‌کند؛ به‌ویژه اینکه هوای سرد، سنگین‌تر و متراکم‌تر است اما در شرایطی که شاخص آلودگی هوا بالاست استفاده از این دستگاه‌ها مناسب نیست.

سیگار را خاموش کنید
برخی از آلاینده‌های هوای داخل خانه می‌توانند باعث مرگ شوند. یکی از خطرناک‌ترین آنها دود دست دوم یعنی سیگار است که سالانه هزاران کودک را در بیمارستان‌ها بستری می‌کند و سالمندان را به‌دلیل تشدید یا ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی یا ریوی در معرض خطر قرار می‌دهد. سیگار بسیار مضر است و هرگز اجازه ندهید کسی داخل خانه سیگار بکشد. از سیگاری‌ها بخواهید حتما به بیرون از خانه بروند.

ماشین‌های روشن را در پارکینگ رها نکنید
سوزاندن گاز یا سایر سوخت‌ها در پارکینگ خانه می‌تواند سطوح خطرناکی از آلودگی هوا را در داخل خانه ایجاد کند و منجر به ورود مونواکسیدکربن کشنده شود. دود ناشی از روشن نگه‌داشتن ماشین‌ در فضای بسته قطعا سلامت افراد ساکن در یک ساختمان را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل باید زمان نگه‌داشتن ماشین در این فضا را به حداقل زمان ممکن رساند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: