کد خبر: ۳۳۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - 2023December 23
سازمان جهانی بهداشت با انتشار گزارشی درباره بیماری‌های تنفسی شایع‌شده در اروپا، اعلام کرده که دامنه این عفونت در حال گسترش است
شفا آنلاین>سلامت>در گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که سرمای هوا در سرتاسر کشورهای اروپایی به گردش پاتوژن‌ها یا همان عوامل بیماری‌زای تنفسی و بیمار شدن افراد بیشتر منجر شده است. بر اساس این اطلاعیه، بسیاری از این عوامل بیماری‌زا بر کودکان به ویژه خردسالان زیر ۵ سال و گروه‌های در معرض خطر از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و اشخاص بالای ۶۵ سال تاثیر می‌گذارند.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان بهداشت جهانی در ادامه اظهار امیدواری کرده که راهبردهای پیشگیری می‌تواند احتمال ابتلای بیشتر گروه‌های در معرض خطر را در زمستان امسال کاهش دهد. این اطلاعیه در شرایطی منتشر می‌شود که تقریبا نیمی از کشورهای اروپایی میزان بالایی از ابتلا به علائمی مانند تب و سرفه را گزارش داده و برخی کشورها از افزایش شدید این نشانه‌ها در میان شهروندان به ویژه خردسالان خبر داده‌اند.

شیوع این بیماری برای اروپایی‌ها یادآور اتفاق مشابهی در سال گذشته است که بیماران زیادی به دلیل افزایش فصلی عفونت حاد دستگاه تنفسی ناشی از ویروس آر اس وی (RSV) راهی مراکز درمانی شدند.

آر اس وی با نام کامل ویروس سین‌سیشال تنفسی درواقع یک ویروس فصلی است که چندین سال است در اروپا عود می‌کند و اوج آن عمدتا در ماه‌های پاییز، زمستان و بهار (اکتبر تا آوریل) است.

علائم شایع این ویروس شامل آبریزش بینی، کاهش اشتها، سرفه، عطسه، تب و خس‌خس سینه است. بیشتر عفونت‌های آر اس وی در عرض ۱ تا ۲ هفته خود به خود برطرف می‌شوند، اما در مواردی نیز این بیماری می‌تواند باعث عفونت‌های شدیدتری مانند برونشیولیت یا التهاب راه‌های هوایی کوچک در ریه و ذات‌الریه شده و به عفونت ریه‌ها بینجامد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که گزارش‌ها درباره ویروس‌های تنفسی در اروپا را تحت نظر دارد. به گزارش این نهاد، برخی از موارد اخیر ابتلا به ویروس آر اس وی به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید - ۱۹ و همچنین شیوع کمتر اما قابل توجه آنفولانزای فصلی است.

علاوه بر این، چندین کشور در منطقه اروپا افزایش عفونت‌ها و بستری شدن در بیمارستان ناشی از مایکوپلاسما پنومونیه - یک عامل باکتریایی شایع پنومونی در بین کودکان - را گزارش کرده‌اند.

افزایش فعالیت این بیماری به ویژه در کودکان خردسال در ۵ هفته گذشته قابل توجه بوده است. اگرچه این بیماری برای تقریبا اکثر کودکان تقریبا اجتناب‌ناپذیر است اما باید مراقبت‌های ویژه‌ای برای محافظت از نوزادان نارس و زیر ۶ ماه به ویژه آنهایی که بیماری زمینه‌ای ریوی و قلبی دارند صورت پذیرد. ضمن اینکه کودکانی که در طول همه‌گیری کووید ۱۹ به RSV مبتلا نشده‌اند در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند. 

شایع شدن این عفونت در حالی مشاهده می‌شود که همچنان موارد ابتلا به کووید ۱۹ قابل توجه است و حتی باعث بیماری شدید و مرگ در افرادی که دارای بیماری شدید هستند و یا واکسن نزده‌اند می‌شود. در حالی که نرخ بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با این زمان در سال گذشته پایین‌تر است، اما بسیاری از کشورهای اروپایی مانند چک، ایتالیا، فنلاند، لتونی و اسلواکی موارد قابل توجهی از بستری شدن بیماران در پی ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش داده‌اند. 

مقام‌های بهداشتی همچنان توصیه می‌کنند که علاوه بر دریافت واکسن کووید ۱۹، افراد به سراغ تزریق واکسن آنفولانزا هم بروند چرا که با توجه به سرد شدن هوا و افزایش احتمال انتقال این بیماری، انجام دادن چنین اقداماتی در کنار رعایت مسائل بهداشتی مانند شستن دست‌ها، ماندن در خانه در هنگام بیماری، استفاده از ماسک در فضاهای شلوع می‌تواند در مهار شیوع این ویروس و محافظت از افراد در مقابل بیماری موثر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: