کد خبر: ۳۳۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 13
دلایل مختلفی وجود دارد که سبب می شود یک داوطلب اهدای خون نتواند به طور دائم یا برای مدتی محدود خون اهدا کند. یکی از این دلایل بستری شدن یا تحت اعمال جراحی قرار گرفتن است که معافیت‌هایی را برای اهدای خون در پی دارد.
شفا آنلاین>سلامت>هادی نوری سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان گفت: معافیت پس از بستری یا جراحی با توجه به اینکه بیمار چه مدت و به چه دلیلی بستری شده است و چه نوع عمل جراحی روی وی انجام شده است متفاوت است و این ملاحظات به دلیل حفظ سلامت اهدا کننده و مصرف کننده خون است. 

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: اهدا کننده‌ای که عمل جراحی انجام داده و به طور کامل بهبود یافته و در زمان مراجعه آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کند با این شرط که در طی عمل جراحی خون و فرآورده‌های آن را مصرف نکرده باشد و شرایط استریل حین عمل کاملا رعایت شده باشد، پس از گذراندان مدت معافیت (با توجه به به نوع جراحی و بیماری زمینه‌ای منجر به جراحی) می‌تواند خون خود را به بیماران اهدا کند.

نوری، اعمال جراحی کوچک و لاپاروسکوپی را نیز بر اساس تشخیص پزشک بخش اهدا دارای معافیت دانست و گفت: این معافیت غالباً تا ۶ هفته پس از بهبودی و درمان کامل ادامه می یابد.

سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان افزود: جراحی‌های بزرگ مانند جراحی جمجمه، جراحی در شکم، جراحی تیروئید، جراحی رحم و جراحی ستون فقرات تا ۶ ماه معافیت از اهدای خون به همراه دارد و دریافت کنندگان پیوند پوست یا بافت و عضو (غیر از قرنیه و سخت شامه) معافیت یک ساله را باید پشت سر بگذارند.

نوری با اشاره به معافیت های دائم از اهدای خون در اثر جراحی گفت: کسانی که  تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته اند و یا به دلیل ابتلا به سرطان جراحی شده باشد و دریافت کنندگان پیوند قرنیه و سخت‌ شامه دارای معافیت دائم می‌باشند و دیگر قادر به اهدای خون نخواهند بود.

وی تاکید کرد: این معافیت ها به خاطر تضمین سلامت خون و حفظ سلامت اهدا کننده و مصرف کننده خون اعمال می شود و  ضرورت دارد تا داوطلبان اهدای خون صادقانه اطلاعات و سوابق پزشکی خود را ارائه دهند و بی تردید سازمان انتقال خون به هیچ عنوان از افرادی که شرایط اهدای خون ندارند و یا اهدای خون خطری برای سلامتی آنها محسوب شود خون دریافت نخواهد کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: