کد خبر: ۳۳۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - 2023December 26
حیوانات خانگی باعث تشدید حساسیت‌ و بیماری‌ها به ویژه در افراد مستعد می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط گربه آلرژی‌زاست و سایر حیوانات حاوی آلرژن‌ها نیستند، اما به‌گفته کارشناسان، انواع جانوران ازجمله گربه‌سانان، سگ‌سانان، پرنده‌ها، دام‌ها(گاو و گوسفند) و... می‌توانند علائم آلرژی ایجاد کنند.
به گزارش شفا آنلاین:
دکتر محمدحسن بمانیان، فوق تخصص آلرژی، دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران  به نکات جالبی در این باره اشاره می‌کند:
 « ا گر فردی که صاحب گربه است به یک مهمانی برود،گربه‌اش را با خودش نبرد، چند ساعتی در آن خانه بماند و بعد از آنجا برود، آن خانه به‌مدت ۶ ماه، آلرژن‌های گربه را در خود نگه خواهد داشت؛ درست مثل خانه‌ای که گربه همیشه در آن زندگی می‌کند.»
 «حیوانات خانگی تا حد بسیار زیادی بر تشدید علائم آلرژی تأثیر دارند. ارتباط با بیشتر حیوانات می‌تواند باعث تشدید آلرژی و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود.»
   «اغلب آلرژن‌های حیوانات خانگی در منزل‌هایی که حیوان خانگی ندارند هم وجود دارد و می‌تواند برای افراد آن خانه ایجاد مشکل کند.»
 «معمولا آلرژی وقتی ایجاد می‌شود که ژن‌های آن در فرد وجود داشته باشد. ژن از والدین به فرد به ارث می‌رسد و نقش این ژن‌ها در این افراد که سیستم ایمنی پرکاری دارند، این است که به عوامل محیطی پاسخ می‌دهند؛ عوامل محیطی‌ای که مضر نیستند اما ایجاد حساسیت می‌کنند. این ژن‌ها به تنهایی موجب بروز علائم حساسیت و آلرژی نمی‌شوند، بلکه یک‌سری عوامل دیگر باید در کنار این ژن‌ها قرار گیرند تا این بیماری ایجاد شود. یکی از این عوامل محیطی پِت‌ها یا حیوانات خانگی هستند.»
 «ممکن است در خانواده‌ای 2 نفر از یک پدر و مادر باشند که هر دو آنها ژن  آلرژی را دارند، اما یکی از آنها علائم حساسیت را نشان دهد و دیگری علائمی نداشته باشد. آنکه علائم از خود نشان داده، احتمالا بیشتر در معرض مواد آلرژی‌زا بوده است. این مواد آلرژی‌زا می‌توانند تغذیه، محیط زندگی(گرده‌ها)، حیوانات خانگی، آلاینده‌ها و... باشند.»
 «گاهی اوقات هم ممکن است فرد، ژن آلرژی را در خود داشته اما علائم آلرژی را نداشته باشد و چون به تازگی گربه آورده، علائم آلرژی در او پیدا می‌شود. موی گربه می‌تواند مثل گرده گیاهان عمل ‌کند.»
 «مواد آلرژی‌زا که جنس‌شان از پروتئین یا کربوهیدرات به اضافه پروتئین است، عواملی هستند که هم داخل خانه و هم بیرون از خانه وجود دارند. عوامل آلرژی‌زای داخل خانه حیوانات خانگی، حشرات، سوسک‌های کابینت و سوسک‌های حمام هستند. همچنین قارچ‌هایی که در جاهای مرطوب خانه مثل حمام‌ها، گلدان‌ها، پاسیون‌ها رشد می‌کنند و ما آنها را به‌صورت شوره‌های سفید یا سیاه می‌بینیم، یک نوع مواد آلرژی‌زا هستند. حتی گیاهان و گل‌هایی که در خانه نگه‌داری می‌کنیم که اغلب می‌توانند آلرژی‌زا نباشند، به‌خاطر رشد کپک‌ها و... در آنها به‌تدریج آلرژی‌زا می‌شوند. یعنی هم‌زیستی‌شان با عوامل دیگر می‌تواند باعث شود که فرد به آنها حساسیت پیدا کند.»

این چند نکته را به خاطر بسپارید
 اگر گربه دارید و به جایی بروید، تا 6‌ماه آلرژن‌های گربه
 در آن‌جا باقی خواهد ماند.
 فرش، مبل و دیگر وسایل خانه، منبع نگهدارنده ذرات بزاق، پوست و ادرار حیوان هستند.
 گربه‌سانان، سگ‌سانان، پرنده‌ها، اسب‌ها، خرگوش، خوکچه هندی و دام‌ها(گاو و گوسفند) آلرژی‌زا هستند.
 گیاهان و گل‌های خانگی آلرژی‌زا نیستند، ولی به‌خاطر رشد کپک‌ها و... به‌تدریج آلرژی‌زا می‌شوند.
بسیاری از حیوانات خانگی، آلرژن‌ها یا مواد حساسیت‌زا را در موها، بزاق، پوست و ادرارشان دارند.
اغلب آلرژن‌های حیوانات خانگی، در منزل‌هایی که حیوانات خانگی هم ندارند، وجود دارد.
 عوامل آلرژی‌زای داخل خانه؛ حیوانات خانگی، حشرات، سوسک‌های کابینت و حمام هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: