کد خبر: ۳۳۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 10
چاقی به عنوان یک عارضه جهانی باعث افزایش امراض و مرگ و میر در حد هشدار شده است و وقتی نمایه توده بدنی افراد بالای ۳۵ باشد، چاقی مفرط محسوب می‌شود و به جراحی متابولیک نیاز دارد.
شفا آنلاین>سلامت>درمان و آموزش پزشکی گزارش می‌دهد، ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی و اضافه وزن (۴۷ درصد اضافه وزن و ۲۳ درصد چاقی) مبتلا هستند و افزون بر آن، ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز از چاقی مفرط رنج می‌برند و سوال اینجاست چه افرادی به عمل جراحی لاغری نیاز ضروری دارند؟

به گزارش شفا آنلاین:چاقی به عنوان یک عارضه جهانی باعث افزایش امراض و مرگ و میر در حد هشدار شده است و وقتی نمایه توده بدنی افراد بالای ۳۵ باشد، چاقی مفرط محسوب می‌شود و به جراحی متابولیک نیاز دارد.

ایران در رتبه ششم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد؛ آمریکا، عربستان، ترکیه، مصر و لیبی به عنوان رتبه‌های اول تا پنجم کشورهای چاق دنیا هستند و بر اساس آمارهای مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، چاقی از ۲۰ درصد در ۴۰ سال گذشته به ۷۰ درصد افزایش یافته و در این میان مسائل ژنتیکی همراه با پدیده‌های محیطی از جمله سبک زندگی، غذا خوردن و استرس در چاقی موثر است.

اکنون اضافه وزن در بیش از ۲۰ درصد از جوانان ایرانی شایع است و رتبه دختران و پسران ۱۹ ساله ایرانی در جدول اضافه وزن به ترتیب از ۹۶ و ۱۰۵ به رتبه‌های ۶۸ و ۸۱ رسیده است؛ همچنین میزان شیوع اضافه وزن در دختران از ۶ به بیش از ۲۶ درصد و در پسران از سه به ۲۴ درصد افزایش یافته‌ است. در فهرست رتبه‌بندی جهانی در زمینه چاقی نیز دختران ۱۹ ساله ایرانی با ۴۳ پله سقوط دارای رتبه ۵۵ و پسران با ۳۹ پله سقوط در رتبه ۷۴ هستند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد وضعیت چاقی در میان نوجوانان ایران در چهار دهه گذشته، بدتر شده‌ است.

چاقی یک بیماری مزمن است که با بیش از حد بودن چربی بدن مشخص می‌شود. چاقی را معمولا با شاخص توده بدنه یا BMI می‌سنجند، اما روش بهتر و دقیق‌تر، استفاده از آنالیز ترکیب بدن است که محاسبه مقاومت بیومتریک یا BIA نیز نامیده می‌شود. علت تجمع چربی اضافه این است که تعداد کالری‌های مصرف شده از تعداد کالری‌های سوزانده شده بیشتر است.

در افراد سالم، چربی بدن که با نمایه توده بدنی( BMI) تفاوت دارد، در زنان و مردان متفاوت است. چربی بدن به دو گروه چربی ضروری و چربی ذخیره‌ای تقسیم می‌شود. چربی ضروری، چربی است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. چربی ذخیره‌ای، چربی است که زیر پوست ذخیره می‌شود و برای عملکرد صحیح بدن ضروری نیست.

آمریکا، عربستان، ترکیه، مصر و لیبی به عنوان رتبه‌های اول تا پنجم کشورهای چاق دنیا هستند وایران در رتبه ششم این فهرست قرار دارد

در مردان، چربی ضروری حدود سه درصد وزن بدن و در زنان حدود ۱۲ درصد وزن بدن را تشکیل می‌شود. بازه سالم چربی بدن در مردان ۱۸ تا ۲۴ درصد و بازه سالم چربی در زنان، ۲۵ تا ۳۱ درصد است.

چاقی به یک عارضه جهانی تبدیل شده و باعث افزایش امراض و مرگ و میر در حد هشدار شده است. با این‌که چاقی و عارضه‌های آن تا اندازه زیادی به صورت فیزیکی نشان داده می‌شوند، عوارض روان شناختی آن نیز بسیار ناراحت کننده است.

وقتی نمایه توده بدنی بالای ۳۵ در افراد باشد چاقی مفرط محسوب می‌شود و نیاز به جراحی متابولیک دارد در غیر اینصورت ۱۵ سال از عمر فرد مبتلا کاسته می شود.


فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و چاقی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با بیان اینکه جراحی لاغری به هیچ عنوان عمل زیبایی نیست و تمرکز بیشتر بر درمان است، افزود: جراحی به افراد چاق کمک می‌کند تا مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش دهند و بیشترین هدف این جراحی‌ها در نمایه توده بدنی (BMI ) بالا کاهش عوارض چاقی است.

مهران سهرابی اظهار داشت: با انجام عمل‌های لاغری شخص در مدت زمان منطقی میزان قابل توجهی از اضافه وزن خود را از دست می‌دهد و بیشتر بیماری‌های مرتبط با چاقی او نیز تا حدی برای همیشه درمان می‌شود.

وی با اشاره به عارضه‌های مبتلایان به چاقی افزود: به طور مثال دیابت یکی از بیماری‌های خطرناک مرتبط با چاقی بوده که آمار بالایی از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

داشتن شاخص توده بدنی بالا(BMI)۳۵ یا بالاتر از آن(چاقی شدید)، داشتن یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا یا آپنه خواب، تلاش‌های ناموفق قبلی برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش و تعهد به تغییرات طولانی مدت سبک زندگی افرادی هستند که جراحی لاغری می‌تواند برای آنان مفید باشد.

ورزش منظم بخش جدایی ناپذیر از سبک زندگی بعد از جراحی چاقی است

فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و چاقی با تاکید بر اینکه جراحی لاغری برای همه افراد گزینه مناسبی نیست، تصریح کرد: پس از جراحی لاغری، تغییرات رژیم غذایی برای موفقیت طولانی مدت نتایج بسیار مهم است و رژیم غذایی شامل مایعات و غذاهای پوره شده بوده و به تدریج به وعده‌های غذایی کوچک و مکرر از غذاهای جامد تبدیل می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه ورزش منظم بخش جدایی ناپذیر از سبک زندگی بعد از جراحی لاغری است، ادامه داد: درگیر شدن در فعالیت بدنی نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه باعث ساخت قدرت عضلانی، بهبود سلامت قلب و عروق و افزایش رفاه کلی بدن می‌شود.

خطرات و عوارض بالقوه عمل لاغری چیست؟

وی با بیان اینکه جراحی لاغری ممکن است دارای خطرات و عوارضی باشد، اضافه کرد: برخی از این عوارض بالقوه می‌تواند شامل عفونت، خونریزی، لخته شدن خون، کمبودهای تغذیه‌ای باشد؛ با این حال، با ارزیابی مناسب قبل از عمل، انتخاب جراح مناسب و دنبال کردن توصیه‌های بعد از هر نوع عمل جراحی لاغری می‌توان به راحتی از بروز هرگونه عوارض خطرناک جلوگیری کرد.
کم آب شدن بدن یکی از ریسک فاکتورهایی عمل جراحی لاغری است که خطر آمبولی را در پی دارد


این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و چاقی در ادامه به مراقبت‌های بعد از عمل جراحی اشاره کرد و افزود: راه رفتن زیاد در روزهای اول عمل جراحی توصیه می‌شود و باید بین دو لیتر تا دو لیترو نیم آب مصرف شود، چرا که کم آب شدن بدن یکی از ریسک فاکتورهایی است که خطر آمبولی را در پی دارد.

به گفته سهرابی، کم آبی بدن در افرادی که تحت جراحی گرفته اند بسیار جدی است و می‌تواند فرد را دچار تب و گاهی پزشک را در مسیر درمان دچار خطا کند.

وی اظهار داشت: آمپول‌های زیرجلدی که برای روزهای اول تجویز می‌شود را جدی بگیرید و در صورت توصیه پزشک از جوراب‌های ضد لخته استفاده کنید./ ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: