کد خبر: ۳۳۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 21
بیماری اندومتریوز یکی از بیماری‌های مزمن میان بانوان است و ارتباط مستقیمی با ناباروری دارد و اگر در زمان مناسب درمان نشود، می‌تواند زمینه ناباروری را ایجاد کند.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید‌بهشتی با اعلام اینکه از هر 10 زن ایرانی یک نفر به بیماری اندومتریوز مبتلاست عنوان کرد: این بیماری بسیار رنج‌آفرین است و 50 تا 70 درصد از مبتلایان به اندومتریوز دچار شکست در باروری می‌شوند به‌همین علت باید درمان آن جدی گرفته شود.
به گزارش شفا آنلاین:دکترعلیرضا زالی، در آیین افتتاح پنجمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم‌تهاجمی زنان و اندومتریوز، گفت: در بهترین شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد، بین دو تا سه میلیون زن ایرانی با این بیماری درگیر هستند و این فقط نشانه نوک کوه یخ است چرا که بخش بسیاری از بیماری اندومتریوز بموقع تشخیص داده نمی‌شود به‌خصوص در فرم‌های ابتدایی و متوسط، بیشترین غفلت تشخیص وجود دارد.
وی افزود: پژوهشکده ابن‌سینا یکی از مراکز شاخص در انجام جراحی‌های کم‌تهاجمی و تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز است. این پژوهشکده سلامت‌محور با تحقیقات و کارهای علمی‌ای که طی سال‌های اخیر انجام داده است، در زمینه درمان بیماری اندومتریوز حرف‌های بسیاری حتی در سطح بین‌المللی برای گفتن دارد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی کشور بحث جوانی جمعیت و افزایش زاد و ولد است، گفت: بیماری اندومتریوز یکی از بیماری‌های مزمن میان بانوان است و ارتباط مستقیمی با ناباروری دارد و اگر در زمان مناسب درمان نشود، می‌تواند زمینه ناباروری را ایجاد کند.
 
تشخیص دیرهنگام، معضل اندومتریوز
دکتر زالی افزود: متأسفانه با تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان داشتیم، هنوز مهم‌ترین چالش‌های ما بحث تشخیص بموقع اندومتریوز است. همان‌طور که می‌دانید در کشور ما بین 8 تا 15 سال از زمان شروع علائم بیماری تا تشخیص قطعی، فاصله وجود دارد و بسیاری از درمان‌های ساده در این حوزه طی این بازه‌زمانی از بین می‌رود. اکثر بیمارانی که برای درمان مراجعه می‌کنند، در مرحله چهارم  بیماری قرار دارند که کار درمان را سخت‌تر می‌کند.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اعلام اینکه باید دختران جوان را نسبت به علائم این بیماری آگاه سازیم، نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی را پررنگ دانست و گفت: باید از ظرفیت اطلاع‌رسانی رسانه‌ها استفاده کنیم تا بانوان جوان با آشکارشدن نشانه‌های اولیه بیماری به متخصصان مراجعه کنند و روند درمان را برای خودشان راحت‌تر سازند.
 
یکی از علائم، درد شدید در دوران قائدگی است
وی با شاره به علائم این بیماری در بانوان اظهار داشت: یکی از بیماری‌هایی که در حوزه زنان بشدت کیفیت زندگی را برای این گروه از جامعه تحت تأثیر قرار می‌دهد اندومتریوز است که با قائدگی‌های دردناک، لکه‌بینی قبل و بعد از دوران قائدگی، مشکلات ادراری، وجود خون در ادرار، احساس درد لگن یا شکم، کمردرد و... همراه است. افراد در صورت مواجهه با این علائم حتماً باید به متخصص مراجعه کنند.

نقش آلودگی هوا بر افزایش اندومتریوز در بانوان
دکتر زالی در حاشیه کنگره  درباره نقش آلودگی هوا بر تشدید این بیماری در زنان، گفت: اندومتریوز بیماری پیچیده و چندوجهی است و عوامل متعددی می‌تواند زمینه ایجاد این بیماری را در بانوان ایجاد کند. یکی از علل ایجاد بیماری اندومتریوز قرار گرفتن در معرض آلودگی هواست به طوری که ارتباط مستقیمی در کشورهای صنعتی بین میزان آلاینده‌ها و افزایش این بیماری در جامعه وجود دارد. هرچه  یک کشور، هوای آلوده‌تری داشته باشد خطر ایجاد بیماری اندومتریوز در دختران جوان بیشتر است.
وی افزود: آلاینده‌های صنعتی، آلودگی هوا و زباله‌سوزی می‌تواند مقدار بسیاری دی‌اکسین را وارد هوا کند. اگر افراد دی‌اکسین را از هوا دریافت نکنند از چربی اشباع‌شده در گوشت و مصرف آن ، این سم را به بدن خود وارد می‌کنند. ترکیب دی اکسین مدت‌ها در بافت‌ها باقی می‌ماند و ثابت‌شده بحث دی‌اکسین‌ها در بیماری اندومتریوز بسیار اثرگذاراست.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با‌اشاره به اینکه خانم‌هایی که در اقوام درجه‌یک سابقه ابتلا به بیماری اندومتریوز را دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، افزود: عوامل ژنتیک را نمی‌توان نادیده گرفت و می‌تواند نسبت به افزایش این بیماری تأثیرگذار باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: