کد خبر: ۳۳۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023December 24
اما در سال‌های اخیر، این مبارزه کمی نابرابر شده؛ چون علاوه بر امتحان، غول تیره‌ و تار دیگری به جنگ با نوجوان‌ها برخاسته؛ غولی به‌نام آلودگی که درست در روزهای امتحان، سر و کله‌اش پیدا می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>این روزها، امتحان‌های نیم‌سال اول بیشتر مدارس، آغاز شده و شرایط خانه‌های نوجوان‌خیز، شرایطی ویژه است. تا این‌جای کار، همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد و معمولاً والدین و فرزندان‌شان به تجربه سال‌های گذشته می‌دانند که با غول امتحان، چگونه مبارزه کنند.

به گزارش شفا آنلاین:اما در سال‌های اخیر، این مبارزه کمی نابرابر شده؛ چون علاوه بر امتحان، غول تیره‌ و تار دیگری به جنگ با نوجوان‌ها برخاسته؛ غولی به‌نام آلودگی که درست در روزهای امتحان، سر و کله‌اش پیدا می‌شود.

در سال‌های گذشته، نتیجه تحقیقات کارشناسان نشان می‌داد که ذرات معلق ۲/۵میکرون موجود در هوای خارج از خانه، بر تحصیل کودکان اثری منفی می‌گذارد؛ اما حالا این کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که هوای داخل خانه هم در روزهای آلوده، باعث افت کیفیت تحصیل بچه‌ها می‌شود.

براساس مطالعه‌ای که درسال‌های اخیر، گروهی از پژوهشگران پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و اداره حفاظت محیط‌زیست منطقه ویژه اقتصادی عسلویه انجام دادند، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حتی در داخل خانه، با کاهش ضریب هوشی در کودکان مرتبط است.

خستگی در شب امتحان، خمیازه‌های فراوان، بارها خواندن و در خاطر نماندن، عصبی‌شدن بچه‌ها و... همه و همه، نشانه‌هایی از اثر مخرب هوای آلوده داخل خانه در روزهای آلوده فصل امتحانات است.

حالا به این بهانه، راه‌هایی را با هم مرور می‌کنیم که در روزهای آلوده، برای نوجوانان شب امتحانی ما مفید باشد:

۱.خانه‌هایی که نزدیک اتوبان‌ها یا خیابان‌های اصلی قرار دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی هوای داخل خانه هستند. بازنکردن پنجره‌ها و کشیدن پرده‌ها، بهترین راه‌حل برای پاک‌تر شدن هوای این خانه‌هاست.

۲.در روزهای آلوده، تا جایی که می‌توانیم بچه‌ها را در معرض دنبال‌کردن خبر تعطیلی مدارس قرار ندهیم. امید به تعطیلی مدارس، بازدهی مطالعه بچه‌ها را پایین می‌آورد.

۳.از نوجوان‌مان بخواهیم به‌طور متمرکز، برنامه مطالعاتی خود را براساس آزمون فردا تعیین کند و هر وقت خبر تعطیلی یکی از روزهای امتحان منتشر شد، بدون نگرانی، برنامه‌اش‌ را تغییر دهد و برای نخستین آزمون پیش‌رو، مطالعه کند. اداره‌ِ آموزش و پرورش گفته هر امتحانی که به‌خاطر آلودگی هوا، لغو می‌شود، به روز پایانی برنامه امتحان‌ها منتقل خواهد شد.

۴.برای حفظ کردن برخی نکته‌های درسی، بعضی از بچه‌ها عادت دارند راه بروند. این روش، تپش قلب آنها را بالا می‌برد و در این شرایط، بدن‌شان به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و چون در خانه‌ از اکسیژن فراوان، چندان خبری نیست، بچه‌ها زودتر خسته و خواب‌آلوده می‌شوند. پس راه‌رفتن ممنوع!

۵.بدن ما در جذب فلزات دو ظرفیتی مثل آهن یا کلسیم اشباع‌شده، همواره در حال رقابت است و اگر کلسیم بدن در هوای آلوده کم‌شود، گیرنده‌های بدن به جذب سرب موجود در هوای آلوده می‌پردازند. پس تا می‌توانیم باید کاری کنیم تا فرزندان‌مان دچار کمبود کلسیم نشوند. لبنیات کم‌چرب مثل شیر، سرشار از کلسیم است.

۶.میوه‌هایی مثل لیمو، پرتقال، نارنگی که سرشار از ویتامین ث است، برای شب‌های امتحان بسیار کارساز است؛ اما نکته مهم آن است که در روزهای آلوده، میوه‌ها را از وانتی‌ها یا مغازه‌هایی که محصولاتشان بیشتر در معرض هوای آلوده هستند، نخرید.

۷.در آخر، خیلی به بچه‌ها هم سخت نگیرید، همین که تلاش می‌کنند کافی است! حالا اگر کمی هم گوشه نمره‌های کارنامه آنها ساییده شود، به جایی بر نمی‌خورد. / همشهری آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: