کد خبر: ۳۳۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - 2023December 28
پیشترها تتو می‌کردند و حالا دستشان برای انواع و اقسام تزریق‌ها و پروتزها و حتی زاویه سازی‌های صورت و حجیم کردن‌های قسمت‌های مختلف بدن هم باز شده و گویا بازار کارشان خیلی هم از پزشکان و کادر درمان که کارشان بیشتر و طاقت فرساتر هم هست، ‌گرم‌تر است؛ آخرین خبر در حوزه آرایشگری این بود که ناخن‌کارها درآمدشان از برخی جراحان بیشتر است!
شفا آنلاین>سلامت>اخبار پزشکی این روزها یک سرش به گلایه‌های پزشکان و پرستاران و سایر کادر درمان از وضعیت حقوق و مزایای خود و مهاجرتشان به کشورهایی غیر از ایران وصل است و یک سرش اخبار حاشیه‌ای و دخالت افراد غیرمتخصص در امور پزشکی؛ افرادی که در رسته آرایشگران قرار می‌گیرند، پیشترها تتو می‌کردند و حالا دستشان برای انواع و اقسام تزریق‌ها و پروتزها و حتی زاویه سازی‌های صورت و حجیم کردن‌های قسمت‌های مختلف بدن هم باز شده و گویا بازار کارشان خیلی هم از پزشکان و کادر درمان که کارشان بیشتر و طاقت فرساتر هم هست، ‌گرم‌تر است؛ آخرین خبر در حوزه آرایشگری این بود که ناخن‌کارها درآمدشان از برخی جراحان بیشتر است!

به گزارش شفا آنلاین:یوسف کاظمی، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هزینه کاشت ناخن را بیشتر از دستمزد جراحی پروتز زانو دانسته، با ناچیز خواندن تعرفه‌های پزشکی، آن را با هزینه ۴۵۰ هزار تومانی کاشت ناخن و دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی جراحی پروتز زانو مقایسه کرده و به فارس گفته: تعرفه‌گذاری یعنی اعمال قیمت تمام شده خدمات که البته نه با سوءمدیریت سهوی بلکه با سوءمدیریت عمدی، قیمت واقعی خدمات را در تعرفه‌ها اعمال نمی‌کنند.

پایین بودن تعرفه‌های پزشکی و کارانه پرستاران تا مرز ماهی 200 هزارتومان در مقایسه با درآمد و حقوق مشاغل دیگر، نه تنها اخبار روزها که سال‌های اخیر پزشکان و پرستاران بوده. اعتراض‌هایی هم از سوی این افراد به دنبال داشته که ظاهرا و با نزدیک شدن به پایان سال ضمن در نظرگرفتن افزایش حقوق‌ها وزارت بهداشت روز گذشته اخباری تلویحی از افزایش تعرفه‌های پزشکی منتشر کرد و گفت که آن را مد نظر دارد. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفته: تعرفه‌های پزشکی به پاشنه آشیلی بدل شده است که اگر اصلاح نشود می‌تواند معضل ایجاد کند.

همزمان با این صحبت‌ها، یکی از پرستاران تهرانی نسبت به این گفته‌ها واکنش نشان داده و پرسیده: آیا معاون وزیر می‌داند کارانه پرستاران ماهی ۲۰۰ هزار تومان است؟!

افزایش تعرفه پزشکی در خیال وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت با انتقاد از ناهمخوانی تعرفه‌های پزشکی با هزینه‌ها و همچنین لزوم تقویت بیمه‌ها جهت پوشش تعرفه‌ها، به ایسنا، گفته: برای سال آینده حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد افزایش تعرفه پزشکی را مدنظر داریم، اما باید منتظر برگزاری جلسات مرتبط باشیم تا عدد نهایی اعلام شود.

سعید کریمی درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳، توضیح داده که «احتمالا هفته آینده جلسه شورای عالی بیمه در این زمینه برگزار شود تا درصدی که در شورای معینِ آن‌ها بررسی شده است، اعلام شود تا اگر تصویب شد به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود که البته امیدواریم تعرفه مصوب در شورای عالی بیمه، کمتر نشود.»

 او با اشاره به اینکه از تعرفه مصوب در شورای عالی بیمه سال قبل، نهایتا ۱۵ درصد حذف شده بود، افزوده که «در واقع سال قبل ۴۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده بود که تنها ۲۵ درصد آن در سازمان برنامه و بودجه و در نهایت هیات وزیران تصویب شد.»

 او گفته: با توجه به تورم امسال و آن ۱۵ درصد حذف شده سال قبل، به نظر می‌رسد افزایش تعرفه اعلامی سال بعد نباید کمتر از ۴۰ درصد تعرفه سال قبل باشد.

 معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت بیمه‌ها جهت پوشش تعرفه‌ها و هزینه‌های درمانی، افزوده: ما حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد افزایش تعرفه پزشکی را برای سال آتی مدنظر داریم، اما باید منتظر برگزاری جلسات مرتبط باشیم تا عدد نهایی اعلام شود.

 کریمی همچنین گفته: تعرفه‌های پزشکی ناچیز و هزینه‌های درمانی بالاست و این دو عامل با یکدیگر همخوانی ندارند و سبب تضعیف تدریجی خدمت می‌شود. اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود و بیمه‌ها خوش حساب نشوند آسیب آن به درمان وارد می‌شود.

 او تصریح کرده که «همه درآمد ما از بحث تعرفه و بیمه است و اگر اصلاح نشود؛ اقتصاد نمی‌چرخد، خدمات کم‌کم تحلیل می‌رود و پزشکان هم ممکن است به کار‌های دیگر گرایش پیدا کنند.»

معاون وزیر گفته «الان ویزیت یک متخصص قلب در یک مرکز فوق تخصصی ۳۷ هزار تومان است که ۳۰ درصد این مبلغ هم برای بیمارستان است و با احتساب مالیات، ۲۰هزار و خورده‌ای به پزشک متخصص می‌رسد که آن هم با تاخیرهای چند ماهه بیمه‌ها روبه‌رو است.»

 نگاه پرستاران

یکی از پرستاران تهرانی به صحبت‌های معاون وزیر در خصوص افزایش تعرفه‌ها واکنش نشان داده. او که به همراه همکارانش روزهای گذشته به ناچیز بودن دستمزدها اعتراض کرده‌اند، در این رابطه به ایلنا گفته: برای یک پرستار که تمام وقت سرپا می‌ایستد و سخت‌ترین کارهای مراقبتی و درمانی را انجام می‌دهد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بابت تعرفه! برای شش ماه می‌پردازند و ظاهراً هیچ مشکل و معضلی هم درست نمی‌شود! اما اگر تعرفه‌ پزشکان اصلاح نشود، دچار معضل می‌شویم. این چه مدل استدلالی‌ست؟!

به گفته او، آیا نارضایتی هزاران پرستار که در صف مقدم مبارزه با بیماری‌ها ایستاده‌اند، «معضل» نیست؟ آیا مهاجرت هزاران پرستار باسابقه و متخصص «معضل» نیست؟

محمدی ضمن انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت افزوده: کل بودجه‌ای که برای تعرفه‌گذاری پرستاران اختصاص داده‌اند، ۹ هزار میلیارد تومان است! حالا دوباره می‌خواهند تعرفه‌ پزشکان را بالا ببرند؛ این در حالی است که باید قبل از هر کار، تعرفه‌گذاری پرستاران را اصلاح و بودجه آن را چند برابر کنند.

او اضافه کرده: باید از معاون وزیر پرسید آیا می‌دانید پرستاران چقدر تعرفه‌ دارند و کارانه‌شان ماهی ۲۰۰ هزار تومان است!/آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: