کد خبر: ۳۳۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 12
بر اساس برخی گزارش ها از انجمن های پزشکی، هر سال حداقل 25 هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام میشود، برخی آمارهای تایید نشده هم از انجام سالانه 80 هزار جراحی زیبایی بینی در ایران خبر می‌دهند.

شفا آنلاین>سلامت>میل به انجام جراحی‌های زیبایی روز به روز بیشتر می شود. در این میان جراحی بینی جزو عمل های محبوب ایرانی هاست . با این حال آمار دقیقی از تعداد عمل‌های جراحی زیبایی در ایران وجود ندارد، اما بر اساس برخی گزارش ها از انجمن های پزشکی، هر سال حداقل 25 هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام میشود، برخی آمارهای تایید نشده هم از انجام سالانه 80 هزار جراحی زیبایی بینی در ایران خبر می‌دهند.

 

 جراحی بینی در ایران پرطرفدار است

به گزارش شفا آنلاین:عوامل متعددی باعث شده است که جراحی بینی در ایران، بسیار پرطرفدار باشد. گفته می‌شود که ایران در بین 10 کشور نخست جهان از نظر تعداد جراحی بینی قرار دارد. برخی از روان شناسان دلیل این عمل ها را تبلیغات نادرست می دانند، شبکه‌های اجتماعی، جراحی زیبایی را اکثرا آسان نشان می دهند، اغراق زیادی در عکس‌های منتشر شده از قبل و بعد از عمل می‌کنند. این در حالی است که در اکثر نقاط دنیا تبلیغات در حوزه پزشکی ممنوع است.

 

سن عمل‌های زیبایی پایین آمد

الهام اعلمی دوست، روانشناس بالینی در مورد افزایش میل به عمل های مکرر زیبایی می گوید:« دو عامل در این روند صعودی نقش اساسی دارند، مهم ترین عامل جامعه است. همانطور که می بینیم تعداد افرادی که عمل های زیبایی انجام می دهند، روز به روز بیشتر می شود و در نتیجه انجام عمل های زیبایی به یک کار روتین در جامعه تبدیل شده است. دومین عامل فضای مجازی است که به فرد القا می کند به اندازه کافی زیبا نیست  و باید خودش را مطابق معیارهای زیبایی دنیا درست کند. برای همین است که سن عمل های زیبایی بسیار پایین آمده است.»

 

ترس از اتاق عمل و افزایش تزریق ژل

یک پزشک عمومی درباره افزایش میل مردم به تزریق ژل می گوید:« با وجود افزایش عملهای زیبایی، اما هنوز بسیاری از مردم از رفتن به اتاق عمل و انجام عملهای زیبایی می ترسند، برای همین است که ترجیح می‌دهند، کارهای زیبایی کم خطرتر مثل تزریق ژل را انجام دهند؛ بنابراین شاهد روی آوردن مردم به تزریق فیلر هستیم. البته هزینه های بالای عمل های جراحی نیز در این انتخاب بی تاثیر نیست.»

 

ژل لب و بوتاکس در صدر

طبق تحقیقات انجام شده از چند کلینیک زیبایی، بیشترین دلیل مراجعه افراد به این کلینیکها، تزریق بوتاکس و ژل لب است. میل به انجام این کارهای زیبایی، بسیار بالا بوده و نسبت به سالهای گذشته، مراجعه مردان، برای تزریق بوتاکس، افزایش 40 درصدی داشته است.

 

قیمت گران عمل های زیبایی

طبق گفته یک متخصص جراحی عمومی، بیشترین مراجعه برای عمل های زیبایی مربوط به کوچک کردن شکم یا ابدومینوپلاستی، پیکر تراشی یا لیپوماتیک و بلفاروپلاستی یا برداشتن پف چشم است.

از نظر این جراح عمومی، میل به انجام این سه عمل در جامعه افزایش یافته و حتی قشر تحصیل کرده جامعه مثل پزشکان نیز این عمل ها را انجام می دهند.

این درحالیست که هزینه این نوع عمل های زیبایی بسیار بالاست و هر پزشکی با توجه به تخصص و تجربه، قیمت خاص خودش را دارد. برای مثال عمل پیکر تراشی به طور میانگین حدود 230 میلیون  تومان، ابدومینوپلاستی و ساکشن 90 میلیون تومان و پروتز سینه بین 75 تا ۱۵۰ میلیون تومان انجام می شود.

این متخصص در ارتباط با عمل بینی نیز می‌گوید: «عمل بینی همچنان جزو محبوب ترین، عمل های زیبایی است که حتی با رواج تزریق فیلر بینی باز هم جایگاه خودش را در بین عملهای زیبایی حفظ کرده است.»

 

میل به سمت نچرال بودن

درست است که میل به انجام عمل های زیبایی در جامعه افزایش پیدا کرده، اما با این وجود، چند سالی است که افراد ترجیح می دهند،کارهای زیبایی را به صورت نچرال یا طبیعی انجام دهند.

مدیر داخلی یک کلینیک زیبایی می گوید:« در سال گذشته میل به انجام کارهای زیبایی نچرال افزایش یافته و مراجعان دوست دارند تزریق ژل آنها کم و طبیعی باشد. همچنین کارهایی چون، جوان سازی، لیفت شقیقه، کاشت ابرو و ... طرفداران زیادی پیدا کرده است.»

 

افسون کاشت مو و زاویه سازی فک در آقایان

تب میل به زیباتر شدن، فقط در زنان وجود ندارد و چند سالیست که آقایان نیز به این تب دچار شدهاند. «کاشت مو» به دلیل  هزینه نسبتا پایین و نتایج خوب آن از بیشترین عملهای زیبایی است که در بین آقایان طرفدار دارد و بعد از آن «زاویه سازی فک» از پرطرفدارترین کارهای زیبایی است که آقایان را افسون خود کرده است.

 

هزینه‌های بالا، اقساط و ژل‌های بی‌کیفیت

با وجود مشکلات اقتصادی اما انجام کارهای زیبایی متوقف یا حتی کم نشده است. شاید بتوان گفت مافیای این حوزه، کارش را خوب بلد است. استفاده از ژل های ارزان قیمت چینی و اقساطی کردن عمل های زیبایی باعث شده تا جامعه ای هدف برای زیباتر شدن، مانعی سر راه خود نبیند و روز به روز شاهد افزایش این نمودار اکیدا صعودی باشیم./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: