کد خبر: ۳۳۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 2023December 30
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و نماینده ایران در انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک زیبایی (ISAPS)، با اعلام اینکه رواج بی‌رویه اعمال جراحی زیبایی در یک چرخه ناسالم قرار گرفته است، درباره تبلیغات غیرمتعارف و پرزرق و برق، عکس‌های فریبنده و حضور دلالان حرفه‌ای در این حوزه به مردم هشدار داد.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر «بابک نیکومرام» با اشاره به افزایش توریسم سلامت در کشور گفت: ایران در حوزه پزشکی در دنیا مطرح است و حرف برای گفتن دارد جراحان ایرانی جزو افراد شاخص پزشکی در دنیا محسوب می‌شوند. با نگاهی به آمار توریسم سلامت درمی‌یابیم افراد بسیاری از اقصی نقاط دنیا به ایران سفر می‌کنند تا توسط متخصصان ایرانی درمان شوند و همین امر برای کشور ارزآوری به همراه داشته است.

نابسامانی در حوزه مدیریت اعمال جراحی زیبایی در کشور
به گزارش شفا آنلاین:نماینده ایران در انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک زیبایی (ISAPS) در خصوص چالش‌های حوزه جراحی زیبایی در کشور گفت: یکی از چالش‌های مهم حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی، نابسامانی شدید در حوزه مدیریت اعمال جراحی زیبایی در کشور است که تماماً به حال خود رها شده و هر روز شاهد صدمات جبران‌ناپذیر جسمی، روحی و روانی و حتی متأسفانه مرگ بیماران هستیم. به علت مدیریت غلط و گسترش بی‌رویه اینگونه اعمال جراحی زیبایی، شاهد سرازیر شدن منابع انسانی، مالی و فضاهایی که به امر درمان اختصاص داده شده به سمت جراحی زیبایی هستیم و حتی بعضی از گروه‌های آموزشی و درمانی پزشکی کشور هم به جای به‌روزرسانی اعمال درمانی خود، به سمت گنجاندن اعمال زیبایی در درس‌نامه خود هستند چرا که به صنعتی پولساز تبدیل شده است.
وی توضیح داد: رواج بی‌رویه اعمال جراحی زیبایی در یک چرخه ناسالم قرار گرفته است که از ارکان آن می‌توان به تبلیغات غیرمتعارف و پرزرق و برق، عکس‌های فریبنده و حضور دلالان حرفه‌ای در این حوزه اشاره کرد. همچنین دخالت افراد فاقد صلاحیت علمی و حرفه‌ای که متأسفانه گاهی توسط بعضی از همکاران پزشک نیز حمایت می‌شوند، به این چرخه معیوب راه پیدا کرده است. از طرف دیگر سودجویی و سوءمدیریت روزافزون برخی از مراکز جراحی سرپایی و بیمارستانی که ناآگاهانه و آگاهانه برای کسب درآمد بیشتر چشمان خود را روی این روند غیراصولی می‌بندند به این موضوع دامن می‌زند؛ البته اشکالات عمده در نحوه رصد فضای مجازی و نحوه بازرسی مراکز درمانی نیز به تشدید این روند غیراصولی و خلاف سلامت مردم کمک می‌کند.

عمل لیپوساکشن به ذاته خطرناک است، در انتخاب پزشک دقت کنید
این فوق تخصص جراحی زیبایی گفت: طبق قانون، پزشکان، فقط مجاز به درمان بیماری‌هایی هستند که در دوران تحصیل پزشکی‌شان در آن حوزه آموزش دیده‌اند یا در مراکز معتبر زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره‌های تکمیلی را در آن حوزه گذرانده‌اند و همچنین دوره‌های جدید را هم پشت سر گذاشته‌اند. این طور نیست که پزشکی که ۱۰ سال پیش فوق‌تخصص زیبایی گرفته باشد، هر زمانی مجاز به کار باشد؛ به طور کلی پزشکان باید هر پنج سال یک بار مدارک‌شان را تمدید کنند و هر سال دوره‌های آموزش جدید را پشت سر بگذارند تا از دانش روز دنیا عقب نمانند.
دکتر نیکومرام در خصوص بیشترین عمل‌های زیبایی که در کشور صورت می‌گیرد، بیان کرد: آمار دقیق این امر را باید وزارت بهداشت اعلام کند اما به طور کلی عمل بینی، پلک، بادی کانتورینگ، لیپوساکشن و عمل سینه بیشترین عمل‌های زیبایی است که در کشور میان مردم رایج شده است.رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به عوارض عمل‌های زیبایی همچون عمل لیپوساکشن گفت: عمل لیپوساکشن به ذاته خطرناک است و اگر توسط فردی که مهارت و تخصص کافی ندارد، انجام شود می‌تواند نتایج فاجعه‌باری داشته باشد. اما در عین حال این عمل اگر توسط پزشکی حاذق و چیره‌دست صورت گیرد نتایج مطلوبی نیز به همراه خواهد داشت.
به گفته این فوق تخصص زیبایی، هر عملی می‌تواند عوارض داشته باشد، وقتی فردی را برای عمل جراحی بیهوش می‌کنیم، می‌تواند دچار عوارض شود حتی اگر هیچ اقدامی هم روی فرد انجام نشود. به همین دلیل پزشکان معتبر در این عرصه قبل از هر عملی ارزیابی‌های اولیه را انجام می‌دهند تا بدانند اصلاً فرد کاندیدای مناسبی برای بیهوشی و عمل هست یا نه.
وی افزود: نکته‌ای که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، انجام عمل در مکان مناسب است. جراحی‌های زیبایی باید در کلینیک‌های معتبر و مجهز یا در بیمارستان‌ها صورت گیرد و انجام عمل در مطب بدون امکانات، غیرقانونی و بسیار خطرناک است.
عمده تبلیغات فضای مجازی برای عمل‌های زیبایی دروغ است
وی در این باره که افرادی که قصد انجام عمل‌ زیبایی دارند، پزشکان مورد تأیید و ماهر را چگونه پیدا کنند، گفت: در صورتی که افراد به‌دنبال فوق تخصص جراحی پلاستیک برای مشاوره و انجام اعمال جراحی زیبایی هستند، می‌توانند به سایت رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به آدرس www. ispas. ir مراجعه و ضمن دریافت اطلاعات جامع از اعمال جراحی زیبابی، جراح پلاستیک نزدیک به محل زندگی خود را پیدا کنند. با این کار به دام افراد کلاهبردار و شیاد که در خدمات زیبایی کم هم نیستند، نمی‌افتند.
دکتر نیکومرام با اشاره به اینکه عمده کسانی که در فضای مجازی برای عمل‌های زیبایی تبلیغ می‌کنند، اصلاً پزشک نیستند، افزود: راه دیگری که می‌تواند به افراد کمک کند تا پزشک را از غیرپزشک و متخصص را از فوق تخصص شناسایی کنند، مراجعه به سایت سازمان نظام پزشکی است. بیماران نباید فریب تبلیغات بی‌اساس در فضای مجازی بخصوص اینستاگرام را بخورند. آنان باید از اعتماد به سایتی که متعلق به پزشکان نیست، خودداری کنند و برای اطمینان از تخصص پزشک مربوطه، نام پزشک را در سایت نظام پزشکی به آدرس www. irimc. org راستی‌آزمایی کنند.
وی با تأکید بر اینکه جراحی زیبایی یک حرفه و تخصص است، گفت: درصد بالایی از مطالب فضای مجازی درباره جراحی زیبایی فریبنده است. بارها گفته‌ایم متقاضیان اعمال جراحی زیبایی صرفاً در انتظار برخورد مراجع قانونی با افراد متخلف در حوزه جراحی زیبایی نباشند و با مشورت و جست وجوی قبل از اقدام به عمل زیبایی، پزشک متبحر و متخصص را انتخاب کنند تا دچار مشکل نشوند و خدایی ناکرده جانشان به خطر نیفتد.

تدوین دستورالعمل جامع اعمال جراحی زیبایی ضروری‌ است
دکتر نیکومرام با اشاره به رکن اصلی بهداشت و درمان در کشور گفت: متولیان مدیریت این امور، یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌عنوان رکن اصلی مسئول و حافظ سلامت جامعه، باید هرچه زودتر دستورالعمل جامع اعمال جراحی زیبایی و نظارت مناسب و کافی را تدوین و ابلاغ کنند. همچنین ضروری است سازمان نظام پزشکی کشور با معرفی بهتر پزشکان صاحب صلاحیت در این حوزه، پلیس فتا با کنترل و پاکسازی فضای مجازی از تبلیغات مسموم در حوزه زیبایی و نهایتاً مجلس به‌عنوان نهاد قانونگذار با به‌روزرسانی قوانین بهداشتی و درمانی و افزودن ضمیمه مقررات اعمال جراحی زیبایی به قوانین قدیمی، راه را برای مدیریت بهتر این نابسامانی هموار کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد
تشکیل 2600 پرونده تخلفات جراحی زیبایی در سال 1402

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه در 6 ماه اول سال‌جاری، 2 هزار و 600 پرونده در زمینه دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی به مراجع قضایی ارسال شده است، عنوان کرد: خدمات پزشکی زیبایی در کشور بسیار گسترده شده است و نیاز به ساماندهی دارد به همین منظور استانداردهایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارائه خدمات زیبایی تدوین شده است و پزشکان باید براساس استانداردهای ابلاغی، عمل کنند.
به گزارش خبرنگار «ایران»، دکتر سعید کریمی، در نخستین جلسه کمیته علمی خدمات پزشکی در زیبایی که در معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار شد، موضوع ایمنی برای بیماران را بسیار مهم دانست و گفت: ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی زیبایی باید در چهارچوب استانداردها و ملاحظات تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت کنند و نباید آسیبی به بیماران برسد.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه خدمات پزشکی زیبایی، مردم باید اطلاع و آگاهی کافی داشته باشند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی مناسبی را در این زمینه داشته باشند و زمانی که فردی به پزشک برای خدمات زیبایی مراجعه می‌کند، حتماً نام پزشک را در سایت سازمان نظام پزشکی کشور استعلام و در صورت صلاحیت در زمینه تخصص مورد نظر به پزشک مربوطه مراجعه کنند در غیر این صورت مراجعه به غیر پزشک می‌تواند آسیب‌های جدی به‌دنبال داشته باشد.
دکتر کریمی گفت: باید نظارت جدی در زمینه مقابله با مداخله افراد فاقد صلاحیت و غیرپزشک در امور پزشکی صورت پذیرد که این کار مستلزم همکاری بین بخشی از جمله ادارات نظارت بر امور درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی، قوه قضائیه، نظام پزشکی، پزشکی قانونی، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس و سایر نهادهای مرتبط است. همچنین در این زمینه قوانین مشخصی وجود دارد. لایحه‌ای نیز در زمینه تشدید جرایم این قبیل اقدامات تدوین و ارسال شده است تا قانون بازدارنده‌ای برای مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی تصویب و ابلاغ شود.
وی افزود: از قوه قضائیه درخواست داریم تا در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کند و مجازات بازدارنده‌ای برای افراد فاقد صلاحیت که در امور پزشکی دخالت کرده و  جان مردم را به خطر می‌اندازند، در نظر بگیرد./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: