کد خبر: ۳۳۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - 2023December 25
هرچند بحث انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی از سال 1401 غیرقانونی شد و حتی معدل‌سازی دانشجویان پزشکی خارج از کشور برای ادامه تحصیل در ایران هم تا سال 1401 ممنوع اعلام شد. بااین‌حال خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه تعدادی از دانشجویان به‌صورت ابهام‌آمیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرش شده‌اند!
شفا آنلاین>سلامت>بحث انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به دانشگاه‌های داخل یا انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی به دانشگاه‌های مطرح کشور را باید موضوعی دانست که طی سال‌های اخیر به‌ویژه در ایام کرونا سروصدای زیادی در کشور به‌پا کرد. جالب‌تر اینکه بیشترین دعوا بر سر این دانشجویان هم به‌خاطر تحصیل آنها در رشته‌های پرطرفدار پزشکی در دانشگاه‌های سطح یک بوده است.
به گزارش شفا آنلاین: هرچند بحث انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی از سال 1401 غیرقانونی شد و حتی معدل‌سازی دانشجویان پزشکی خارج از کشور برای ادامه تحصیل در ایران هم تا سال 1401 ممنوع اعلام شد. بااین‌حال خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه تعدادی از دانشجویان به‌صورت ابهام‌آمیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرش شده‌اند! خبری که مبنای آن هم انتشار نامه‌ای از بسیج دانشجویی این دانشگاه بود. هرچند این نامه عملا پنج روز پیش از سوی بسیج دانشجویی منتشر شد، اما بازتاب رسانه‌ای آن باعث شد مسئولان دانشگاه هم وارد میدان شوند و نسبت به این مساله واکنش نشان دهند. معاون آموزشی دانشگاه روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها این مساله را تکذیب کرد و خواستار شفاف‌سازی این تشکل در این زمینه شد اما واقعیت این است که از این دست خبرها پالس منفی از وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی به جامعه منتشر می‌کند و بحث خروجی دانشگاه‌ها آن هم دانشگاه‌های سطح یک کشور را زیرسوال می‌برد.

    پیگیری پذیرش ابهام‌آمیز دانشجویان از طریق مراجع قضایی
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به حضور دانشجویانی که نحوه پذیرش و قبولی آنها با ابهاماتی همراه بوده، اشاره کرده و در آن مسیرهای پذیرش دانشجویان خارج از لیست اعلامی سازمان سنجش را به مسئولان یادآور می‌شود. در بخشی از این نامه آمده بود: «بسیج دانشجویی طبق وظیفه شرعی و اخلاقی خود مبنی‌بر حراست از عدالت آموزشی و نیز پاسداشت نهاد علم در کشور، بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده و فهرستی 19نفره از دانشجویانی که پذیرش آنها در قالب هیچ‌یک از قوانین و آیین‌نامه‌های فوق توجیه‌پذیر نبوده و حضور آنها در دانشگاه واجد ابهامات قانونی می‌باشد، تهیه نموده است. این فهرست که شامل تمامی دانشجویان ابهام‌آمیز نیست، نزد بسیج دانشجویی به‌صورت محرمانه محفوظ بوده و درصورت عدم پیگیری از سوی مسئولان دانشگاه و عدم شفاف‌سازی لازم در اذهان عمومی تا دو هفته آتی، به مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی جهت پیگیری ارائه خواهد شد.»
نکته قابل‌توجه در نامه منتشرشده این است همه مسیرهایی که دانشجو از طریق آن می‌تواند در دانشگاهی پذیرش و میهمان شده یا به‌عنوان دانشجویان انتقالی به تحصیل بپردازد، قید شده است. نکته مهم دیگر اینکه به نظر می‌رسد فضای شکل‌گرفته در ذهن اساتید و دانشجویان این دانشگاه، نسبت به پذیرش دانشجویان ابهام‌آمیز، منفی شده است؛ چراکه در بخش دیگری از آن خطاب به مسئولان آمده است: «متاسفانه در سال‌های اخیر همواره زمزمه‌هایی مبنی‌بر حضور دانشجویان غیرقانونی در رشته‌های پرطرف‌دار دانشگاه به گوش می‌رسیده است. این مساله که در سال‌های اخیر شدت‌یافته، ذهن اساتید و دانشجویان دغدغه‌مند را مشوش نموده و اعتبار علمی دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور را خدشه‌دار کرده است.»
موضع‌گیری معاون آموزشی این دانشگاه مقابل این نامه که خواستار شفاف‌سازی اسامی از سوی این تشکل دانشجویی شده، قابل‌توجه است. این مقام مسئول به یکی از رسانه‌ها گفته بود، به تمامی تشکل‌های دانشجویی اعلام شده است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این آمادگی را دارند تا تمام موارد ابهام‌آمیز درخصوص پذیرش دانشجو را شفاف‌سازی کنند؛ در مقابل اما انتشار چنین نامه‌ای دو حالت را به افکار عمومی منتقل کند یا خبری از پاسخگویی مسئولان به ابهامات ایجادشده در بدنه دانشجویی این دانشگاه وجود ندارد یا بازی با آرامش روانی دانشجویان پزشکی حتی در فضای دانشگاهی هم از اهمیتی برخوردار نیست.

معاون سیاسی بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی:
اسامی نفرات در اختیار مسئولان دانشگاه قرار دارد، شفاف‌سازی کنید

محمدرضا حیدری، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اتفاق رخ‌داده در پذیرش دانشجویان این دانشگاه گفت: «در وهله اول باید بگویم که دانشجویان از چند طریق وارد دانشگاه می‌شوند. اولین راه لیستی است که سازمان سنجش به دانشگاه‌ها می‌دهد. مسیرهای دیگر یا مربوط به دانشجوی بین‌المللی می‌شود یا دانشجویان انتقالی و آن دسته‌ای که در دانشگاه دیگر میهمان می‌شوند. البته دانشجویان انتقالی و میهمان هم ضوابطی را برای ورود به دانشگاه دارند که در نامه منتشرشده از سوی ما به‌صورت خلاصه به آن اشاره کرده بودیم.»
او ادامه داد: «هرچند انتقالی و میهمان شدن قوانین خاص خودش را دارد، اما برخی دانشجویان را داشته‌ایم که جزء انتقالی‌ها محسوب می‌شوند و بعضا رشته‌شان را هم عوض کرده‌اند، اما در هیچ‌یک از این چهارچوب‌های مشخص برای انتقالی قرار نمی‌گیرند، یعنی معمولا به این صورت است که این دانشجویان یا از سوی نمایندگان مجلس حمایت می‌شوند و توصیه‌نامه دارند یا مقامات عالی‌رتبه آنها را به رئیس دانشگاه سفارش کرده‌اند و به همین دلیل یا انتقالی می‌گیرند یا زمان میهمانی آنها تمدید می‌شود.»
معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: «پیش‌تر و بارها مساله این دانشجویان را با رئیس، معاون آموزشی، مسئولان حراست و مدیرکل‌های مرتبط مطرح کرده‌ایم و خواستار شفافیت در این زمینه شده‌ایم، یعنی به آنها گفته‌ایم اگر دانشجویی می‌خواهد به این دانشگاه منتقل و میهمان شود، نباید حرف‌وحدیثی داشته باشد و باید روند آن شفاف باشد. موضوع مهم دیگر اینکه رشته‌های مدنظر دانشجویان انتقال، تا حد زیادی هم جزء رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شود که رقابت سنگینی برای آن وجود دارد.»
حیدری بیان داشت: «برای تحصیل در رشته‌های پرطرفدار دانشجویان تلاش‌های زیادی می‌کنند، اما در این میان عده‌ای هم هستند که به‌جای تلاش کردن، با یک توصیه نامه وارد این رشته‌ها می‌شوند. البته مساله دیگر اینکه دانشجو برای انتقال از دانشگاه تیپ 3، فقط می‌تواند به دانشگاهی به همین سطح در وزارت بهداشت منتقل شود، اما در دانشگاهی مانند شهید بهشتی که سطح یک است هم شاهد هستیم که دانشجویان به آن انتقالی گرفته و عده‌ای هم انتقالی‌های غیرقانونی را دارند.»
او بیان داشت: «مسئولان در دیدارهای خصوصی با ما می‌گویند یا اصلا چنین موضوعی در دانشگاه وجود ندارد یا می‌گویند فشارهایی برای این کار به آنها تحمیل شده یا به‌خاطر گرفتن امتیازی به نفع دانشگاه این کار را انجام می‌دهند. ما نیز بعد از اینکه مدتی پیگیر پذیرش ابهام‌آمیز 19 نفر از دانشجویان بودیم، این نامه را منتشر کردیم. البته تعداد آنها بیشتر از اینهاست اما چون ما به برخی مدارک آموزشی دسترسی نداریم، امکان شناسایی همه آنها وجود نداشته است.»
معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مسئولان پاسخ محرمانه‌ای به این نامه داده بودند، افزود: «معاون آموزشی این دانشگاه روز گذشته هم در مصاحبه‌ای خواستار اعلام اسامی این دانشجویان از سوی بسیج شده بود، درحالی‌که این اسامی کاملا در اختیار مسئولان آموزشی دانشگاه وجود دارد و نیاز نیست آنها این اسامی را از ما دریافت کنند. ما حتی در همین نامه اعلام کرده‌ایم که به‌دنبال پاسخگویی مسئولان به خودمان نیستیم، بلکه آنها باید در این زمینه شفافیت‌سازی کنند؛ چراکه عموم دانشجویان و اساتید از این مساله ناراضی هستند.»/فرهیختگان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: