کد خبر: ۳۳۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
رییس بیمارستان شهید مفتح ورامین عنوان کرد: فناوری پلاسمای سرد به فعالیت و ترمیم عروق در ناحیه زخم کمک می‌کند و باکتری‌هایی که عامل پیشرفت زخم هستند را از بین می‌برد.
شفا آنلاین>سلامت>آغاز به کار نخستین کلینیک درمان زخم کشور این امید را در بین بیماران دیابتی کشور بوجود آورده است که به کمک فناوری پلاسمای سرد بتوان معضل زخم دیابتی را با این شیوه درمان کرد.

به گزارش شفا آنلاین:نخستین کلینیک درمان زخم کشور به کمک فناوری پلاسمای سرد بیست و هفتم آذرماه با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بیمارستان شهید مفتح ورامین افتتاح شد؛ این مرکز با به کارگیری فناوری پلاسما توانسته با کمک فناوری هسته ‌ای به کاهش درد و رنج مردم کمک کند.

این کلینیک که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می کند، شامل اتاق پانسمان، اتاق پلاسما تراپی و اتاق پزشک متخصص بیماری‌های عفونی است و در راستای درمان زخم‌های دیابتی، فشاری و زخم بستر با استفاده از فناوری پلاسمای سرد فعالیت می‌کند.

دکتر محسن علایی رییس بیمارستان شهید مفتح ورامین مهمترین خدمتی که کلینیک زخم ارایه می‌دهد را درمان زخم‌های دیابتی اعلام کرد و گفت: هشت درصد جمعیت جامعه به دیابت مبتلا هستند که از این تعداد ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دچار زخم دیابتی خواهند شد. بنابراین سالانه با حجم عظیمی از افرادی که درگیر زخم‌ دیابتی می‌شوند، روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، زخم دیابتی به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد عروق و اعصاب به سختی درمان می‌شود.

علایی یادآور شد: درمان‌های شایع و معمول بیماران دیابتی توسط متخصص داخلی و فوق تخصص غدد در بیمارستان ارایه می‌شود، سپس زخم بیماران توسط تیم جراحی تمیز می‌شود و به کمک فناوری پلاسمای سرد برای درمان زخم اقدام می‌شود.

رییس بیمارستان شهید مفتح ورامین عنوان کرد: فناوری پلاسمای سرد به فعالیت و ترمیم عروق در ناحیه زخم کمک می‌کند و باکتری‌هایی که عامل پیشرفت زخم هستند را از بین می‌برد.

به گفته علایی، محققان و متخصصان به دنبال یافتن راهی برای به کارگیری فناوری پلاسما در درمان بیماری‌های قلبی، به ویژه بیماری‌های قلبی در کودکان تا سال آینده هستند.

وی گفت: درمان زخم دیابتی توسط فناوری پلاسمای سرد منجر به به تاخیر افتادن پیشرفت زخم و قطع عضو می‌شود و در آینده نزدیک این درمان را می‌توان به عنوان روشی پیشگیرانه به کار گرفت.

رییس بیمارستان شهید مفتح ورامین ادامه داد: در دنیا ۱۵ درصد از زخم‌های دیابتی منجر به قطع عضو می‌شود و براساس مطالعه‌ای که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۵ در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و شریعتی انجام شد، این آمار در کشور حدود ۳۵ درصد است. به کارگیری فناوری پلاسما این رقم را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

ورود فناوری پلاسما از مرحله مقالات علمی به صنعت و زندگی مردم

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری پلاسما که مبتکر استفاده از پلاسما برای درمان زخم‌ است، در این زمینه می گوید: یکی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی، بیماری دیابت است که با استفاده از فناوری پلاسما و در صورت آغاز به موقع درمان، مانع قطع عضو این بیماران خواهیم شد.

به گفته مهدیه بختیاری فناوری پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده در توالی حالات جامد، مایع و گاز قرار داشته و دارای کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره مردم است.

وی با اشاره به نخستین کلینیک تخصصی درمان زخم با استفاده از فناوری پلاسما در بیمارستان شهید مفتح ورامین، گفت: امروز یکی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی بیماری دیابت است؛ یک بیماری فراگیر که به دنبال آن زخم‌های دیابتی و قطع عضو فراوانی در میان بیماران جامعه پدیدار شده است.

بختیاری با ابراز امیدواری به اینکه با استفاده از این فناوری و در صورتی که درمان به موقع آغاز شود، مانع از قطع عضو این بیماران خواهیم شد، تاکید کرد: استفاده از پلاسما این امکان را به خانواده‌های درگیر بیماری دیابت می‌دهد تا با هزینه‌ای کم در کنار سایر روش‌های نوین که روش‌های بسیار پرهزینه‌ای هستند، در خدمت جامعه و بشر باشد.

چرا درمان زخم دیابت مهم است؟

بیماری دیابت یکی از چالش‌های اصلی حوزه سلامت کشور است که حتی بیش از سرطان های شایع مرگ‌ومیر دارد؛ وجود هفت میلیون نفر مبتلا در دیابت زنگ خطری برای آینده جامعه و دوران سالمندی ایران است؛ از این رو محققان در تلاشند تا ترمیم بافت ناشی از زخم دیابت را به طور جدی پیگیری کنند زیرا یکی از عوارض این بیماری زخم ناشی از دیابت است زیرا ۱۵ درصد افرادی که دچار دیابت می شوند، با زخم های پای دیابتی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر است و درصد قابل توجهی از افرادی که به دیابت مبتلا می شوند، دچار عوارض ناشی از عدم کنترل مناسب این بیماری هستند که یکی از مهمترین آنها زخم‌های پای دیابتی است.

در حال حاضر از هر چهار فردی که دچار زخم پای دیابتی می شود، بیماری در یک نفر به قطع عضو می انجامد که آمار تکان دهنده‌ای است. از طرفی بیماران دیابتی که با زخم پا مراجعه می‌کنند در طول پنج سال، مرگ و میر بیش از ۳۰ درصدی دارند که این آمار قابل رقابت با بسیاری از سرطان‌ها است.

حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند، با توجه به اینکه چاقی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری است و ایران در رتبه ششم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد، خطر ابتلا به بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بالا رفته که هزینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سلامت را بر جامعه تحمیل می کند.

تعداد کلینیک های درمان زخم به ۵۰ می رسد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین افتتاح نخستین کلینیک درمان زخم وعده داد که تا سال آینده که پنجاهمین سالگرد تاسیس این سازمان است، تعداد این نوع مراکز درمانی را در کشور به ۵۰ کلینیک برساند.

محمد اسلامی با بیان اینکه سه شهر ورامین، قم و کرج، کلینیک درمان زخم با استفاده از فناوری پلاسما راه‌اندازی شده است، این نکته را هم گوشزد کرد که فناوری پلاسما در بخش مبارزه با سرطان هم گسترش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و حتی این برنامه در دستور کار است که برای مواردی که در عمل قلب نیاز است، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از آزمایشگاه فناوری پلاسما را عملیاتی کنیم.

معاون رییس جمهور از تولید ۵۰ نوع رادیودارو در ایران اعم از تشخیصی و درمانی خبر داد و گفت: رادیو دارو عمری کمتر از ۱۲ سال در جهان دارد و امروز ایران در صدر شرکت‌های پیشتاز در تولید رادیو داروهاست.

اسلامی توضیح داد: رادیوداروهای تولیدی در ۲۱۰ مرکز پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علاوه بر آن حدود ۱۰ رادیو دارو نیز در فرایند تست‌های بالینی قرار دارد که به محض آنکه نتایج آن به ثمر برسد، به سبد محصولات ما اضافه خواهد شد. / ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: