کد خبر: ۳۳۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 14
از دیدگاه طب ایرانی مهمترین اقدام در این رابطه، ارزیابی علت بی‌خوابی و برطرف کردن آن است اما اقدامات زیر نقش کمک کننده دارند.

شفا آنلاین>سلامت>پرهیز از خوابیدن در طی روز، پرهیز از مصرف موادی که مانع خوابیدن می‌شوند از قبیل چای به خصوص چای پررنگ و نیز چای سبز، قهوه، کاکائو، نسکافه، شکلات، غذاهای سنگین و سرخ کرده، گوشت شتر، گاو، گوساله، آب یخ، مواد غذایی محرک و پر ادویه، عدس و حبوبات نفاخ، مواد غذایی ترش، تند و شور، غذاهای آماده کارخانه‌ای و فریزری از توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای بهبود اختلالات خواب است.

به گزارش شفا آنلاین:همچنین پرهیز از سر و صدای زیاد، پرهیز از نگاه کردن به اشیاء براق و نورانی، پرهیز از فعالیت‌های شدید ذهنی یا جسمی از قبیل بازی‌های رایانه‌ای، حضور مداوم و طولانی در فضاهای مجازی اینترنتی، پرهیز از مشاجره و عصبانیت نیز توصیه شده است.

* برای بهبود شرایط خواب می‌توانید اقدامات زیر را نیز انجام دهید:

_ ورزش ملایم روزانه ۱۵دقیقه انجام شود.

_ عرق بیدمشک، گلاب، عرق ریحان و عرق نیلوفر را مخلوط کرده و در ظرفی دهانه گشاد ریخته و کنار میز کار خود بگذارید و مکرر ببویید. شب‌ها ظرف مذکور را کنار تخت خود قرار دهید تا بوی آن به مشام شما برسد.

_ اتاق خواب شما باید کاملا تاریک و بی‌صدا باشد؛ از چراغ خواب استفاده نکنید، رختخواب نرم و راحت داشته باشید، دمای اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد، سر بالاتر از پاها قرار گیرد و سر در جای خنکتر و پاها در جای گرمتر باشد.

* برخی خوراکی‌های توصیه شده برای کاهش بی‌خوابی:

حریره بادام با شیر بز، مربای سیب، مربای کدو با نان برشته، زرده تخم مرغ عسلی، مویز به تعداد ۲۱ یا ۳۰ عدد روزانه، فالوده یک عدد سیب شیرین پوست کنده رنده شده با کمی گلاب، سوپ جو با اسفناج و شوید تازه و گشنیز تازه، فرنی با شیر بز و عسل می‌تواند کمک کننده باشد.

به جای آب، مخلوط آب کاهو (یک سوم لیوان)، آب سیب (دو سوم لیوان)، یک قاشق مرباخوری آبلیمو ترش تازه را روزی ۳ لیوان میل کنید.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، ماءالشعیر طبی، آب انار شیرین با گلاب، شربت گلاب، شیرگردو نیز مفید است.

در صورتی که فرد نیم ساعت پس از رفتن به بستر به خواب نرود، بهتر است برخیزد و مشغول به کاری شود که منجر به خستگی و خواب‌آلودگی شود و اگر با رعایت تمام این توصیه‌ها باز هم مشکل بی‌خوابی وجود داشت، حتما به پزشک متخصص مراجعه و درمان دارویی دریافت کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: