کد خبر: ۳۳۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 13
آمارهای جمعیت شناسان از افزایش تعداد مجردان قطعی در کشور حکایت می کند. آمارهای اخیر نشان می دهد، مجموع تعداد پسران و دختران بالای 40 سال به رقمی حدود یک میلیون نفر می رسد که بخشی از این افراد در مسیر تجرد همیشگی قرار دارند. ما با یک جمعیت شناس و یک جامعه شناس موضوع را دقیق تر بررسی کردیم
شفا آنلاین>سلامت>در میان آمارهای جمعیتی، همواره آمار افراد در سن «تجرد قطعی» جامعه، مورد توجه آمارگران و تحلیل گران جمعیتی قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین: در خصوص تعداد مجردان قطعی در کشور ما در سال های اخیر، عددهای متفاوتی از 400 هزار نفر تا یک میلیون و 300 هزار نفر ذکر شده است اما واقعیت این آمار چیست و متخصصان و جمعیت شناسان در این باره چه دیدگاهی دارند؟ همچنین در سوی دیگر موضوع «تجرد قطعی» چه مسائل و ملاحظاتی وجود دارد؟ ما در این گزارش، ضمن بررسی آمار جمعیتی در این باره، ملاحظات جامعه شناسی در خصوص این مسئله اجتماعی را نیز بررسی کردیم.
 
تعداد مجردان قطعی در کشور
برای آمارها و تحلیل های جمعیتی وقتی به سراغ دکتر شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران می رویم، می توانیم اطمینان خاطر داشته باشیم که بررسی های او به عنوان یک تحلیل گر جمعیتی با تجربه قابل اعتماد است.
ابتدا از او  می پرسم، وقتی گفته می شود «تجرد قطعی»، مقصود چیست؟ او پاسخ می دهد: به طور تقریبی وقتی مردهای مجرد به 50 سالگی و خانم های مجرد به 45 سالگی می رسند، می توان گفت، این افراد مجرد قطعی هستند البته تجرد در هیچ سنی قطعیت ندارد و ممکن است، افراد در همین سنین و بالاتر از آن نیز در شرایط ازدواج قرار بگیرند و از تجرد خارج شوند. اما تحلیل جمعیتی درباره این گروه، می گوید؛ به طور متداول 2 درصد خانم ها و 1.8 درصد آقایان 50 ساله، در تجرد قطعی به سر می برند.
کاظمی پور در تشریح آمار این گروه می گوید: بر اساس آمار سال 1395 ما حدود 140 هزار خانم بالای  50 سال در تجرد قطعی داشته ایم که این تعداد برای آقایان 80 هزار نفر بوده است.  در همین سال، تعداد خانم های بالای 40 سال 426 هزار نفر و آقایان بالای 45 سال 270 هزار نفر بوده است.
  این جمعیت شناس در سال 1400 نیز همین گروه آماری را بررسی کرده است: در سال 1400 تعداد زنان مجرد بالای 50 سال 200 هزار نفر و تعداد آقایان مجرد بالای 50 سال 60 هزار نفر بوده است.
طبق آمار و ارقام دکتر کاظمی پور، تعداد افراد مجرد بالای 40 سال از این قرار است:
خانم ها: 650 هزار نفر
مردان: 380 هزار نفر
ازدکتر کاظمی پور می پرسیم، آیا تعداد افراد مجرد قطعی رو به افزایش است؟ که از او این طور می شنویم: اگر در سال های قبل 2 تا 3 درصد افراد بالای 50 سال در تجرد قطعی بودند، این رقم اکنون به 5 درصد رسیده و این یعنی تعداد بیشتری از افراد در این گروه سنی در تجرد قطعی به سر می برند.
 
 
 
 
 
تجرد قطعی؛ حرکت بر خلاف طبیعت
ما برای بررسی ساحت های فردی و اجتماعی «تجرد قطعی» به سراغ دکتر امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه می رویم. او اولا که معتقد است، تجرد قطعی در ایران رو به افزایش است و در توضیح این مسئله می گوید:اگر مجرد ماندن گاهی انتخاب افراد است اما در یک نگاه کلی، تجرد، از دست دادن فرصت ها، سرمایه انسانی و اجتماعی و کاهش نرخ باروری را در پی دارد. ضمن این که تجرد قطعی از جنبه روانی برای افراد مشکلاتی را پدید می آورد، چرا که تشکیل خانواده یک امر طبیعی و غریزی است و وقتی فرد، این نیاز را نادیده می انگارد به نوعی بر خلاف طبیعت و خلقت خود عمل کرده است. البته بخشی از دلایل تجرد قطعی، به افراد بازنمی گردد بلکه شرایط اجتماعی و محدودیت های اقتصادی باعث می شود که آن ها از شرایط و سن ازدواج فاصله بگیرند. حریرچی در این باره می گوید: فراهم آوردن شرایط ازدواج توسط حاکمیت، بخشی از حقوق شهروندی افراد است که وقتی محقق نمی شود، خود زمینه آسیب های روحی و از میان رفتن استقلال فردی می شود.دکتر حریرچی به مسیر رو به کهن سالی جمعیت کشور اشاره می کند و می گوید: موضوع تجرد قطعی، یکی از مسائل مرتبط با چالش های جمعیتی است در حالی که ما در این حوزه ها، با موانع ازدواج همچون شغل و مسکن و نیز با آسیب تمایل نداشتن به فرزندآوری روبه رو هستیم که دولت ها در جلوگیری از این آسیب ها بسیار می توانند نقش مهم و موثری را ایفا کنند.  /خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: