کد خبر: ۳۳۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - 2023December 27
در این برنامه آدم‌هایی را سوژه قرار می‌دهند که ظاهرا مهاجرت کرده‌اند و بعد از چندی برگشته‌اند، همزمانی این توئیت‌ها و حتی ویدئوهایی در مذمت مهاجرت در اینستاگرام، باعث شد که در این مطلب نگاهی به آرای موجود در شبکه‌های اجتماعی داشته‌ایم.
شفا آنلاین>اجتماعی>به تازگی در برخی اکانت‌های توئیتری نوعی از اظهارنظر به نظر هماهنگ درباره مهاجرت مشاهده می‌شود که انگار قرار است در مذمت مهاجرت باشد، مثلا کاربری به ناگهان درباره دلتنگی‌های مهاجرت می‌نویسد، و یا کاربر دیگری از عدم درک شوخی‌ها در زبان دوم می‌گوید، همزمان در صداوسیما هم برنامه‌هایی نظیر «چند روایت معتبر» پخش می‌شود که تاکید زیاد بر ناکامی در مهاجرت دارد. 

به گزارش شفا آنلاین:در این برنامه آدم‌هایی را سوژه قرار می‌دهند که ظاهرا مهاجرت کرده‌اند و بعد از چندی برگشته‌اند، همزمانی این توئیت‌ها و حتی ویدئوهایی در مذمت مهاجرت در اینستاگرام، باعث شد که در این مطلب نگاهی به آرای موجود در شبکه‌های اجتماعی داشته‌ایم.

اما در مقابل، موافقان و افرادی که میل به مهاجرت از ایران را دارند این دلیل را مطرح می‌کنند که هدف همه تنها کسب رفاه و معیشت بهتر نیست بلکه به دنبال آمال و آرزوهای خود هستند.

 

وقتی مهاجرت کردن، یهویی خیلی اَخ شد

بخشی از دیدگاه مخالفان و موافقان مهاجرت از ایران را در ادامه می‌خوانید که ترند اول این روزهای شبکه‌های اجتماعی است:

* مازیار از کاربران توئیتر نوشت: در مورد مهاجرت، آنکه موافقِ نظرِ شما حکم کلی صادر میکند نادان است، آنکه مخالف نظر شما میگوید هم نادان است. کلا هر کسی حکم کلی میدهد نادان است. مثل ازدواج، مثل انتخاب رشته‌، مثل بچه دار شدن. اینها برای هر فرد حکم متفاوتی دارند. مانند ذرت در پیتزا حکم‌ قطعی ندارند. ممنون!

* اکانت «لاکچری هستم» هم توئیت زد: این موج جدید ضدمهاجرت دیگه داره خیلی خنده‌دار میشه. یارو میگه تو اروپا مردم تو خونه آب گرم ندارن. خب، میتونی هزارتا چیز در مورد مصائب مهاجرت بگی، چرا حتما باید این  حرفا رو بزنی آخه؟

* میلاد از مخالفان مهاجرت هم می‌گوید:  کسی که مملکت خودشو رها میکنه میره و به امید شرایط بهتر ظرفیت تحمل مشکل را نداره.

* محدثه هم در تائید توئیت میلاد این متن را منتشر کرد: مهاجرت نکنید اونجا کسی نیست براتون چای ایرانی و خونگی درست کنه و عطر آن شما را نوازش دهد!

* امید اما نه در صف مخالفان و نه در طیف موافقان جای دارد و متفاوت‌ترین اظهارنظر را مطرح کرد: من بعد از مهاجرت برای بابام لپ تاپ خریدم، برای مامانم تبلت، برای خودمم تویوتا. چند تا هم سفر خوب رفتم. اگه میتونید اینا رو تو ایران داشته باشید، به رنج دوریش نمی‌ارزه عزیزان.

* محمد هم با لحن کنایه آمیز  نوشته است: حالا که بحث مهاجرت داغه بگم من بی هدف تو خیابون های تهران گریه کردم، بی هدف تو خیابون های پاریس هم گریه کردم دیگه خودتون میدونین!

* مونا هم در مقام یک شهروند بیطرف می گوید: آدم باورش نمیشه فهموندن این مطلب که هر تصمیمی برای هر کسی الزاما درست نیست در نزدیکی سال ۲۰۲۴ نیاز به بحث کردن داشته باشه :)))) آیا این نباید بدیهی باشه که در مورد ازدواج، بچه‌دار شدن، مهاجرت، کارآفرینی، دانشگاه رفتن و هیچ تصمیم دیگه‌ای نمیشه و نباید حکم کلی صادر کرد؟

* مژده هم که از مخالفان مهاجرت است گفت: وطن هتل نیست که یکی‌ دو شب در آن اقامت کنیم. خانه است، می‌مانیم و می‌سازیم!

* علی هم نظر مشابهی چون مژده به دارد: از حجم صفر و یک بودنتون میخوام فریاد بزنم واقعا یه ذره فکر کنید! هر کس برای خودش تصمیم میگیره چطور زندگی کنه.

وقتی مهاجرت کردن، یهویی خیلی اَخ شد

در ادامه دیدگاه یکی دو شهروند را برایتان آورده‌ایم:

* یلدا ۱۲ سال است که تجربه تدریس زبان انگلیسی دارد و چهار سال است که به شکل تخصصی آیلتس تدریس می‌کند، از محصل‌های سال‌های قبل خود می‌گوید که: آزمون‌های آیلتس همیشه متقاضی داشته.

* قیمت دلار یک‌دفعه افزایش پیدا کرد، دانش‌آموزهایی داشتم که تا نیمه راه آمده بودند اما چون به ریال پس‌انداز جمع کرده بودند، نتوانستند برای زندگی بعد از مهاجرت برنامه‌ریزی کنند و به اجبار از مهاجرت منصرف شدند، البته هنوز هم بسیاری برای مهاجرت زبان می‌خوانند، از طرفی هم الان آپشن‌های بیشتری برای مردم وجود دارد مثل آموزش زبان فرانسه، آلمانی و… که برای آن آزمون دیگری می‌دهند، قابل ذکر است که یک تعداد محدودی هم در کلاس‌های آیلتس هستند بدون اینکه بدانند این مدرک به چه درد آنها می‌خورد، در واقع سوار بر موجی شدند که در جامعه به وجود آمده. اما قبل‌تر اغلب کسانی که متقاضی مدرک آیلتس بودند از مناطق بالا و قشر مرفه بودند، اما الان اغلب قشر متوسط، دانشجو و حتی دانش‌آموز هستند.

* بنفشه معلم دیگری است که ۱۰ سال سابقه کار در حوزه تدریس زبان را دارد و چهار سالی می‌شود که تخصصی بر روی تدریس آیلتس کار می‌کند، از تغییر شکل متقاضی‌های آموزش زبان می‌گوید: قبلا قشر متوسط و رو به بالا که توان مالی خوبی داشت برای آیلتس اقدام می‌کرد اما الان قشر متوسط و پایین هم اقدام می‌کند، یعنی الان بیشتر با قشر متوسط سر و کار داریم. توجه کنید که مهاجرت تحصیلی از بقیه راه‌ها آسان‌تر است و برای همین اکثر دانشگاه‌ها نمره آیلتس می‌خواهند، من حتی از شهرستان‌ها هم داوطلب زیاد دارم و چون اغلب کلاس‌ها آنلاین است بیشتر افراد از شهرستان مخصوصا شمال کشور و شیراز شرکت می‌کنند.

جمیله کدیور فعال سیاسی هم نوشته بود: به‌رغم تلاش‌های دولت‌ها در ایران طی سال‌های اخیر برای تشویق مهاجران به بازگشت، بر اساس این آمار، تمایل به بازگشت میان ایرانیان مهاجر کمتر از میانگین و ۱ درصد اعلام شده‌است. تمایل به بازگشت هر زمان چشم‌انداز روشنی پیش روی مهاجران ایجاد شده، بیشتر بوده؛ همانگونه که انگیزه مهاجرت زمانی که کورسوی امید رو به خاموشی رفته، افزایش یافته‌است.

تردیدی نیست که تلاش برای مواجهه با موج جدید مهاجرت از یک سو و جذب مهاجران ایرانی مقیم خارج کشور از سوی دیگر، زمانی به نتیجه می‌انجامد که با تغییر رویکرد نسبت به شهروندان خود اعم از مهاجر و غیر مهاجر، به دور از شعارهای تکراری، به اصلاح زیرساخت‌های کشور پرداخته، برای بهبود شرایط اقتصادی و بازکردن فضای سیاسی و اجتماعی و تغییر رفتار نسبت به جوانان، به‌ویژه نخبگان و سرمایه‌های انسانی کشور همت اقدام شود. / برترین ها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: