کد خبر: ۳۳۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 21
آلودگی هوا جزئی از روزهای سرد تهران شده است. پاییز و زمستان‌هایی که مملو از ممنوعیت برای گروه‌های حساس و کودکان است. به شکلی که در پاییز امسال بیش از نیمی از روزهای گذشته از سال تحصیلی را دانش‌آموزان در هوای آلوده به مدرسه رفتند و روزهای دیگری هم برای همین موضوع تعطیل بودند.
شفا آنلاین>سلامت>در کنار مشکل آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان، موضوع ابتلا به ویروس‌های آنفلوانزا و کرونا هم بر مراقبت‌های این فصل اضافه می‌کند. طبق آنچه فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید، در این فصل سال همیشه تعداد مراجعان بیش از گذشته می‌شود که آلودگی هوا هم بر این موضوع اثر می‌گذارد.

علائم جسمی آلودگی هوا را جدی بگیرید

به گزارش شفا آنلاین:محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری، به علائم جسمانی ناشی از آلودگی هوا اشاره می‌کند که با مشاهده آن یا در خانه بمانید یا به پزشک مراجعه کنید و به «شرق» می‌گوید: «علائم آلودگی هوا در بیشتر افراد شامل سردرد و مشکلات تنفسی خواهد بود. کسانی که مشکلات ریوی مثل تنگی نفس دارند، ممکن است به دلیل آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی دیگر هم شوند؛ اما اگر در این هوای آلوده فردی با وجود مشکلات تنفسی، تب هم بکند، یعنی علام ویروسی و آلودگی هوا با هم در فرد اثر کرده است. درد‌های بدنی که این روزها در افراد ایجاد می‌شود مثل خستگی بدنی، کرختی، بی‌حالی، از‌بین‌رفتن شادابی پوست و سر‌دردهای مختلف می‌تواند از نشانه‌های اثر آلودگی باشد. با این حال اگر همراه آن علائم عفونتی هم دیده شود، دیگر مستقیم به آلودگی ارتباطی ندارد و فرد درگیر ویروس‌های مخصوص این فصل هم شده است».

این متخصص اشاره می‌کند که ما همیشه این موقع سال به دلیل شیوع ویروس‌ها و آلودگی هوا پرمریض هستیم و این موضوع چیز جدیدی برای ما کادر درمان نیست. آلودگی هوا هم موضوعی است که به صورت غیرمستقیم با بیماری‌ها در ارتباط است. ما مستقیما آثار ویروس‌ها و بیماری‌ها را در فصل ابتدای زمستان داریم. به دلیل مسائل زیست‌محیطی هم آلودگی هوا و ویروس‌ها بر شرایط جسمانی اثر مستقیم خواهد داشت؛ بنابراین بهترین کار استفاده از ماسک است. حتی مرکز بیماری‌های عفونی در دنیا هم اعلام کرد امسال برای زمستان باید واکسن‌های به‌روزی برای ویروس‌ها آماده شود تا تزریقات واکسیناسیون آنفلوانزا و کووید انجام شود؛ ولی در کشور ما واکسن به‌روز برای کووید که وجود ندارد، البته کووید هم الان در حدی نیست که در کشور ما نگران‌کننده باشد. پس درباره عفونت‌ها و ویروس‌ها باید تأکید کنیم افرادی که در بیرون از خانه رفت‌و‌آمد دارند، از ماسک استفاده کنند. سال‌های گذشته به دلیل وجود کرونا مردم از ماسک بیشتر استفاده می‌کردند اما امسال این موضوع در تمام دنیا کمتر شده است؛ در‌صورتی‌که همچنان ماسک موضوع مهمی است. در کنارش افرادی که در معرض بیماری‌های مثل ضعف ایمنی هستند، حتما باید از ماسک استفاده کنند. درد بدن، سردرد، آب‌ریزش بینی، گلو‌درد و مسائل گوارشی هم امکان دارد از علائم ابتلا به ویروس‌ها باشد. با وجود شیوع ویروس‌ها و بیماری‌های مخصوص این روزها، امکانات آی‌سی‌یو ما در کشور امکانات معمولی دارد و در کل کشور هم مشکل استاندارد آی‌سی‌یو را داریم که حتی از وزارت بهداشت هم خواستیم بخشی را برای آی‌سی‌یو ایجاد کنند که وزارت بهداشت اصلا به این موضوع حساسیتی ندارند و همیشه برای تجهیزات و دارو در این زمینه درگیر هستیم. در بخش‌های دیگر هم کمبود پرستاری خیلی بیشتر دیده می‌شود و با وجود کار زیاد و نیاز به نیرو، ناراحتی ما از رفتن پرستارهای بسیار خبره به خارج از کشور است. اینها همه چیزهایی است که ما به‌تازگی می‌بینیم. آنچه مسلم است، این است که کادر درمان همیشه در کنار بیماران هستند و خواهند بود.

هوای ناسالم 9 شهر در کشور

بر‌اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا که روز گذشته اعلام کرد، میانگین کیفیت هوای مناطق 22‌گانه تهران با شاخص 152 همچنین وضعیت 9 شهر استان تهران در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارند. طبق داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، میانگین کیفیت هوای مناطق 22‌گانه تهران هم‌اکنون با شاخص 152 در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارد.

بر‌اساس این گزارش 17 ایستگاه سنجش کیفیت در مناطق شهر تهران وضعیت قرمز آلودگی هوا را نشان می‌دهد. همچنین شهرهای باقرشهر با شاخص 178، پاکدشت با شاخص 158، شهریار با شاخص 153، قرچک با شاخص 178، ورامین با شاخص 162، اسلامشهر با شاخص 166، باغستان با شاخص 158، پیشوا با شاخص 163 و رباط‌کریم با شاخص 154 در وضعیت قرمز آلودگی هوا و ناسالم هستند. در وضعیت قرمز، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا صد هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. همچنین طبق گفته خبرگزاری فارس، از ابتدای سال جاری تا به امروز در تهران 9 روز هوای پاک، 183 روز هوای قابل قبول، 70 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 10 روز هوای ناسالم در روز شمار شاخص آلودگی هوا به ثبت رسیده است.

مازوت‌‌سوزی درد این روزهای تهران؟

به گفته کارشناسان هوای آلوده تهران دلایل متعددی دارد؛ از ساختمان‌سازی‌های غیراصولی که جلوی حرکت باد را گرفته تا سوخت خودروها و از همه مهم‌‌تر مازوت‌سوزی‌ها، با وجودی که بسیاری از مسئولان آلودگی هوا به دلیل مازوت‌سوزی را تکذیب می‌کنند اما در روزهای قبل سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، «مازوت‌سوزی» را از دلایل مهم آلودگی هوای پایتخت در شش‌ماهه دوم سال عنوان کرد و خواستار توضیح سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه اجرانشدن قانون هوای پاک شد. سوده نجفی در صد‌و‌نود‌و‌ششمین جلسه شورا با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سازی انجام نشود، گفت: «این موضوع به نوعی شفاف‌سازی است؛ اما سؤال من این است که وظیفه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی‌کردن از اجرای قانون و انجام‌ندادن مسئولیت‌های اصلی سازمان است. وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا را بر‌عهده دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می‌ماند؟ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در شش ماه دوم سال مازوت‌سوزی و مواردی این‌گونه است؛ اما متأسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به‌ویژه اطلاع‌رسانی ضعیف در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است، مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند».

حتی رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در همین زمینه اعلام کرده بود: «امیدواریم بتوانند قول عدم مازوت‌سوزی را بدهند و این مازوت در تهران سوزانده نشود؛ گازوئیل استاندارد دنیا 50 PPM است اما گازوئیلی که کامیون‌ها از آن استفاده می‌کنند، خود مشکل‌ساز است و میزان آلایندگی آن به پنج‌هزار PPM رسیده و مشخص است که این موضوع آلودگی هوا را تشدید می‌کند. اگر گازوئیل 500 PPM به شرکت واحد تحویل می‌دهند که هیچ اما اگر تحویل نمی‌دهند، چرا استاندارد آن را به شرکت واحد نمی‌دهند؟ مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها تکذیب شده است و قرار بود موتورخانه‌ها بازسازی شوند و از استانداردها برخوردار باشند؛ اما این اقدام صورت نمی‌گیرد یا برای بنزین اقدامات کافی انجام نشده است». اینها در حالی است که مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، نیز در همان جلسه اعلام کرده بود مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران انجام می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: