کد خبر: ۳۳۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - 2023December 25
آنچه مشخص است آزادسازی واردات خودروهای وارداتی هنوز نتوانسته قیمت لاکچری ها را در بازار کاهش دهد.

شفا آنلاین>خودرو>فاصله قیمت خودروهای وارداتی از نمایندگی تا بازار در حالی افزایش داشته که شاهد اختلاف میلیاردی قیمت های خودروهای وارداتی در بازار هستیم.

به گزارش شفا آنلاین: خودروهای خارجی صفر در بازار هنوز کمیاب اند و همین موجب اختلاف میلیاردی قیمت ها در بازار شده است؛ به‌ طوری‌که به عنوان مثال، یک خودروی صفر خارجی با افزایش قیمت ۳ برابری در بازار فروخته می شود. 

آنچه مشخص است آزادسازی واردات خودروهای وارداتی هنوز نتوانسته قیمت لاکچری ها را در بازار کاهش دهد. 

فاصله چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی از نمایندگی تا بازار 

بررسی های «حیات» از بازار خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که این خودروها با اختلاف قیمتی بسیار زیاد نسبت به قیمت نمایندگی‌ در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ به طوری که در بیشتر موارد بهای این محصولات در بازار تا دو برابر قیمت اعلامی در سامانه یکپارچه است.

دلالان دست بالا گرفته اند!

قیمت های نجومی این خودروها در بازار نشان دهنده حضور پر و پا قرص دلالان در این بازار است؛ به طوری که بررسی قیمت ۱۰ خودروی خارجی مختلف در بازار حاکی از آن است که این محصولات با میانگین اختلاف قیمت دو میلیارد تومانی بین قیمت نمایندگی و بازار خرید و فروش می‌شوند.

قیمت های میلیاردی خودروهای خارجی در پلتفرم های آگهی

کافی است نام خودروهای وارداتی صفر  را در پلتفرم‌های ثبت آگهی جست‌وجو کنید تا لیست بلندبالایی از این محصولات را ببینید که با قیمت بسیار زیادی آگهی شده‌اند. بیشترین اختلاف قیمت مربوط به هیوندای توسان است. این خودرو هنوز تحویل مشتریان داده نشده اما در پلتفرم‌های ثبت آگهی خرید و فروش می‌شود.

به طور مثال، کمترین اختلاف قیمت مربوط به چانگان تیپ ۲ است. قیمت نمایندگی این خودرو (با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی) یک‌ میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان است، اما در بازار حدود یک‌ میلیارد و ۳۹۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. بنابراین خریداران این خودرو سودی معادل ۱۱۲ میلیون تومان از این خودرو کسب می‌کنند. چانگان محصولی بوده که از ابتدای فروش در سامانه یکپارچه کمترین اقبال مشتریان را به خود داشته است. اما محصولاتی مانند هیوندای طرفداران زیادی در بازار خودروی ایران دارند. مشخص است که واسطه‌گران به دلیل اختلاف قیمت پایین چانگان با بازار تمایل چندانی به این محصول نداشته باشند.

نمایندگی ها وارد عمل می شوند

تفاوت در اختلاف قیمت این محصولات، خود نشانه‌ای بر آن است که اسفندماه سال گذشته، یعنی زمانی که ثبت‌ نام برای خرید خودروهای خارجی آغاز شد، این مصرف‌کنندگان نبودند که حرف اول را در خرید محصولات وارداتی می‌زدند بلکه دلالان ایفاکننده نقش اصلی در بازار وارداتی‌ها بودند و حالا هم سودهای بسیار کلان از خرید و فروش این خودروها به دست می‌آورند. حتی می‌توان ادعا کرد برخی از نمایندگی‌ها نیز جزو این خریداران بوده‌اند. آنها به‌خوبی از رانت اطلاعاتی استفاده کرده و با آگاهی از واردات قطره‌چکانی در صف اول خرید قرار گرفتند. با تکیه بر این استدلال به هیچ عنوان بعید نیست که برخی از نمایندگی‌ها از خریداران خودروهای وارداتی در اسفندماه سال گذشته بوده باشند. / حیات

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: