کد خبر: ۳۳۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 16
سميرا بختيار
بيش از 27.5ميليون زن غيرفعال هستند. همين گزاره‌ها و عدم مشاركت زنان در اقتصاد و توسعه كشور، نداشتن تمايل به اشتغال، خلأ سياست‌هاي حمايتي براي زنان، فراهم كردن بسترهاي دوركاري و ديجيتالي براي زنان، خود مي‌تواند خوراك سخنراني و مسائل مهم سخنرانان در تريبون‌ها باشد.
شفا آنلاین>جامعه>شايد در اين دو سال اخير يكي از پرتكرارترين واژه‌ها از سوي مقامات و مسوولان و در فضاهاي اجتماعي و سياسي و رسانه‌اي و فضاي مجازي درباره حجاب زنان بوده است. البته براي اين گفته خود سنجش دقيقي انجام نشده ولي مي‌توان از روي بار توليد كلمات به كار گرفته شده در فضاي رسانه و تريبون‌هاي رسمي چنين پديده‌اي را شاهد بود. فارغ از ارزش‌گذاري درباره حجاب و ضرورت يا انكار آن براي زنان به عنوان نيمي از جمعيت جامعه، به راستي آيا تمام هم و غم مسوولان بايد حجاب و عفت زنان باشد؟ آيا تا به حال صداي زنان دستفروش را شنيده‌ايد؟ آيا طبق تعريف‌هاي سازمان بهزيستي كشور درباره زنان بي‌سرپرست، كنار زخم و دردهاي آن بوده‌ايد؟ تا به حال چند قانون و لايحه و برنامه براي حمايت از زنان تدوين و تصويب كرده‌ايد؟ آيا موجودي به نام زنان كارآفرين را با تمام چالش‌ها و مشكلاتي كه براي راه‌اندازي يك كار دارند، قبول داريد؟
 بر‌اساس بررسي‌هاي آمار رسمي ايران، زنان خاورميانه‌اي تنها 21 درصد نيروي فعال اقتصادي اين منطقه را تشكيل مي‌دهند. اين آمار در ايران اسفناك‌تر است يا طبق آمار مركز آمار ايران در تابستان 1402 جمعيت در سن كار زنان بيش از 32.2ميليون نفر بوده (در مقايسه با 32.1ميليون نفر براي مردان)، تنها 4.7ميليون نفر فعال (در مقايسه با 22ميليون براي مردان) و 3.9ميليون نفر شاغل (در مقايسه با 21ميليون براي مردان) هستند. به عبارت ديگر، بيش از 27.5ميليون زن غيرفعال هستند.   همين گزاره‌ها و عدم مشاركت زنان در اقتصاد و توسعه كشور، نداشتن تمايل به اشتغال، خلأ سياست‌هاي حمايتي براي زنان، فراهم كردن بسترهاي دوركاري و ديجيتالي براي زنان، خود مي‌تواند خوراك سخنراني و مسائل مهم سخنرانان در تريبون‌ها باشد.  جمعه‌اي نبوده و نيست كه يك امام جمعه از تريبون نماز جماعت خود بر حجاب و عفت زنان تاكيد و سخنراني نكرده باشد. اصلا قصد ورود و اهميت دادن به اين مبحث را ندارم، ولي آيا اين انصاف و عدالت اسلامي است كه تمام وجود يك زن را در پوشش او خلاصه كنيم؟  در تمام دنيا مديران و سياستگذاران زن زيادي وجود دارند كه با تمام مشغله‌هاي مادري و همسري توانسته‌اند در سطح سياست و اقتصاد و... بسيار تاثيرگذار و موفق باشند،  قطعا وجود چنين زناني به خاطر نوع نگاه حاكمان و در يك فرآيند تاريخي حاصل شده است. پس لازم است در زمانه حاضر نگاه بسيار والاتري به جايگاه زن داشته باشيم و به انعكاس چالش‌ها و خواسته‌ها و مشكلات و صداي زنان از زاويه‌اي واقعي‌تر بنگريم و سخن بگوييم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: