کد خبر: ۳۳۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 14
نارضایتی شغلی پرستاران در نقاط مختلف کشور ادامه دارد؛ از دستمزد پایین گرفته تا حملاتی که به آنها در بیمارستان و مراکز درمانی می‌شود. تعدادی از آنها عطای پرستاری را به لقایش می‌بخشند و به مشاغل دیگر روی می‌آورند و تعدادی دیگر هم راهی کشورهای دیگر می‌شوند.
شفا آنلاین>سلامت>پرستاران دسته دسته از ایران خارج می‌شوند و وزارت بهداشت آمار بالای مهاجرت آنها را تکذیب می‌کند. در تازه‌ترین هشدارها نسبت به وضعیت کاری پرستاران، یک نماینده مجلس به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نامه نوشت.

به گزارش شفا آنلاین:نارضایتی شغلی پرستاران در نقاط مختلف کشور ادامه دارد؛ از دستمزد پایین گرفته تا حملاتی که به آنها در بیمارستان و مراکز درمانی می‌شود. تعدادی از آنها عطای پرستاری را به لقایش می‌بخشند و به مشاغل دیگر روی می‌آورند و تعدادی دیگر هم راهی کشورهای دیگر می‌شوند.

«با مشت به صورت من کوبید و فرار کرد»، این بخشی از اظهارات یکی از پرستارانی است که اخیرا به او در بیمارستان شهید جلیل یاسوج حمله فیزیکی شده است. چند روز پیش از آن نیز پرستار دیگری در همین بیمارستان مورد حمله همراهان بیماران قرار گرفت. بسیاری از حملات فیزیکی به پرستاران و دیگر افراد کادر درمان رسانه‌ای نمی‌شود. حملات فیزیکی به کادر درمان در سکوت خبری و در میان مشکلات گسترده کاری آنها گم می‌شود.  

لیست بلند نارضایتی‌ها و اعتراضات پرستاران شامل نداشتن امنیت جانی هم می‌شود. مجموع همین نارضایتی‌هاست که بسیاری از آنها را راهی کشورهای دیگر کرده است؛ از کشورهای حاشیه خلیج فارس تا بریتانیا و امریکا. پیش از این محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور  به تجارت‌نیوز گفت که جای خالی پرستاران در بیمارستان‌ها جان و سلامتی بیماران را نشانه می‌گیرد. آمارهای متفاوتی هم از کمبود پرستار در ایران عنوان می‌شود. برخی می‌گویند 100 هزار پرستار در کشور کمبود داریم و برخی آمار را کمتر اعلام می‌کنند.

مهاجرت پرستاران؛ تکذیب وزارت بهداشت

سازمان نظام پرستاری تاکنون بارها از آمار بالای مهاجرت پرستاران گفته، وزارت بهداشت اما آن را تکذیب می‌کند. آنطور که سازمان نظام پرستاری و خانه پرستاری ایران اعلام کرده‌اند، سالانه حدود 2000 تا 3000 پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند. عباس عبدی، معاون وزارت بهداشت اما در واکنش به آمار بالای مهاجرت پرستاران گفته آمار مربوط در فضای مجازی صحت ندارد.

در حالی‌که وزارت بهداشت آمار بالای مهاجرت پرستاران را تکذیب می‌کند، مقامات دیگر آن را هشدارآمیز می‌دانند. اخیرا محمدعلی محسنی بندپی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس در همین مورد گفت که مهاجرت پرستاران تهدید جدی برای نظام سلامت طی 10 سال آینده است. (خانه ملت)

داده‌های رصدخانه مهاجرت ایران درباره مهاجرت کادر درمان نشان می‌دهد که فقط 4000 پرستار ایرانی در کشور امریکا مشغول به کار هستند. البته این آمار مربوط به سال 2018 میلادی است و مشخص نیست افزایش یا کاهش پیدا کرده باشد.

بنا بر پیمایشی که این موسسه درباره تمایل به مهاجرت حوزه کادر درمان انجام داده، بیش از 50 درصد از پرستارانی که در این پیمایش شرکت کرده بودند، تمایل زیاد و بسیار زیاد به مهاجرت از ایران داشتند.

نکته مهم دیگر در این پیماش، عوامل اصلی میل به مهاجرت در میان پرستاران بود. پنج عامل اصلی میل به مهاجرت آنها به ترتیب بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی در ایران، فساد نهادینه شده در کشور، شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، کیفیت زندگی بهتر در خارج از کشور و تبعیض‌های حرفه‌ای و اجتماعی در ایران عنوان شده است.

نامه نماینده مجلس به رئیسی درباره وضعیت پرستاران

روز گذشته نیز کانال خبری چندثانیه از نامه یکی از نمایندگان مجلس به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درباره رسیدگی به وضعیت پرستاران خبر داد. در نامه علیرضا نظری به رئیسی آمده با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، عدم توجه به رفع نیازها و درخواست‌های منطقی و قانونی این قشر، تاثیراتی مانند کاهش کیفیت خدمت‌رسانی مطلوب به مخاطبان، افزایش میل مهاجرت و... را در پی خواهد داشت. 

در ادامه نامه این نماینده مجلس به ابراهیم رئیسی آمده که موضوع ارتقای شغلی پرستاران و فوق‌العاده خاص آنها بررسی و تصویب شود.

35 ساعت اضافه‌کاری برای یک کیلو گوشت

بیمارستان‌ها از کمبود شدید پرستار رنج می‌برند. کمبودی که نتیجه آن می‌شود کار بیشتر برای پرستارانی که مشغول به کارند. به عبارتی کار دو یا سه پرستار را یک نفر انجام می‌دهد. در همین حال اگر پرستاری بخواهد اضافه کاری داشته باشد، به ازای هر ساعت اضافه کاری معادل 15 تا 35 هزار تومان دریافت می‌کند. 

تاکنون بارها پرستاران در نقاط مختلف کشور در اعتراض به شرایط کاری خود (اضافه‌کاری اجباری، تعرفه‌گذاری و...) تجمع کرده‌اند. اخیرا نیز معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس درباره وضعیت کاری پرستاران به شفقنا گفت: «کادر درمان ما به اندازه چهار یا پنج نفر کار می‌کنند که باعث فرسودگی آنها شده است. کادر پرستاری ما باید 35 ساعت اضافه کاری کند تا بتواند یک کیلو گوشت بخرد. طبیعی است که در چنین شرایطی زمینه‌های مهاجرت فراهم خواهد شد. بنابراین باید فکری جدی برای این حوزه انجام داد. نمی‌شود که ارکان تصمیم‌گیر نسبت به این موضوع این حد بی‌تفاوت باشند.»

با همه اینها حسین سلامی، فرمانده کل سپاه مهاجرت انبوه پرستاران را دروغ خوانده است. آنطور که ایلنا گزارش داده، حسین سلامی گفته با تمام جنگ روانی و تبلیغات منفی و دروغی که از مهاجرت انبوه پرستاران و ورزشکاران اعلام می‌کنند، پیشرفت‌های پزشکی ما بی‌نظیر بوده و همه معادلات برعکس شده است. / تجارت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: