کد خبر: ۳۳۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
افزایش تولد نوزاد سندرم‌داون در بارداری های بالای 40 سال ‌تصور اشتباهی است
شفا آنلاین>سلامت>تعداد زیادی از زنان به دلایل مختلف ازجمله تحصیل، اشتغال، ازدواج دیرهنگام و حتی مشکلات اقتصادی پس از ازدواج ‌ تازه بعد از 40سالگی تصمیم به باردار شدن می‌گیرند.
به گزارش شفا آنلاین:حالا سؤال اینجاست که آیا افراد باید تا آخر عمر قید بچه‌دار شدن را بزنند یا امیدی هست که این دسته از زنان هم باروری بی‌دردسر، زایمان مطمئن و فرزند سالم داشتن را تجربه کنند؟ دکتر طاهره لباف، متخصص زنان و زایمان در این‌باره به نکات جالبی اشاره می‌کند و اینکه چقدر این گروه سنی شانس برای مادر شدن دارند.

زنان تا چه سنی می‌توانند باردار شوند؟
زنان تا زمانی که قاعدگی منظم دارند و به‌خصوص فولیکول‌های خوبی در تخمدان‌شان هست، می‌توانند باردار شوند. البته سن برای بارداری مهم است؛ چون در سنین بالاتر کیفیت تخمک‌ها پایین می‌آید. از سوی دیگر در سنین بالاتر احتمال ابتلا به دیابت، فشارخون و مسمومیت دوران بارداری هم بیشتر است، اما هیچ‌یک از اینها نمی‌تواند دلیلی بر منع بارداری زنان در سن بالا باشد. فقط اگر زن در سن بالا باردار شد، باید مراقبت‌هایش نسبت به فرد عادی که در سن پایین‌تری باردار می‌شود، بیشتر شود.

چند درصد بارداری‌ها در این سن می‌تواند با اختلال همراه شود؟
اینکه عده‌ای می‌گویند در بارداری بعد از 40سالگی احتمال تولد کودک سندرم داون یا ناتوان ذهنی وجود دارد و نباید بارداری از این سن به بعد رخ دهد، درست نیست. غربالگری‌ای که در دوران بارداری انجام می‌شود،
می تواند 3اختلال کروموزومی را نشان می‌دهد که از این تعداد 2اختلال با حیات منافات دارند و جنین خود‌به‌خود از بین می‌رود. سومین اختلال می‌تواند منجر به سندرم داون یا همان ناتوانی ذهنی کودک ‌شود، اما موضوع مهم این است از هر 100نفری که در بالای 40سالگی باردار می‌شوند، 99نفر بارداری سالم و نرمالی دارند و فقط در یک مورد از آنها کودک مبتلا به سندروم داون است. زنی که بین ۲۰ تا ۳۰سالگی باردار می‌شود، یک در ۱۵۰۰ ممکن است فرزندش سندرم داون باشد. در ۳۰ تا ۴۰سالگی این عدد به یک در ۹۰۰ می‌رسد؛ یعنی ۹۹.۸۳درصد فرزندش سالم است. البته زنان در این دوره سنی باید مراقبت‌های دوران بارداری‌ را افزایش دهند؛ چون بعد از 40سالگی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2و فشارخون برای مادر بیشتر است.

چه آزمایش‌هایی در این دوران ضرورت دارد؟
نگرانی‌ درباره بارداری زنان بعد از 40سالگی وجود ندارد، چه بارداری اول باشد و چه بارداری چندم. درباره این بارداری‌ها در 3‌ماه اول با انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان والدین را از بابت سلامت جنین مطمئن کرد تا بارداری بدون مشکلی را تجربه کنند. برای زنان بالای 45سال، یک آزمایش خون وجود دارد به نام AMH یا آنتی‌‌مولرین هورمون. این آزمایش، کیفیت تخمک را نشان می‌دهد. اگر شاخص این آزمایش خیلی پایین باشد، خودبه‌خود احتمال بارداری زن کم می‌شود. در این شرایط برای بارور شدن از فناوری‌های کمک‌باروری مثل تخمک اهدایی، IVF و... استفاده می‌شود.

زنان بالای 40سال می‌توانند طبیعی باردار شوند؟
برخی از زنان بالای 40سال که مشکل بارداری دارند در سیکل IVF قرار می‌گیرند. البته بسیاری از این زنان به شیوه طبیعی باردار می‌شوند، اما زمانی روش‌های کمک‌باروری تجویز می‌شود که زوجین مشکل بارداری طبیعی دارند. نیاز نیست که همه زنان بالای 40سال برای بارور شدن حتما از روش کمک‌باروری استفاده کنند. البته برای سنین بالای 40سال، زودتر و سریع‌تر از سنین پایین‌تر، روش‌های کمک‌باروری تجویز می‌شود تا زودتر باردار شوند. ما حتی مراجعانی داشتیم که بالای 47سال داشتند و به‌طور طبیعی باردار شده بودند.



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: