کد خبر: ۳۳۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:
محمد مهدی ناصحی گفت: مشکلات اقتصادی همیشه وجود دارد اما سعی ما بر این است که مدیریت منابع صورت گیرد تا به مردم در حوزه‌های سلامت، مشکلات زیادی وارد نشود و خدمت با کیفیتی به افراد بیمه شده ارائه شود.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نسخه الکترونیک گام اصلی و مهمی برای الکترونیکی کردن نظام ارائه خدمت در حوزه سلامت است چرا که باید به روز و بر خط باشد تامردم بعد از ویزیت شدن بتوانند خدمات خودشان را دریافت کنند، امروز ما می‌توانیم خدماتی که مربوط به حوزه پزشکی باشد را وارد این سامانه برخط کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:محمد مهدی ناصحی گفت: مشکلات اقتصادی همیشه وجود دارد اما سعی ما بر این است که مدیریت منابع صورت گیرد تا به مردم در حوزه‌های سلامت، مشکلات زیادی وارد نشود و خدمت با کیفیتی به افراد بیمه شده ارائه شود.

وی افزود: گاهی اوقات مردم مجبور هستند به دلیل شلوغی در بخش‌های دولتی به بخش‌های خصوصی مراجعه کنند، در این حوزه ضعف وجود دارد و باید خرید خدمت مناسبی برای بیمه‌ها صورت بگیرد واین امر مستلزم وجود منابع کافی است، بر اساس نظارت و پایشی که انجام می‌شود خدمات در بخش‌های جراحی و داخلی و سایر اموری که در بخش‌های دانشگاهی انجام می‌شود مناسب است اما ممکن است در نحوه ارائه ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما در مجموع خدماتی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود مثبت است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته مراکز ناباروری در کشور وجود نداشت اما امروز تمامی دانشگاه‌ها مراکز ناباروری دارند، اتاق عمل‌ها توسعه پیدا کردند و بیمارستان‌ها مجهز شدند، بنابراین ما پسرفت در ارائه خدمات نداریم و خوشبختانه با نیروهای متعهد و متخصصی که در حوزه پزشکی داریم رو به پیشرفت هستیم.

ناصحی تصریح کرد: نسخه الکترونیک گام اصلی و مهمی برای الکترونیکی کردن نظام ارائه خدمت در حوزه سلامت است چرا که باید به روز و بر خط باشد تامردم بعد از ویزیت شدن بتوانند خدمات خودشان را دریافت کنند، امروز ما می‌توانیم خدماتی که مربوط به حوزه پزشکی باشد را وارد این سامانه برخط کنیم.

وی افزود: مسئول پرونده سلامت بیمه‌ها نیستند به نحوی که در قانون اشاره شده است باید با محوریت وزارت بهداشت انجام شود، این برنامه به قدری وسیع است که زمان می‌برد تا ما بتوانیم به آنها ملحق بشویم ما حتی جداگانه این بستر را فراهم کردیم تا بتوانیم پرونده پزشکی برای بیمه شدگان خودمان داشته باشیم اما جداگانه کار کردن ممکن است اختلالاتی را برای جمع‌بندی مباحث به وجود بیاورد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در قانون آمده است که اگر این وظیفه را وزارت بهداشت انجام نداد، بیمه‌های پایه می‌توانند این وظیفه و مسئولیت را بر عهده بگیرند، این برنامه بسیار برنامه جامع و کاملی است که تمامی حوزه‌های سلامت را در بر می‌گیرد و صرف پرونده پزشکی، نسخه و ویزیت بیمارستانی نیست حتی به سلامت اجتماعی هم در آن نهفته شده است.

ناصحی ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت بیشتر در بحث سلامت فردی است اما در بحث مدیریت منابع و هزینه‌ها هم می‌تواند اثرگذار باشد، چرا که فردی که آزمایش یا تصویربرداری را روز گذشته انجام داده است با مراجعه به مرکز بعدی این آزمایش دیگر درخواست نخواهد شد.

وی اظهار کرد: در حدود ۱۲ سال قبل سطح یک نظام ارجاع انجام شد، اما به دلیل نگاهی که دولت بعدی در حوزه ساماندهی نظام سلامت داشت این اتفاق متوقف شد و در همان سطح باقی ماند، امروز حدود ۲۸ میلیون نفر از نظام ارجاع روستایی استفاده می‌کنند اما باید این جامعیت داشته باشد، در برخی از شهرهای کشور و در سطوحی که فوق تخصصی هستند و یا شرایطی دارند که به این مسائل الکترونیکی آشنا نیستند هنوز نسخه کاغذی در آنها جریان دارد و این ظلم به مردم است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در تهران همچنان درصدی از پزشکان قراردادی با بیمه ندارند، ما در نسخه بیمه سلامت این قابلیت را گذاشتیم که بیمه پایه دیگری هم در نسخه ما نوشته شود اما این یک طرفه است و بیمه‌های دیگر آمادگی لازم برای این کار را ندارند.

ناصحی تصریح کرد: صندوق صعب العلاج یک صندوق امیدبخش برای مردم است برای بیماری‌هایی است که فرد باید برای مدت طولانی با این بیماری زندگی کند هزینه‌هایی که این بیماری‌ها دارد، هزینه‌های کمرشکنی هستند، بیماری‌های‌مختلفی را ما تحت پوشش قرار دادیم قبلا ۵ بیماری بودند اما امروز ۱۰۷ بیماری تحت پوشش این صندوق هستند، این بیماری‌ها بسته‌های مختلفی دارد به عنوان مثال برای اوتیسم علاوه بر دارو خدمات توانبخشی هم بسته های آن تعبیه شده است، این صندوق در بسیاری از بیماری‌ها که در بخش‌های دولتی درمان می‌شوند کاملاً هزینه آن را تقبل می‌کند.

وی افزود: هر کس با هر بیمه پایه‌ای می‌تواند در این صندوق ثبت نام کند و از خدمات این صندوق بهره ببرد، مردم با جستجوی سامانه شهروندی بیمه سلامت می‌توانند وارد لینک مربوط به بیماران خاص بشوند و ثبت نام را انجام دهند و بعد از طی مراحل و بارگذاری مدارک از طرف سازمان، با آن ها ارتباط برقرار شده و صحت سنجی انجام و افراد از صندوق بهره خواهند برد. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سعی ما بر این است که تعداد مراکزی که در ناباروری خدمات ارائه می‌دهند را افزایش دهیم و امروز تعداد مراکز اختصاصی ناباروری ۲۰۵ عدد می‌باشد که با ما قرارداد دارند، برخی از مراکز حتی برخی از مراکز عمومی غیردولتی، با توجه به هزینه‌های بخش ناباروری حاضر به همکاری با ما نیستند چرا که تعرفه‌های ما را قبول ندارند.

ناصحی در پایان اضافه کرد: ما ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی را پوشش می‌دهیم در بخش دولتی هم ۹۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهیم و در بخش دولتی مشکلی نداریم و با کمترین هزینه مردم خدمات را دریافت خواهند کرد، ما در حوزه ناباروری، حدود ۵۷ هزار زوج نابارور را نشاندار کردیم و به آنها خدمات ارائه می‌دهیم، امروز بیش از ۵۳ هزار موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت هستند. / فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: