کد خبر: ۳۳۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - 2023December 23
مدیریت نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و صنعتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: مکمل‌های چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و مکمل‌های بدنسازی غیر مجاز بیشترین سوء مصرف را داشته و توسط مکمل شاپ‌های اینترنتی غیر مجاز به فروش می‌رسند.

شفا آنلاین>سلامت>معصومه عبدی کریمی درباره فروش مکمل‌های دارویی توسط واحدهای غیر مجاز گفت: تعدادی محدودی از واحدهای فروش در سطح استان داریم که خارج از مدار توزیع و فروش داروخانه‌ای، تحت عنوان مکمل شاپ، اقدام به عرضه و فروش مکمل می‌کنند. در صورتی که حتی اگر مکمل‌هایشان پروانه یا مجوز هم داشته باشد، چون در مکان غیر معتبر و غیر از داروخانه در حال عرضه و فروش است، از نظر وزارت بهداشت تایید شده نیست. مصرف این مکمل‌ها ممکن است عارضه به دنبال داشته و یا سوء مصرفش صدماتی را ایجاد کند. لذا شهروندان فقط مکمل‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: خوشبختانه تعداد این فروشگاه‌ها خیلی محدود است و با آنها برخورد و تخلف آنها پیگیری می‌شود. در این راستا، بر آن هستیم که همین تعداد هم تعیین تکلیف شده تا صنفی نشوند و در سطح جامعه افزایش پیدا نکنند. این فروشگاه‌ها به عرضه مکمل‌ها ورود کرده و عموما افرادی هستند که در فضای مجازی نسبت به عرضه این داروها تبلیغ و اقدام می کنند و فروششان به صورت اینترنتی است.

مدیریت نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و صنعتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد:  البته داروخانه‌های فعال که فروش اینترنتی انجام می‌دهند، وجود دارد اما از این افراد و کسب آنها، کاملا مشخص و متمایز بوده و مجوز فروش اینترنتی دارند و با نظر داروساز مستقر در داروخانه و به درخواست متقاضی فروش اینترنتی می‌کنند.

وی درباره علت افزایش فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها گفت: این افزایش به علت گستردگی کار و تبلیغ در فضای مجازی و زیاد شدن اظهار نظرهای غیر تخصصی است. متاسفانه در برخی از اصناف شاهد فعالیت غیر مرتبط با اصل و ماهیتی که برای کارشان تعریف شده، هستیم. مثلا فردی که کار زیبایی انجام می‌دهد توصیه‌هایی را در مورد مکمل‌ها به فرد می‌دهد که شامل پوست، مو و حتی چاقی و لاغری می‌شود. توصیه و تاکید ما این است که مردم از افراد غیر متخصص نه مشاوره بگیرند و نه پیشنهادات آنها را بپذیرند. چون زیبایی در سطح جامعه بسیار مطرح است افراد هم به خاطر این موضوع هر مکمل و دارویی را از طرف هر کسی برای گرفتن جواب سریع‌، قبول می‌کنند.

عبدی درباره اینکه چه مکمل‌هایی بیشترین مصرف را دارند، بیان کرد: بیشترین مصارف غیرضروری و پرطرفدار در مورد مکمل‌های چاقی و لاغری، کمک کننده به ترک اعتیاد و بدنسازی است که چون بدون نظر پزشک به روش نادرست با کمک گرفتن از افراد فاقد صلاحیت تهیه می‌شوند ایجاد عارضه از پیامدهای این اقلام است.

وی ادامه داد: ممکن است زمانی استفاده از مکمل‌ها ضرورت داشته باشد. چون در سطح کشور با کمبود ویتامین D در افراد مواجه هستیم، لذا این مکمل باید تهیه و مصرف شود. ضمن اینکه مکمل‌ها را حتما از داروخانه‌ها و با مشورت پزشک و یا داروساز باید تهیه کرد و حتما سطح ویتامین D در بدن قبل از مصرف مکمل آن باید اندازه گیری شده باشد./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: