کد خبر: ۳۳۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023December 24
ماری‌جوانا ماده مخدری است که برای اهداف تفریحی و دارویی استفاده می‌شود. این ماده که از گیاه شاهدانه (Cannabis sativa) به دست می‌آید را می‌توان دود کرد، در غذاها مصرف کرد یا به‌عنوان چای دم کرد!

شفا آنلاین>سلامت>برای برخی از مردان، مصرف ماری‌جوانا و اختلال عملکرد جنسی می‌تواند مرتبط باشد.

به گزارش شفا آنلاین:ماری‌جوانا ماده مخدری است که برای اهداف تفریحی و دارویی استفاده می‌شود. این ماده که از گیاه شاهدانه (Cannabis sativa) به دست می‌آید را می‌توان دود کرد، در غذاها مصرف کرد یا به‌عنوان چای دم کرد!

ماری‌جوانا حاوی حدود ۵۰۰ ماده شیمیایی است که تقریباً ۱۶۰ مورد از آنها کانابینوئیدها هستند - مواد شیمیایی که با پروتئین‌های موجود در بدن به نام گیرنده‌های کانابینوئید متصل می‌شوند - دو تا از رایج‌ترین کانابینوئیدها تتراهیدروکانابینول (THC) و کانابیدیول (CBD) هستند.

هنگامی که کانابینوئیدها به گیرنده‌های کانابینوئید متصل می‌شوند، اثرات متفاوتی ممکن است رخ دهد. به‌عنوان‌مثال، اگر THC متصل شود، فرد ممکن است تغییراتی را در خلق‌وخو، ادراک و رفتار مشاهده کند. او همچنین ممکن است بیشتر مضطرب شود. از سوی دیگر، اگر CBD متصل شود، ممکن است فرد کمتر احساس اضطراب یا افسردگی کند.

نحوه تأثیر ماری‌جوانا بر بدن بستگی به گیاهانی دارد که برای تهیه مخلوط استفاده می‌شود.

بااین‌حال، برخی از مردان مشکلات جنسی متعددی را با ماری‌جوانا تجربه می‌کنند، مانند:

کاهش میل جنسی

ماری‌جوانا ممکن است باعث شود مردان انگیزه خود را برای رابطه جنسی از دست بدهند.

داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان فعلی یا گذشته ماری‌جوانا، اسپرم آسیب‌دیده‌تر، تعداد اسپرم کمتر و حجم مایع منی کمتری داشتند

اختلال در نعوظ

برای ایجاد نعوظ سفت، بافت ماهیچه صاف آلت تناسلی باید شل شود و خون اجازه جریان پیدا کند. بااین‌حال، اگر THC با گیرنده‌های کانابینوئید در آلت تناسلی ترکیب شود، این روند مختل می‌شود. همچنین، ماری‌جوانا ممکن است مردان را آن‌قدر آرام کند که نعوظ سختی داشته باشند.

مشکل در ارگاسم

مطالعات نشان داده است مردانی که به طور منظم از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند، بیشتر با مشکل در رسیدن به ارگاسم مواجه می‌شوند.

انزال زودرس

ماری‌جوانا می‌تواند سطح دوپامین (یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش) را در مردان افزایش دهد. همچنین ممکن است اضطراب را افزایش دهد. هر دوی این شرایط می‌تواند منجر به انزال زودرس شود.

ایجاد موقعیت‌های جنسی پرخطر

ماری‌جوانا همچنین ممکن است بر قضاوت فرد تأثیر بگذارد و منجر به موقعیت‌های جنسی پرخطر مانند رابطه جنسی ناامن یا رابطه جنسی با یک غریبه شود. چنین سناریوهایی می‌تواند شانس ابتلا به عفونت‌های مقاربتی یا بارداری ناخواسته را افزایش دهد.

سرطان بیضه

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که استفاده از ماری‌جوانا ممکن است خطر ابتلا به سرطان بیضه را در مردان افزایش دهد، زیرا گیرنده‌های کانابینوئیدی در بیضه‌ها نیز یافت می‌شوند.

اختلال در قدرت باروری

احتمال مشکلات باروری در مردانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند نیز وجود دارد. مواد شیمیایی موجود در این گیاه می‌توانند بر توانایی سلول‌های اسپرم برای شنا به سمت تخمک و بارور کردن آن تأثیر بگذارند. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان فعلی یا گذشته ماری‌جوانا، اسپرم آسیب‌دیده‌تر، تعداد اسپرم کمتر و حجم مایع منی کمتری داشتند. بدین ترتیب که محققان در یک مطالعه با 409 مرد جوان که به دنبال ارزیابی ناباروری بودند، متوجه شدند که بخش خاصی از ترکیب ماری‌جوانا (CBD) تمایل به اتصال به گیرنده‌های روی ساختار اسپرم دارد و شکل و عملکرد آن را تغییر می‌دهد که در نهایت می‌تواند باروری را کاهش دهد.

در نهایت این که

کارشناسان می‌گویند که میزان آسیب ماری‌جوانا به عملکرد جنسی مردان می‌تواند به دوز و دفعات مصرف بستگی داشته باشد. مردانی که از دوزهای بالاتر استفاده می‌کنند یا بیشتر از آن استفاده می‌کنند، احتمالاً بیشتر در معرض مشکلات جنسی هستند. همچنین، برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات ماری‌جوانا حساس‌تر هستند . / دیده بان ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: