کد خبر: ۳۳۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - 2023December 25
مسئولان سازمان غذا و دارو نه کمبود را تأیید می‌کنند و نه گرانی را

شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و دارو از تأمین و توزیع ۱۲میلیون‌و۶۰۰هزار قوطی شیرخشک رگولار (غیرتخصصی و غیر رژیمی)در آذر امسال خبر می‌دهد. برسی هاهم نشان می‌دهد که تقریبا بحران نبود شیرخشک در داروخانه‌ها به پایان راه رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین:در این‌باره برخی خانواده‌ها از کمبود شیرخشک‌های رژیمی ازجمله ببلاک کامفورت، ای‌آر، نان اچ‌آی و... گلایه می‌کنند و برخی دیگر هم از گرانی 50درصدی این کالا؛ البته مسئولان سازمان غذا و دارو نه کمبود را تأیید می‌کنند و نه گرانی را. به‌گفته سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو تا امروز هیچ گزارشی از استان‌ها مبنی بر کمبود شیرخشک‌های رژیمی به ما نرسیده، اما به‌دلیل اینکه مسیر عرضه این شیرخشک‌ها تغییر کرده، مردم در مراجعه بدون نسخه به داروخانه‌ها نمی‌توانند محصول موردنیازشان را تامین کنند و به نوعی کمبود گزارش می‌شود. او توضیحات بیشتری هم درباره تغییر قیمت این محصول می‌دهد، اما تأکید می‌کند که هیچ اضافه پرداختی از جیب مردم به جز در موارد خارج از سهمیه وجود نخواهد داشت.

در بازار مصرف چه خبر است؟

برخی شهروندان درباره وضعیت دسترسی به شیرخشک‌ها نظرات متفاوتی دارند.کریمی، پدر یک کودک 14ماهه: «تا همین چند روز پیش به هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌کردم شیرخشک داشتند، اما دیروز چند داروخانه رفتم و اعلام کردند که اتمام موجودی دارند و تا مشخص شدن قیمت جدید نمی‌فروشند.»


حامدی، مادر یک کودک 1.5ساله: «شیرخشک هست فقط گران شده. همین دیروز یک قوطی شیرخشک 80هزار تومانی را 120هزار تومان خریدم.»

ابویی، پدر یک دختر 5ماهه: «به یکی از داروخانه‌های حوالی ولیعصر - تجریش مراجعه کردم و با وجود اینکه شیرخشک داشت، گفت برای مشتری‌های خودشان است. اصرار کردم، اما نداد. این داروخانه از گران شدن شیرخشک‌ها از چند روز دیگر هم خبر داد.

فروشنده آنجا می‌گفت که از چند روز دیگر روی قوطی‌ها 300هزار تومان قیمت می‌خورد، اما با بیمه برای ما 120هزار تومان خواهد شد و بقیه سهم بیمه‌هاست. با این گرانی هم دیگر داروخانه‌ها شیرخشک نمی‌آورند؛ چون همین حالا هم سازمان‌های بیمه‌گر چندماه طلب ما را پرداخت نکرده‌اند.» عسگری، پدربزرگ یک نوزاد 2ماهه: «به پسرم گفته‌اند برای فرزندش شیرخشک رژیمی نان اچ‌آی2استفاده کند، اما در کل تبریز پیدا نشد. من به تهران آمدم و به زحمت 2قوطی پیدا کردم. نمی‌دانم از این به بعد باید چه کنیم؟»‌

سازمان غذا و دارو چه می‌گوید؟

در پاسخ به انتقادات مردم، سجاداسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو به چند نکته مهم اشاره می‌کند که اگر والدین آگاه باشند، در تامین شیرخشک‌ فرزندانشان به مشکلی بر نخواهند خورد:

شیرخشک‌های رژیمی برای کنترل و منطقی کردن مصرف از این پس تنها با نسخه ارائه می‌شوند.
توزیع شیرخشک‌های رژیمی همزمان با شیرخشک‌های رگولار انجام شده و هیچ کمبودی از معاونت‌های غذا و دارو به ما گزارش نشده است.

همه داروخانه‌ها اکنون موجودی شیرخشک دارند و با توجه به سبد اقتصادی داروخانه‌ها میزان موجودی آنها متفاوت است.

شیرخشک برای مصرف‌کننده گران نخواهد شد. سیاست‌های ارزی اصلاح شده و قیمت جدید هم برای شرکت‌ها و داروخانه‌هاست.

هر کودک زیر 2سال با کارت ملی 10عدد سهمیه یارانه‌ای دارد و حتی با گران شدن قیمت روی قوطی هیچ مبلغ اضافه‌ای شامل این گروه‌ها نمی‌شود. درصورت افزایش درخواست تا 20عدد این مبلغ به‌صورت غیریارانه‌ای 130تا 150هزار تومان افزایش خواهد یافت.

داروخانه‌ها تا سقف 10عدد یارانه‌ای کد ملی هر نوزاد، مجاز به عرضه شیرخشک با قیمت آزاد نیستند. / روزنامه همشهری


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: