کد خبر: ۳۳۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - 2023December 25
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سقط جنین ناایمن را یکی از علل اصلی(اما قابل پیشگیری) مرگ‌ومیر و عوارض مادر عنوان کرد و افزود: سقط عمدی تنها کشتن یک انسان نیست، بلکه نابودی یک نسل است.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزایش آمار سقط جنین را از عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت عنوان و اظهار کرد: سقط عمدی تنها کشتن یک انسان نیست، بلکه نابودی یک نسل است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر محمدتقی آشوبی، با اشاره به روند نزولی باروری در کشور طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: در صورت ادامه روند معیوب فعلی پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰(در یک دوره بیست ساله)، یک‌سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است، تصریح کرد: بهره‌مندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است و با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کارآفرینی و اشتغالزایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ‌سازی عمومی و بهداشتی انتظار می‌رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگوی خبری، افزایش آمار سقط جنین را از عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت عنوان کرد و افزود: این واقعیت تلخ که از آن به عنوان قتل خاموش یاد می‌شود، علاوه بر آنکه خلاف قوانین و مصداق جرم است، در فتاوی مراجع دینی، حرام الهی به شمار می‌آید. جنین انسان موجودی محترم به حساب می‌آید و دارای حرمت بوده و از حقوق قانونی حیات برخوردار است. از مهمترین حقوق جنین، حق حیات و نیز برخورداری از سلامت جسمی است و هرگونه ایجاد جرح و نقص عضو، غیراخلاقی و غیرشرعی محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سقط جنین ناایمن را یکی از علل اصلی(اما قابل پیشگیری) مرگ‌ومیر و عوارض مادر عنوان کرد و افزود: سقط عمدی تنها کشتن یک انسان نیست، بلکه نابودی یک نسل است.

وی با اشاره به عوارض اجتماعی، مالی، اقتصادی و جسمی سقط جنین، یادآور شد: از عوارض جسمی سقط جنین می‌توان به ناباروری، از دست دادن رحم ناشی از خونریزی، عفونت یا پارگی و عفونت به دلیل باقی ماندن بقایای بارداری، اشاره کرد.

آشوبی درخصوص عوارض روحی و روانی سقط جنین نیز، گفت: باروری و فرزندآوری و تجربه والد شدن، یکی از اساسی‌ترین محرک‌های انسانی است و اگر تلاش برای حاملگی با شکست مواجه شود، ممکن است به یک احساس مخرب و یک واقعه تنش‌زا تبدیل شده و منجر به مختل شدن سلامت روان فرد شود.

وی ادامه داد: از عوارض سقط جنین می‌توان به اُفت کیفیت زندگی و روابط زناشویی و جنسی، اختلالات عصبی، اختلالات خلقی و افسردگی اشاره کرد. همچنین کاهش عزت نفس، اختلالات خواب، رویاهای حاوی مضامین مربوط به زنده بودن فرزند، رویاهای تکراری اضطراب زا، هجوم ذهنی خاطرات سقط، احساس ترس، ناراحتی، سردرگمی، اضطراب و خدشه دارشدن رابطه با والدین در دیگر کودکان، سوء مصرف مواد، احساس مشارکت در گناه و شرمساری از انجام این امر به فاصله دو سال از انجام سقط عمدی در بانوانی که سابقه سقط عمدی را دارند، بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عوارض سقط برای کودک حاصل از بارداری اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از بانوان در دوران بارداری برای انجام سقط القایی از برخی از داروها استفاده می‌کنند، در صورت موفق نبودن اقدام به سقط و تداوم بارداری تا زایمان، احتمال تولد کودک با معلولیت‌های جسمی و ذهنی را نباید از نظر دور داشت.

آشوبی، همچنین بر لزوم مقابله با سقط غیرقانونی جنین تاکید کرد و گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف پیشگیری و کاهش سقط جنین عمدی و سقط جنایی، کارگروه ویژه مقابله با سقط غیرقانونی جنین در استان تشکیل شده است. / ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: