کد خبر: ۳۳۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023December 24
شاید در بین زنان تعداد انگشت‌شماری باشند که دغدغه مالی وادارشان کند موی سر خود را بفروشند، برخی دنبال یک تجربه عجیب هستند و خلاصه اینکه در همین فضا، عده زیادی با پرداخت هزینه سرسام‌آور مو می‌خرند تا به مدد آن خود یا مشتری‌های‌شان را زیباتر کنند.
شفا آنلاین>جامعه>تجارت موی سر ظاهرا بازار پررونقی دارد. این گزارش می‌خواهد ما را ببرد به دل اتفاق‌های عجیب. این تجارت حرف از خرید و فروش مو است و انبوه تبلیغات فضای مجازی برای مجاب کردن آنهایی که موی بلند دارند و به دلایل مالی و یا بدون دغدغه مالی موی خود را به حراج می‌گذارند.

مو خریداریم...
به گزارش شفا آنلاین:در سایت‌های تبلیغاتی و شبکه‌های مجازی، در کنار آگهی فروش خانه و ماشین، آگهی فروش موی سر هم دیده می‌شود. موی صاف، بلوند، رنگ نشده، مجعد و بلند هر کدام یک قیمت دارد. شاید در بین زنان تعداد انگشت‌شماری باشند که دغدغه مالی وادارشان کند موی سر خود را بفروشند، برخی دنبال یک تجربه عجیب هستند و خلاصه اینکه در همین فضا، عده زیادی با پرداخت هزینه سرسام‌آور مو می‌خرند تا به مدد آن خود یا مشتری‌های‌شان را زیباتر کنند.

موی مجازی
برای فروش موی سر بهترین راه مراجعه به فضای مجازی است. با چند دقیقه گشت و‌گذار پیج‌هایی بالا می‌آید که کارشان تبلیغ درباره خرید و فروش موی طبیعی است.ارتباط گرفتن با پیج‌های فروش موی طبیعی کار سختی نیست. بعضی‌شان شماره تماس دارند، بعضی‌شان هم با ارسال پیام پاسخگو هستند. اینکه فروش مو چه روالی دارد و برای آن چه وجهی باید پرداخت شود، با نخستین تماس مشخص می‌شود. فردی که پشت خط صحبت می‌کند، تأکید دارد عکس مو باید در واتساپ ارسال شود و بعد هم با لحنی آرام می‌گوید:‌ «عکس را که فرستادید من نگاه می‌کنم. رنگ و فرم مو خیلی مهم است. نباید کمتر از 60سانت باشد. به اینها توجه کنید. بعد از دیدن عکس قیمت را تعیین می‌کنم.»
بیشتر از این توضیح نمی‌دهد. اطلاعات ناقص است و چیزی دستگیرمان نمی‌شود. باید برای تخمین قیمت با چند نفر دیگر هم صحبت کنم. اما از بین 6- 5 خریدار مو که با آنها تماس می‌گیرم، همه به این موضوع اشاره می‌کنند که بعد از رویت عکس مو مبلغ را اعلام می‌کنند. در اوج ناامیدی آخرین نفر جواب می‌دهد. یک آقا که در این حوزه فعالیت می‌کند. قیمت را تخمینی می‌گوید: «قیمت  بین 3تا 8میلیون تومان متغیر است. بسته به جنس و رنگ موی‌تان دارد.»

اکستنشن و دیگر هیچ!
سرنوشت موهای خریداری شده چیست؟ سؤالی که سیما، صاحب یک آرایشگاه قدیمی تهران، به آن پاسخ می‌دهد:‌‌‌ « موهای فروخته شده برای اکستنشن استفاده می‌شود. در واقع اضافه کردن حجم و بلندی مو چند سالی است بین بانوان ایرانی باب شده و روزبه‌روز بر طرفدارانش اضافه می‌شود؛ کاری عبث که علاوه بر صرف هزینه بالا به سلامت مو هم صدمه جدی وارد می‌کند. به هر حال این سبک آرایش از یک دهه پیش جای خود را در آرایشگاه‌ها باز کرده است. تا جایی که عامل مهم درآمدزایی آرایشگاه‌ها شده است.»هزینه اکستنشن بالاست و بسته به بلندی و حجم موی اضافه شده تعیین می‌شود. در بعضی از آرایشگاه‌ها قیمت هر شاخه موی طبیعی 95هزار تومان و در بعضی دیگر هر شاخه مو 65هزار تومان است. به‌گفته رضایی، روزانه بین 5تا 7نفر برای اکستنش به او مراجعه می‌کنند. این آرایشگر قدیمی می‌گوید: «معمولا موی طبیعی را خودمان از مشتری‌ها خریداری می‌کنیم. بعضی‌ها که مو کوتاه می‌کنند می‌گویند می‌خواهند موی خود را بفروشند. نگاه می‌کنیم. اگر مو سالم بود و کیفیت داشت می‌خریم. بعضی هم خودشان موی طبیعی می‌آورند که در این صورت فقط هزینه نصب و چسب کراتین آن گرفته می‌شود.برای اکستنشن از 180تا 230شاخه نیاز است. با یک حساب سرانگشتی کسی که موی طبیعی برای اکستنشن خریداری می‌کند باید مبلغی بین 16تا 22میلیون پرداخت کند.» البته در بعضی از آرایشگاه‌ها قیمت‌ها پایین‌تر است که بعضی به هوای ارزانی به آنجا می‌روند. غافل از اینکه چسب‌های استفاده شده برای مو بی‌کیفیت است و بعد از مدتی باعث خرد شدن مو می‌شود.


مو بچسبان و خوشگلم کن
سارا آرایشگر دیگری است که در آجودانیه سالن دارد. او درباره موهای خریداری شده اطلاعات جالبی دارد:‌ بعضی آرایشگاه‌ها از مراکزی که مخصوص فروش مو هستند، موی طبیعی تهیه می‌کنند. این مراکز کارشان خرید موی سر خانم‌هاست. از طریق اینستاگرام تبلیغ می‌کنند. بعد از خرید مو آن را کراتینه کرده و چسب می‌زنند. آرایشگاه‌ها بسته به سلیقه مشتری شاخه‌های مو را از آنها می‌خرند. متأسفانه خیلی از موها سالم نیستند. حتی ممکن است آلوده به شپش هم باشند. وقتی مو کار گذاشته می‌شود بعد از مدتی فرد متوجه پوسیدگی موهای خود و درگیر شدن با بیماری پوستی می‌شود.» این ذهنیت هست که اغلب خانم‌های متمول به سراغ این کار می‌روند اما رمضانی متذکر می‌شود گاهی مشتریانی به آرایشگاه او مراجعه می‌کنند که  از قشر متوسط به پایین جامعه هستند. او می‌گوید:‌ «از قدیم گفته‌اند :بکشم و  خوشگلم کن. حکایت بعضی از خانم‌هاست. چه لذتی دارد که موی دیگران را به سرمان اضافه کنیم؟! خیلی‌ها با قرض و وام پول جور می‌کنند.»/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: