کد خبر: ۳۳۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۱ دی ۱۴۰۲ - 2023December 22
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از مثبت شدن نمونه هاری یک قلاده گرگ که پیش‌تر ۸ نفر از اهالی شهر درود واقع در شهرستان زبرخان را زخمی کرده بود خبر داد.

شفا آنلاین>سلامت>حامد جز جلالیان اظهار کرد: با توجه اینکه در صورت عدم مراجعه و دریافت واکسن هاری در افراد مورد حمله توسط حیوانات (وحشی و اهلی) مرگ بر اثر بیماری پس از بروز علائم بیماری هاری قطعی و غیر قابل درمان است، نمونه هاری از لاشه گرگ گرفته شد و به مرکز تشخیص ذیصلاح توسط اداره دامپزشکی ارسال شد و پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی از نظر هاری مثبت اعلام شد.

به گزارش شفا آنلاین:وی ضمن بیان اینکه اقدامات اولیه شامل شستشوی زخم، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری تمام ۸ مجروح به صورت کامل تاکنون انجام شده است، ادامه داد: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در خیلی از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یک اولویت مهم به شمار می‌آید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: با وجود اینکه در ایران میلیاردها تومان برای درمان پیشگیری از هاری هزینه می‌شود، متأسفانه سالانه بیش از ۱۰ مورد مرگ غم‌انگیز و وحشتناک هاری را تجربه می‌کنیم.

جز جلالیان خاطرنشان کرد: ویروس هاری حتی از زخم‌های بسیار کوچک و در حد خراش هم می‌تواند باعث هار شدن فرد شود، بنابراین زخم هر چند کوچک (حتی خراش پوستی) باید فوری تحت درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

وی به اقدامات کنترلی در برابر بیماری هاری اشاره و ابراز کرد: خودداری از نگهداری سگ، گربه و ... در منزل، مگر در موارد استثنایی و با رعایت قوانین نگهداری حیوانات خانگی شامل قلاده گذاری سگ‌های صاحبدار (عدم رهاسازی در طول روز و رهاسازی حیوان در طول شب در محدوده منزل فرد)، شناسنامه‌دار بودن حیوان و تزریق، خودداری از تردد سگ‌های خانگی و صاحب دار در معابر عمومی و پارک‌ها، جلوگیری از نزدیک شدن (به خصوص کودکان) به سگ‌های ولگرد، خودداری از دویدن در مقابل سگ و سگ‌سانان (سگ‌ها به اجسامی که به سرعت از مقابل چشمانشان حرکت می‌کنند حمله می‌کنند)، از جمله این اقدامات است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: جلوگیری از ورود وُحوش به اماکن انسانی با رعایت اصول بهداشتی و خودداری از ریختن زباله و پس مانده‌های غذایی در اطراف منازل و گذرگاه‌ها و معابر عمومی، جلوگیری از نزدیک شدن به حیوانات ماده شیرده و دارای بچه، گزارش تلفات حیوانات پستاندار خونگرم به دامپزشکی برای نمونه‌برداری، انجام اقدامات اولیه به خصوص شستشو محل با آب ولرم و صابون به مدت حداقل ۱۵ و ضدعفونی کردن محل با بتادین و مراجعه در کمترین زمان پس از مواجهه با حیوان و ایجاد جراحت به مراکز درمان پیشگیری از هاری از دیگر اقدامات کنترلی در برابر بیماری هاری محسوب می‌شود.

۱۴ آذرماه امسال حمله گرک ۸ شهروند درودی شهرستان زبرخان را مجروح و روانه بیمارستان کرد.

مرکز اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ۳۳ پایگاه عملیاتی شامل ۱۱ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار پایگاه موتورلانس با تحت پوشش داشتن چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به صورت شبانه‌روزی و رایگان به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: