کد خبر: ۳۳۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 2023December 30
زیرسویه جدید کرونا با نام JN.۱ که گفته می شود توانایی بیشتری برای عبور از سیستم ایمنی بدن دارد، به ژاپن رسیده و آمار ابتلا را افزایش داده است. این در حالی است که سه همسایه ایران هم با افزایش موارد ابتلا به کرونا مواجه شده‌اند و نظام مراقبتی در کشور باید هوشیارتر از قبل عمل کند.
شفا آنلاین>سلامت>ژاپنی‌ها از افزایش زیرسویه جدید ویروس کرونا موسوم به JN.۱ در این کشور خبر می‌دهند. سویه‌ای که پیش‌بینی می‌شود توانایی بیشتری برای عبور از سیستم ایمنی بدن انسان داشته باشد به طور فزاینده‌ در حال تبدیل به سویه غالب در سراسر این کشور است.

به گزارش شفا آنلاین:حمید سوری، اپیدمیولوژیست در این باره می‌گوید: افزایش موارد جهانی ابتلا به کووید ۱۹ در دو هفته اول ماه دسامبر ۲۰۲۳، همچنین رسیدن آمار مرگ‌های روزانه به حدود ۷۰۰ نفر در همین زمان نسبت به هفته‌های پیشین آن، موجب نگرانی بسیاری کشورهای جهان که نظام سلامت و مراقبت فعال و به روز شده‌ای دارند شد.

به گفته سوری آمادگی کامل و علمی کشورها برای مقابله با این فراز و فرودها می‌تواند ضریب خطر را در مردم آنها کاهش دهد و مجددا موجب غافلگیری کشورها نشود.

وی درباره احتمال شیوع این زیرسویه در ایران هم عنوان کرد: اگرچه موارد جدید ابتلا در ایران رقم بالایی را نشان نمی‌دهد، البته اگر گزارش موارد درست و بیماریابی را در کشور درست بدانیم، ولی گسترش موارد فعال بیماری در برخی کشورهای مانند افغانستان، ترکیه، روسیه و لبنان می‌توانست زنگ‌های خطر را برای کشورمان به صدا در بیاورد.

سوری با بیان این که طی ۲۸ روز گذشته روسیه بیشترین موارد ابتلا تایید شده را داشته است، عنوان کرد: حرکت سویه‌های جدید بیماری از غرب و در درجه بعد شرق کشور می‌توانست این نگرانی را افزایش دهد.

این استاد بین‌المللی دانشگاه تاکید کرد: بعد از ماه اوت میلادی (مرداد ۱۴۰۲) جهان بیشترین موارد ابتلا به کروناویروس جدید را اواسط ماه دسامبر تجربه کرده و واریانت غالب این خیزش جدید XBB.۱.۵ و ترکیبات آن بوده است.

وی با بیان این که کاهش سطح ایمنی مردم به دلیل فاصله ابتلا و انجام واکسیناسیون می‌تواند آسیب‌پذیری آنها را افزایش دهد، گفت: از سوی دیگر با ورود به سال چهارم آغاز پاندمی نظارت‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته و این در حالی است که همچنان به صورت روزانه و هفتگی تعداد قابل توجهی در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

سوری بیان کرد: با کاهش نظارت‌ها پاسخ اضطراری به طغیان‌ها هم کم می‌شوند و با توجه به ماهیت اپیدمیولوژیک این ویروس، استعداد طغیان بیماری همچنان بالاست. کم توجهی متولیان بهداشت کشور به نوسانات بیماری نه تنها در محدوده کشور بلکه خارج کشور هم نگران‌کننده است چون ما با حجم ترددهای مسافران هم مواجه هستیم.

    با ورود به سال چهارم آغاز پاندمی نظارت‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته و این در حالی است که همچنان به صورت روزانه و هفتگی تعداد قابل توجهی در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند

گفتنی است زیر سویه JN.۱ کرونا از تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ به دلیل شیوع سریع در جهان به عنوان سویه تحت نظر طبقه‌بندی شده است. بر اساس شواهد موجود، خطر بهداشت عمومی جهانی ناشی از JN.۱ در حال حاضر کم ارزیابی می‌شود. با وجود این با شروع زمستان در نیمکره شمالی، JN.۱ می‌تواند بار عفونت های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد.

متخصصان می‌گویند واکسن‌های فعلی در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از JN.۱ و سایر انواع در گردش سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث بیماری کووید۱۹ می‌شود، مؤثر هستند. البته کووید۱۹ تنها بیماری تنفسی در گردش نیست و موارد ابتلا به آنفلوآنزا، ویروس سینسیشیال تنفسی یا RSV و ذات الریه شایع دوران کودکی نیز در برخی کشورها در حال افزایش هستند.

سازمان جهانی بهداشت به مردم توصیه می کند که با استفاده از تمام ابزارهای موجود، اقداماتی را برای جلوگیری از عفونت‌ها و بیماری‌های شدید انجام دهند. این موارد شامل استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، بسته یا دارای تهویه ضعیف، حفظ فاصله از دیگران، رعایت آداب تنفسی (پوشاندن صورت هنگام سرفه و عطسه)، شستن مرتب دست‌ها و انجام آزمایش در صورت داشتن علائم بیماری است./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: