کد خبر: ۳۳۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 12
علیرضا اسپید : در حالیکه امید به آینده پزشکی در کشور بسیار کم رنگ شده است، افزایش ظرفیت تربیت نیروی انسانی کمکی به پر شدن اغلب صندلی های خالی تخصصی نخواهد کرد.

شفا آنلاین>سلامت>عضو مجمع عمومی نظام پزشکی کشور گفت: نظام بهداشت و درمان کشور در حال خالی شدن از نخبگان است، در شرایطی که ایران در عرصه توانمندی و پیشرفت های پزشکی دست بالاتری در منطقه دارد و برجسته ترین پروسیجرهای درمانی داخل کشور انجام می شود اما این دستاورد به دلیل مهاجرت درون شغلی پزشکان و نیز بی رغبتی و بی انگیزگی نخبگان برای امر طبابت در حال فروپاشی است.

به گزارش شفا آنلاین:علیرضا اسپید با بیان اینکه متولیان سلامت با تصمیمات غیر کارشناسی به جای خاموش کردن آتش روز به روز آتش بی رغبتی پزشکان عمومی برای ادامه تحصیل و نیز ماندگاری پزشکان در حوزه درمان را شعله ور تر می کنند گفت: در حالیکه امید به آینده پزشکی در کشور بسیار کم رنگ شده است، افزایش ظرفیت تربیت نیروی انسانی کمکی به پر شدن اغلب صندلی های خالی تخصصی نخواهد کرد.

وی افزود: نمی توان برخی بی برنامگی ها و کج سلیقگی ها و قصورها را در مدیریت و کنترل حوزه بهداشت و درمان نادیده گرفت، متولیان حوزه سلامت می خواهند بخشی از اقبال کم به رشته های تخصصی را با تکمیل ظرفیت و افزایش تربیت نیروی انسانی جبران کنند و پذیرفته شدگان را ملزم به تعهد مناطق محروم می کنند. این افراد پس از اتمام دوره دستیاری باید در شهرهای زیر 50 هزار نفر خدمت کنند و اجازه مطب ندارند این یعنی پزشک با حداقل 35 سال سن مجبور است 8 سال بدون اجازه مطب در منطقه محروم خدمت کند، طبیعی است که این پزشکان هیچ امیدی به آینده ندارند.

عضو مجمع عمومی نظام پزشکی کشور و رئیس نظام پزشکی اندیمشک از شیوع موج ناامیدی در بین دانشجوهای پزشکی و در تمام رشته های تخصصی پزشکی ابراز نگرانی کرد و ضمن هشدار به کاهش استقبال دانشجویان پزشکی برای تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی گفت: بیش از نیمی از دانشجویان پزشکی به محض اتمام درس شان به فکر مهاجرت اند و بازنده اصلی این فاجعه، سلامت مردم است.

اسپید با بیان اینکه مسئولین نگاه معکوسی به حل مشکلات جامعه پزشکی کشور دارند گفت: مدت هاست جامعه پزشکی نسبت به خالی ماندن ظرفیت رشته های جراحی قلب اطفال، جراحی قلب بزرگسالان، بیهوشی، طب اورژانس و بسیاری از رشته های مادر هشدار می دهند. این مصیبت بسیار جدی است اما گویا مسئولان ما در دنیای دیگری سیر می کنند و همین رویکرد نیز بر موج ناامیدی دامن زده است.

وی نسبت به نیاز کشور به برخی تخصص های پزشکی در آینده ای نه چندان دور اعلام خطر کرد و افزود: کشور ما پیش از انقلاب حتی در دسترسی به پزشک عمومی مشکل داشت و بسیاری از تخصص های جراحی و زنان از کشورهای همسایه تامین می شد که البته کیفیت بسیار پایینی داشتند. پیش بینی ما این است جدا از مهاجرت پزشکان و نخبگان، بی رغبتی و عدم استقبال دانشجویان پزشکی برای شرکت در آزمون دستیاری و ادامه تحصیل منجربه نگرانی های تازه ای برای آینده پزشکی کشور شده است.

عضو مجمع عمومی نظام پزشکی با اشاره به افت کیفیت تیم های درمانی در نتیجه خالی ماندن صندلی برخی رشته های تخصصی پزشکی گفت: بسیاری از متخصصین ما بویژه متخصص های زنان به جای اقدامات درمانی ترجیح می دهند کار اوپراتورها و سونوگرافی انجام دهند، عمده جراحان ما به جای جراحی به کارهای زیبایی مشغول شده اند، پزشکان عمومی به جای حضور در اورژانس ها و ایفای نقش در نظام سلامت وارد فیلد زیبایی شده اند، متخصصین گوش و حلق و بینی همگی سراغ جراحی بینی رفته اند، متخصین پوست به جای درمان بیماری های پوست، مراکز زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس راه اندازی کرده اند و ... اینها همه به اندازه مهاجرت خطرناک است. کشتی درمان کشور باری به هر جهت پیش می رود و همه ما داخل همین کشتی نشسته ایم که آینده خوبی برای آن پیش بینی نمی شود.

اسپید در خصوص خالی ماندن ظرفیت صندلی های رشته رادیولوژی برخی شهرها در تکمیل ظرفیت پنجاهمین دوره آزمون پذیرش تخصصی گفت: بر اساس آمار تعداد رادیولوژیست ها به نسبت جمعیت کمبود ندارد اما در بحث توزیع متخصصین رادیولوژیست مشکل داریم بنابراین سیاست گذاران باید مشوق های مالی و انگیزه ماندگاری پزشکان جوان در شهرستانها را افزایش دهند تا دسترسی به رادیولوژیست در همه نقاط کشور فراهم شود.

وی در پایان افزود: قیمت دستگاه های تصویربرداری به شکل نجومی افزایش داشته است، در گذشته رادیولوژیست ها می توانستند در یک بازه زمانی 10 ساله اقدام به تاسیس مرکز و موسسه رادیولوژی کنند اما امروزه به دلیل قیمت های نجومی و حذف حمایت های ارزی عملا از نظر مالی ایجاد موسسه رادیولوژی مقرون به صرفه نیست. همین مسئله در کنار هشتگ گذاری تعرفه بخش رادیولوژی و عدم همخوانی آن با نرخ تورم باعث کاهش انگیزه ورود به این رشته می شود. / خبرگزاری سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: