کد خبر: ۳۳۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 11
استفاده از آزمایش خون برای تعیین سن بیولوژیکی اندام‌های فرد می‌تواند به درمان آنها قبل از بیماری و همچنین پیش‌بینی پیشرفت شرایطی مانند بیماری آلزایمر کمک کند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان آمریکایی می‌گویند یافته‌های جدید ممکن است پزشکان را قادر به پیش‌بینی پیشرفت بیماری آلزایمر نیز کند. به گفته محققان، استفاده از آزمایش خون برای تعیین سن بیولوژیکی اندام‌های فرد می‌تواند به درمان آنها قبل از بیماری و همچنین پیش‌بینی پیشرفت شرایطی مانند بیماری آلزایمر کمک کند. مطالعه‌ای که در ایالات متحده انجام شد نشان داد افرادی که اندام‌هایشان سریع‌تر از سایر اعضای بدنشان پیر می‌شود، در عرض ۱۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی در آن عضو خاص بودند.

به گزارش شفا آنلاین:این تیم به رهبری دانشگاهیان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا از فناوری یادگیری ماشینی برای ارزیابی سطح پروتئین در خون انسان استفاده کردند. این مطالعه روی ۱۱ اندام، مانند سیستم اندام یا بافت از جمله مغز، قلب، ریه، کلیه، کبد، لوزالمعده و روده و همچنین سیستم ایمنی، ماهیچه، چربی و عروق متمرکز شد. این تیم برای آموزش الگوریتم خود، سطح تقریبا ۵هزار پروتئین را در خون ۱۳۹۸ بیمار سالم در مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر نایت بررسی کردند. آنها بین ۲۰ تا ۹۰ سال سن داشتند، اما غالبا در مراحل میانی تا پیری قرار داشتند.

محققان تمام پروتئین‌هایی را که در آنها ژن‌ها در یک اندام خاص چهار برابر بیشتر از سایرین فعال شده بودند، علامت‌گذاری کردند. آنها ۸۵۸ پروتئین خاص اندام را پیدا کردند و الگوریتمی ‌را برای حدس زدن سن افراد بر اساس آنها به‌دست آوردند. نویسنده ارشد این مطالعه، تونی ویس-کورای، استاد نورولوژی و پروفسور DH Chen II در دانشگاه استنفورد، در این خصوص اظهار کردند: ما می‌توانیم سن بیولوژیکی یک عضو را در یک فرد به ظاهر سالم تخمین بزنیم. این به نوبه خود خطر ابتلای فرد به بیماری مربوط به آن اندام را پیش‌بینی می‌کند. به طور کلی، تیم الگوریتم خود را روی ۵۶۷۶ بیمار در پنج گروه آزمایش کرد.

این مطالعه که در Nature منتشر شد، نشان داد که تقریبا ۲۰ درصد از بیماران، یک افزایش شدید سن در یک عضو خود را شاهد بودند، در حالی که ۱.۷ درصد از آنها، پیری زودرس را در چند اندام خود تجربه کردند. محققان می‌گویند پیری زودرس اندام‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خطر مرگ و میر بیشتری ایجاد می‌کند. افرادی که پیری قلب تسریع‌شده داشتند، ۲۵۰ درصد بیشتر در معرض نارسایی قلبی بودند، در حالی که پیری زودرس مغز و عروق می‌تواند پیشرفت آلزایمر را بسیار بهتر از برترین نشانگر زیستی مبتنی بر خون پیش‌بینی کند.

دکتر کورای می‌گوید: اگر بتوانیم این یافته را در ۵۰ یا ۱۰۰ هزار نفر بازتولید کنیم، به این معنی است که با نظارت بر سلامت اعضای بدن در افراد به ظاهر سالم، ممکن است بتوانیم اندام‌هایی را پیدا کنیم که در حال پیری زودرس در بدن افراد هستند و ممکن است بتوانیم افراد را قبل از اینکه بیمار شوند درمان کنیم. دکتر لی مورسلین، رئیس تحقیقات آلزایمر در بریتانیا، درباره این مطالعه اظهار کرد: بیماری‌هایی که باعث زوال عقل می‌شوند، مانند آلزایمر، می‌توانند چند دهه قبل از ظهور علائم در مغز شروع شوند.

درمان‌های جدید، فقط در مراحل اولیه آلزایمر کار می‌کنند، به همین دلیل است که ما باید روش‌های ساده‌ای برای شناسایی دقیق افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند پیدا کنیم. این مطالعه نشان می‌دهد که نگاه کردن به آنچه در خون ما است می‌تواند «پنجره‌ای» حیاتی برای نگاه کردن به آنچه در اعماق بدن ما اتفاق می‌افتد، از جمله در سطح اندام‌های فردی مانند مغز، فراهم کند. مورسلین در ادامه افزود: نشانگرهای موجود در خون می‌تواند پیری مغز و عروق خونی را اندازه‌گیری کند و به طور بالقوه برای پیش‌بینی آلزایمر و پیشرفت آن استفاده شود.

او گفت: در حالی که این علم در مراحل اولیه است، این پتانسیل را دارد که به مجموعه ابزار رو به رشد ما از روش‌های تشخیص مبتنی بر خون اضافه شود، که بسیاری از آنها به مراحل استفاده عمومی ‌نزدیک‌تر شده‌اند. این احتمال وجود دارد که طی۵سال آینده شاهد ورود اولین آزمایش‌های خون برای بیماری آلزایمر در NHS باشیم. توسعه روش‌های دقیق‌تر و کمتر تهاجمی‌ برای تشخیص علائم بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، از جمله اولین علائم و پیشرفت آلزایمر، ما را به درمان آنها نزدیک‌تر می‌کند. کار بیشتر در این زمینه برای توسعه و اعتبارسنجی ابزارهایی مانند این مورد نیاز است تا به ما کمک کند یک قدم جلوتر از زوال عقل باشیم.

قدم بعدی پژوهشگران این است که آزمایش خون خود را روی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر دیگر بررسی کنند. تکرار این نتایج می‌تواند بر این موضوع صحه بگذارد که نظارت بر سلامت اعضای ظاهرا سالم به‌صورت واحد، می‌تواند راهی مطمئن برای شناسایی اعضایی از بدن باشد که درگیر پیری زودرس می‌شوند. با انجام کامل آزمایش‌‌ها شاید حتی بتوان افراد را پیش از بیمار شدن به طور کامل درمان کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: