کد خبر: ۳۳۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 14
عمل‌های کم تهاجمی، آسیب به بافت بیماران و عوارض جراحی را کاهش می‌دهد
شفا آنلاین>سلامت>متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار و فوق تخصص جراحی‌های کم تهاجمی دستگاه ادراری با اعلام اینکه در جراحی‌های لیزری آسیب کمتری به بافت بدن بیمار وارد می‌شود، گفت: این روش زمان دوره نقاهت بعد از عمل را کاهش می‌دهد، عوارض ظاهری کمتری دارد و از لحاظ اقتصادی هم به نفع بیمار است به طوری که در جراحی‌های کلیه در دنیا بیش از 50 درصد از جراحی‌ها به روش کم تهاجمی صورت می‌گیرد.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر علیرضا لاشیئ دبیر علمی چهاردهمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران، با اشاره به اینکه در گویش عامه به جراحی کم تهاجمی جراحی لیزر هم گفته می‌شود، عنوان کرد: این نوع جراحی بدون ایجاد برش یا با حداقل برش انجام می‌شود و به نسبت عمل‌های باز، عوارض بعد از عمل‌ کمتری دارد و بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود.
وی با بیان مثالی توضیح داد: برای یک جراحی کلیه پهلوی بیمار شکافته می‌شد و این امر باعث می‌شد تا مدت‌ها بیمار درد داشته باشد. گاهی دچار برجستگی و فتق ناحیه عمل می‌شد و با وجود آنکه اصل مشکل بیمار برطرف می‌شد اما عوارض جانبی او را تا مدت‌ها رها نمی‌کرد.

از بین رفتن 40 درصد از پتانسیل کلیه با جراحی باز
 در برداشت سنگ کلیه
این متخصص در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص تأثیر این روش در برداشت سنگ کلیه توضیح داد: گاهی برای برداشتن سنگ‌هایی که در کلیه ایجاد می‌شد پزشک مجبور می‌شد که قسمتی از پهلوی بیمار و بعد کلیه را بشکافد و کلیه از وسط به دو نیم می‌شد و دوباره بخیه می‌خورد تا یک سنگ ۲ یا ۳ سانتیمتری از کلیه بیمار خارج شود. درواقع با این روش کلیه‌ها 30 تا 40 درصد از پتانسیل خود را از دست می‌داد.
این فوق تخصص جراحی‌های
کم تهاجمی با اشاره به اینکه از حدود 20 سال پیش در همه رشته‌ها بحث ورود به تکنولوژی‌های روز برای کاهش میزان آسیب به بیمار مطرح شد، در این رشته هم تکنولوژی‌ها به‌روز شد و تلاش شد با این عمل‌ها میزان آسیب به بیمار کاهش پیدا کند.
به گفته دکتر لاشیئ مزایای جراحی کم تهاجمی سبب شده است بسرعت جای جراحی باز را گرفته و بسیاری از عمل‌های جراحی با عوارض و درد کمتر برای بیماران انجام شود.
فوق تخصص جراحی کم تهاجمی با اشاره به اینکه عمل‌های لیزری و یا کم تهاجمی به کمک آندوسکوپ‌ها انجام می‌شوند گفت: در این نوع جراحی‌ها گاهی یک سنگ بزرگ 5 یا 6  سانتیمتری کلیه با کمک اشعه ایکس و ابزارهای پیشرفته جدید و صرفاً با ایجاد یک شکاف یک سانتیمتری در پشت بیمار به‌طور کامل شکسته و از بدن خارج می‌شود و این سبب می‌شود که بیمار از دردهای پشت سر هم رها شود.

ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورها در پیوند کلیه است
دکتر لاشیئ با اشاره به اینکه ایران یکی از پیشروترین کشورها در بحث پیوند کلیه است، افزود: اهداکننده فرد سالمی است که به هر دلیلی کلیه خود را اهدا می‌کند.اصولاً با یک برش بزرگ کلیه از بدن او خارج می‌شد اما امروزه با عمل‌های لاپاراسکوپی تمام مراحل خروج کلیه از بدن اهداکننده انجام می‌شود و درنهایت با یک برش کوچک در زیر شکم که برش دردناکی هم نیست، بدون شکستن دنده و یا ایجاد برش‌های بزرگ در بدن اهداکننده، کلیه خارج و به بیمار گیرنده کلیه، پیوند زده می‌شود.
 او با اشاره به اینکه عمل‌های کم تهاجمی دستگاه ادراری در خصوص مشکلات مادرزادی نیز انجام می‌شود خاطرنشان کرد: باید گفت این عمل‌های کم تهاجمی دردهای شدید بعد از عمل را کاهش داده است و بازگشت بیمار به محل کار و تحصیل را تسریع می‌کند و از هدررفت منابع کشور بواسطه دوره‌های نقاهت و دوری از کار طولانی می‌کاهد.

بومی‌سازی راهی برای دستیابی به ابزار جراحی روز دنیا
این متخصص به جراحی‌های روباتیک هم اشاره‌ کرد و گفت: در جراحی‌های روباتیک پزشک پشت کنسول خود قرار دارد و با هدایت روبات از راه دور اقدام به جراحی می‌کند اما این روش هنوز وارد ایران نشده است هرچند که در دانشگاه‌های صنعتی کشور تلاش برای رسیدن به این فناوری روز دنیا در حال انجام است و می‌خواهند این روش را بومی‌سازی کنند. البته نمونه آن در ابعاد کوچک ساخته شده است اما هنوز به تولید صنعتی نرسیده است. به همین منظور در چهاردهمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی، سخنرانانی از هفت کشور به‌صورت آنلاین داشتیم تا از تجربیات آنها در استفاده از این تکنولوژی بهره‌مند شویم و این نقیصه را جبران کنیم.

مردم باید کنترل فشار خون
و دیابت را جدی بگیرند
دکتر لاشیئ درباره مشکلات کلیوی در ایران گفت: مشکلات کلیوی دو دسته هستند که یکی از آنها مربوط به مسائل داخلی کلیه است و بسیار شایع که به آن نارسایی کلیه گفته می‌شود اما آنچه  مهم است و مردم باید در خصوص آن آگاهی داشته باشند، اثرات مخرب فشارخون و دیابت روی کلیه است به طوری که به آن قاتل خاموش هم گفته می‌شود که اگر کنترل نشوند آسیب‌زاست. موضوع دوم در کلیه بحث جراحی است که به تخصص بنده مرتبط است.

ایران روی کمربند
 سنگ کلیه است
دکتر لاشیئ گفت: آمار ابتلا به سنگ کلیه در ایران بالا و شایع است. کشور ما در کمربند سنگ کلیه قرار دارد که می‌تواند به آب و هوا، رطوبت و یا ژنتیک مردم ایران مرتبط باشد. به طور کلی حدود ۵ درصد افراد در جامعه ما دچار مشکلات سنگ کلیه می‌شوند.

سیگار و قلیان
عامل ابتلا به سرطان
وی افزود: درباره سرطان‌های مرتبط با مثانه و کلیه باید بگویم دخانیات ارتباط مستقیمی با این دو سرطان دارد و در هر جامعه که مصرف دخانیات در آن بالا باشد این دو سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند. دسترسی به آمار دقیق ندارم اما با توجه به تعداد مراجعه کنندگان می‌توان گفت آمار تومورهای کلیه در بین جوانان به علت افزایش مصرف دخانیات رو به افزایش است و جالب است بدانید مصرف قلیان از مصرف سیگار بدتر است به طوری که یکی از بیمارانم با افتخار می‌گفت حتی یک نخ سیگار هم نکشیده اما همسرش گفت در هفته حداقل سه بار قلیان مصرف می‌کند.جوانان باید بدانند که هر بار مصرف قلیان معادل مصرف یک بسته سیگار دود و آسیب به بدن وارد می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: