کد خبر: ۳۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 13
رئیس انجمن سلامت خانواده ایران در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن سلامت خانواده ایران گفت: از آنجا که بیش از 95درصد هورمون های مردانه توسط بیضه ها ترشح می شوند؛ در صورت ابتلای مردی به اختلال در تولید و ترشح بیضه علائم کاهش میل جنسی نیز در وی نمایان می شود.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر با اشاره به این که سر دسته هورمون مردانه تستوسترون است، افزود: اگر کاهش میل جنسی در مردی به تدریج و در عرض چند ماه رخ دهد، حاکی از وجود مشکلات جسمی و ارگانیک است.

وی بیان کرد: حال اگر کاهش میل جنسی به صورت ناگهانی ایجاد شود ناشی از مشکلات روحی- روانی است.

عوامل ایجاد کاهش تولید هورمون های مردانه و کاهش میل جنسی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: هر عاملی که منجر به کاهش عملکرد بیضه ها یا از بین رفتن عملکرد آنها شود؛ کاهش تولید هورمون های مردانه را به همراه دارد. برای نمونه فرد مبتلا به بیماری اوریون تا 30 درصد بیضه هایش درگیر و بعد تحلیل می روند؛ حال اگر درگیری بیضه ها 2 طرفه باشد بیمار دچار مشکل می شود.

وی هشدار داد: همچنن ورود ضربه به بیضه ها از طریق کار، ورزش و رانندگی و در نهایت پارگی بیضه ها موجب از بین رفتن آنها می شود که تولید هورمون های بیضه را مختل می کند.

عضو انجمن ارولوژی ایران مصرف داروی ضد قارچ به نام" کتوکونازول" و " سایمتدین" برای نارحتی های گوارشی، همچنین سرو کار داشتن با مواد آلاینده و اشعه X را به عنوان عواملی که سبب اختلال در کارکرد بیضه ها می شوند برشمرد.

وی با اشاره به این که بیضه ها در حالت عادی تحت کنترل غده هیپوفیز واقع در مغزاند؛ تصریح کرد: حال اگر هیپوفیز توسط بیماری هایی نظیر تومورها و آسیب های جمجمه ای و تصادفی درگیر شود، بیضه ها هم به دنبال آن کارایی خود را از دست خواهند داد.

به گفته صفری نژاد، گاهی اوقات غده هیپوفیز فردی به صورت مادرزادی دچار عملکرد غیر طبیعی بوده که در این صورت بیضه ها دچار اختلال عملکرد ثانویه هستند.

وی مصرف هورمون برای بدنسازی را عاملی برای ابتلا به اختلالات جنسی و ناباروری در مردان برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورت تجویز نابجای هورمون های مردانه عوارض بسیار مهمی در کمین مردان قرار دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: مصرف این هورمون ها حتمأ باید با تجویز پزشک باشد و داروخانه ها هم نباید بدون نسخه آن را به مراجعین بدهند. در حالی که متأسفانه برخی از داروخانه ها آنها را بدون نسخه در اختیار بیماران قرار می دهند.

وی توصیه کرد: در صورتی که افراد فکر می کنند قادر به تجربه روابط زناشویی مانند همیشه نیستند، بلکه با کاهش میل جنسی مواجه اند، باید با مراجعه به متخصصان ارولوژی از نظر کمبود هورمون های مردانه نیز تحت ارزیابی قرار بگیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: