کد خبر: ۳۳۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۱ دی ۱۴۰۲ - 2023December 22
دریافت مکمل‌هایی که التهاب بدن را کاهش و عملکرد آنتی اکسیدانی دارند، به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>از شروع فصل سرما شاهد روزهای آلوده در تهران و کلان‌شهرها هستیم و در سال جاری به عنوان مثال در تهران فقط 9 روز پاک داشتیم.

به گزارش شفا آنلاین:طبق مطالعات، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی، قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

در روزهای آلوده، هنگام تنفس  ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب  شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند. 

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که برای مقابله با عوارض آن بر روی سلامتی بدن باید التهاب را کاهش و دفع مواد سمی استنشاق شده در بدن را افزایش داد. برخی مکمل‌ها می‌توانند در این شرایط مفید باشند. اما باید توجه داشت که برای استفاده از مکمل با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

کدام مکمل‌ها را در روزهای آلوده مصرف کنیم؟

امگا3 

طبق مطالعات انجام شده، امگا3 می‌تواند از استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از هوای سمی پیشگیری و آن را درمان کند. چربی‌های امگا3 می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا داشته باشند.

از مواد غذایی حاوی امگا3 نیز می‌توان ماهی را نام برد. ضمن این که مکمل  امگا3 نیز با برندهای مختلف در داروخانه‌ها موجود است.


ویتامین A

ویتامین A، به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از استنشاق ذرات سمی هوا کاهش یابد.
هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی ، طالبی، موزو انبه دارای بتاکاروتن بالا هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.
این ویتامین به شکل مکمل نیز موجود است که چون مقادیر زیاد آن در بدن سمی می‌شود باید حتما با مشاوره پزشک یا داروساز مصرف شود.

ویتامین C

آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C می‌توانند از بدن در برابر مولکول‌های مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، محافظت ‌کنند. رادیکال‌های آزاد زمانی تشکیل می‌شوند که هوای آلوده وارد ریه‌ها شود.

پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و سبزی خوردن، انواع  فلفل، شلغم ، لبو،  پیاز و انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و کلم بنفش حاوی ویتامین ث هستند.
مکمل ویتامین ث نیز با دُزها و برندهای مختلف موجود است.

 

ویتامین E

ویتامین E می تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند. عملکرد عمده این ویتامین، نقش آنتی اکسیدانی آن است.

انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم افتابگردان ، حاوی بالایی مقادیر ویتامین E هستند. علاوه بر این مکمل این ویتامین محلول در چربی نیز موجود است.

ویتامین D 

ویتامین دی، به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. مصرف ویتامین D باعث کاهش حمله‌های آسم در کودکان و نوجوانان می‌شود که  بهترین منابع غذایی آن ماهی سالمون، لبنیات غنی شده با ویتامین D و تخم مرغ است.

از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شوید و در صورت کمبود حتما با مشورت با کارشناسان  یا متخصصین تغذیه از مکمل  ویتامین D استفاده کنید.

مکمل این ویتامین در دُزهای مختلف موجود است که دُزهای پایین برای پیشگیری و دُز 50000 آن برای درمان توسط پزشک تجویز می‌شود.

 

کلسیم

کلسیم، منجر به کاهش  جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود.

برای دریافت کلسیم توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم چرب استفاده شود زیرا دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فراورده‌های لبنی پرچرب می‌تواند در کاهش کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود. شیر به دلیل داشتن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است.

پروبیوتیک

مصرف پروبیوتیک با حفظ سلامت روده‌ها در جذب مواد مغذی و ریزمغذی‌ها نقش داشته و در برابر سموم و میکروب‌های بیماری‌زا به ویژه در شرایط هوای آلوده می‌تواند نقش پیشگیری کننده را داشته باشد.

لبنیات (به ویژه لبنیات پروبیوتیک)، پنیر و کفیر با میکروب‌های زنده و فعال از مواد غذایی هستند که حاوی پروبیوتیک هستند.

غذاهای حاوی پروبیوتیک و مکمل هر دو می‌توانند مزایای پروبیوتیک را برای ما فراهم کنند.

 

نکته: برای مصرف تمام مکمل‌ها حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: