کد خبر: ۳۳۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 13
بیماران "ام اس" در شهرستان آمل علاوه بر تحمل شرایط سخت جسمی و درمانی در کنار هزینه‌های سرسام آور تهیه دارو، خانه به دوشی انجمن حمایت از این بیماران هم رنج مضاعف برای بهره‌مندی از خدمات، ایجاد کرده است.

شفا آنلاین>سلامت> " ام اس"، بیماری التهابی است که به سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌رساند و این آسیب‌دیدگی در توانایی بخش‌هایی عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم زیاد جسمی می‌شود. "ام اس" بر اساس علائم و نشانه‌ها با تشخیص پزشک و "M.R.I" نشان داده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته متخصصان حوزه درمانی، زنان حدود ۳ تا ۴ برابر بیشتر از مردان در معرض مستقیم این بیماری قرار دارند. تاکنون برای بیماری "ام اس" در جهان درمان قطعی شناسایی و مشخص نشده است.

بیماری مرموز و ناشناخته (ام‌اس) تاکنون بیش از ۵۱۰ نفر را در شهرستان آمل گرفتار کرده است.

انجمن "ام‌ اس" در ایران از سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت کرد و اهداف این انجمن پژوهش، آموزش، توان‌بخشی پزشکی، اجتماعی، حمایت دارو و درمان، حمایت‌های اقتصادی، امدادی کمک به ایجاد تشکل‌های غیردولتی در استان‌های کشور باهمت افراد خیر این انجمن در خدمت مبتلایان به این بیماری است.

شعبه این انجمن از سال ۱۳۹۲ در شهرستان آمل فعالیت خود را آغاز کرده و تا چند سال قبل علاوه بر بیماران "ام اس" این شهرستان به شهرهای نور و محمودآباد نیز خدمات حمایتی و درمانی ارائه می‌داد.

شماری از بیماران ام اس با بیان اینکه چندین سال است که از این بیماری نوظهور رنج می‌برند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کردند که با وجود مشکلات زیادی که به لحاظ جسمانی با آن مواجه هستند، اما حمایت و روحیه دهی خانواده و توجهی که انجمن ام اس آمل به آنها دارد، باعث حفظ روحیه آنها می‌شود.

این بیماران، خرید آمپول‌های مخصوص پیشگیری از تشدید (ام اس) را با هزینه‌های گزاف و ناتوانی در خرید ویلچرهای برقی را از مهمترین مشکلات خود بیان و اضافه کردند، نیاز است مسئولان شهرستان هم برای تأمین مکان دائمی برای بیماران زیر پوشش انجمن تلاش کنند.

یک از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در این باره گفت: شمار افراد مبتلا به بیماری ام اس متأسفانه در جامعه بیشتر از آمارها و عضویت آنها در انجمن‌های مربوط به ام اس است.

احمد نیک روش افزود: خیلی از خانواده‌ها متأسفانه تمایل ندارند که بیماری فرزندانشان را حتی به انجمن اعلام کنند.

وی اضافه کرد، که انجمن ام اس آمل یک نهاد کاملاً خصوصی و حمایتی است که با جذب مشارکت‌های مردمی و خیران، برای بهبود وضع معیشتی اعضاء هزینه می‌کند.

افزایش نگران کننده سالانه 5درصدی بیماران ام اس در آمل 

مدیر عامل انجمن ام ‌اس آمل که خود از ۱۹ سال قبل با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: از سن ۲۴ سالگی به این بیماری مبتلا هستم، بعد از چند سال به همراه چند نفر از خیرین تصمیم بر ایجاد انجمن ام‌ اس گرفتیم که در نهایت درسال ۱۳۹۲ در یک مکان استیجاری راه اندازی و درطی این سال‌ها در چند مکان جابه جا شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

زهرا رجبی، افزود: درحال حاضر بیش از ۵۱۰ بیمار زیر پوشش خدمات حمایتی، بهداشتی و درمانی "انجمن ام اس" آمل هستند که با کمک دائمی خیران نیک اندیش شهرستان پشتیبانی و حمایت می‌شوند.

خانه به دوشی رنج مضاعف بیماران "ام اس" آمل/افزایش ۵ درصدی بیماران ام اس در شهرستان

وی با بیان اینکه خوشبختانه شهروندان آملی و برخی مسئولان اجرایی شهرستان در حد توان کمک خوبی به انجمن برای پیشبرد کمک‌های آموزشی، پژوهشی، اردوهای تفریحی و دارو در این مدت داشتند، گفت: متأسفانه تاکنون هیچ کمک و حتی پیگیری از سوی مسئولان اجرایی و نیکوکاران شهرستان‌های نور و محمودآباد به انجمن نشده است.

مدیرعامل انجمن ام‌اس آمل، همچنین از افزایش آمار سالانه حدود ۳ تا ۵ درصدی تعداد افراد مبتلا به این بیماری نوظهور ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه افزایش مبتلایان این بیماری هشدار دهنده است و باید خانواده‌ها بیشتر از گذشته مراقبت از سلامتی فرزندان و دیگر اعضای خانواده را در اولویت قرار دهند.

کمک 15 میلیارد ریالی خیران آملی در گلریزان بیماران ام اس 

رجبی همچنین به برگزاری آیین گلریزان خیران آملی برای کمک به بیماران زیر پوشش انجمن ام اس اشاره کرد و گفت: خیران آملی همیشه پشتیبان اصلی و کمک یار این انجمن بودند، و در این مراسم نیز حدود ۱۵ میلیارد ریال کمک نقدی به انجمن کردند که صرف پیشبرد فعالیت‌ها، تهیه سبدغذایی، تجهیزات بهداشتی و درمانی بیماران خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک دستگاه ویلچر برقی به ارزش ۸۵۰ میلیون ریال توسط یکی از خیران خریداری و به انجمن اهداء شد.

نداشتن مکان دائمی " جدی ترین مشکل ام اسی های آمل 

مدیرعامل انجمن بیماران ام اس آمل همچنین از نداشتن ساختمان انجمن و فعالیت در ساختمان کوچک و استیجاری که جوابگوی مراجعه بیماران نیست، ابراز ناراحتی کرد و گفت: به دلیل کوچک بودن ساختمان انجمن، امکان ارائه خدمات اولیه از جمله فیزیوتراپی به بیماران مراجعه کننده وجود ندارد و شرمنده آن‌ها هستیم.

رجبی، با اشاره به اینکه تا دو هفته آینده باید از مکان استیجاری خداحافظی و به مکان دیگری نقل مکان کنیم، یادآورشد: این وضعیف بارمضاعف روحی و روانی به بیماران انجمن وارد خواهد کرد.

وی یادآور شد، در سال‌های اخیر به صورت نامه و حضوری درخواست جدی از شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل برای اختصاص زمینی برای ساخت مکان دائمی برای انجمن را ارائه دادیم که امیدواریم همانند انجمن‌های دیگری که در سطح شهرستان با زمین واگذاری از سوی شهرداری صاحب خانه شدند، این دغدغه و مشکل بیماران ام اس آمل هم پایان خوشی داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: