کد خبر: ۳۳۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 14
قیمت دلار امروز پنجشنبه 23 آذر، روند افزایشی دارد و ارز آمریکایی از صبح امروز در بازار بین 50 هزار و 370 تا 50 هزار و 450 تومان در حال معامله است.
شفا آنلاین>دلار>قیمت دلار امروز اندکی روند افزایشی دارد اما هنوز نتوانسته است به نیمه کانال 50 هزار تومانی برسد. آینده بازار ارز چه می‌شود؟

به گزارش شفا آنلاین:قیمت دلار امروز پنجشنبه 23 آذر، روند افزایشی دارد و ارز آمریکایی از صبح امروز در بازار بین 50 هزار و 370 تا 50 هزار و 450 تومان در حال معامله است. 

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز چهارشنبه بیست و دوم آذر، شروع معاملات بازار ارز با قیمت 50 هزار و 320 تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز 50 هزار و 320 تومان و 50 هزار و 350 تومان به ثبت رسید. آخرین معامله پشت خطی هم با قیمت 50 هزار و 360 تومان انجام شد.

امروز نیز در این کانال‌ها دلار با حدود قیمتی 50 هزار و 320 تومان آغاز شده و تا حدود 50 هزار و 350 تومان افزایش یافته است. آخرین نرخ قیمت دلار فردایی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش 50 هزار و 380 تومان ثبت شده است. 

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

قیمت دلار، در روزهای اخیر روند قیمت تقریبا ثابتی دارد و نوسانات زیادی را تجربه نمی‌کند. در واقع در بیشتر روزهای هفته گذشته دلار در محدوده قیمتی 50 هزار و 300 تا 50 هزار و 400 تومان بوده است.

اما چرا نرخ ارز تغییری نمی‌کند؟ این سوالی است که میثم رادپور کارشناس و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به آن پاسخ داد؛ او اظهار کرد: «در پاسخ به این سوال به شکل خلاصه باید گفت در مدت اخیر شاهد افزایش فروش نفت کشور بودیم . بعد از حمله روسیه به اوکراین و تحریم حامل‌های انرژی روسیه برای بسیاری از کشورها، ایران به لیست خرید نفت برگشت و باعث شد فروش نفت به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین یکی از دلایل عدم افزایش قیمت دلار همین میزان افزایش فروش نفت است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اصطکاک ایران با نظام پولی بین‌المللی گفت: «ایران از نظام پولی بین‌المللی طرد شده است. از همین‌رو طرف عرضه دلار به شدت تحت فشار بود؛ بنابراین افزایش فروش نفت بخش قابل توجهی از این فشار را برای عرضه کننده، جبران کرده است.»

در این میان، کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند که ۱۵ آذر تا ۱۵ دی منطقه مهم زمانی برای بازار ارز از جهت تسویه حساب‌های ارزی تجار است. آنها با معامله‌گران هم‌عقیده‌اند و می‌گویند  بانک مرکزی هر چه عرضه‌ها را زیاد و به کف کانال ۵۰ هزار تومانی نزدیک می‌کند، اما فشار زیاد تقاضا، قیمت را بالا می‌برد.

تحلیلگران اقتصادی با علم به چالش‌های کلان اقتصادی، دلار زیر ۵۰ هزار تومان را توجیه‌پذیر نمی‌دانند اما با این وجود احتمال برگشت موقت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی را می‌دهند؛ آنها می‌گویند در دو دوره گذشته که دلار سقف زده معمولا حرکت‌های دلار اول یک پایین قوی داشته و فاصله با ارزش ذاتی از ۱۵ درصد فراتر رفته و به ۲۰ درصد رسیده است. در آن منطقه کف اصلی دلار شکل گرفته و منجر به سقف زنی این اسکناس شده است.

بنابراین باید در نظر داشت که با سیاست‌های بانک مرکزی، احتمال برگشت قیمت به کانال ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی نیز وجود دارد. زیرا هم‌اکنون اسکناس آمریکایی با ارزش ذاتی فاصله ۱۵ درصدی دارد و تلاش بازارساز نیز برگشت به کریدور ۴۰ هزار تومانی است. در اینجاست که کف قطعی دلار شکل می‌گیرد و حرکت بعدی  با روند صعودی و زدن سقف ایجاد می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: