کد خبر: ۳۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 08
رئیس انجمن آسیب شناسی و پاتولوژی کشور در گفتگو با شفاآنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن آسیب شناسی و پاتولوژی کشور در خصوص جدایی آموزش پزشکی ازوزارت بهداشت و بازگرداندن آموزش پزشکی به وزارت علوم گفت: اگر قسمت ارائه خدمات را از رشته پزشکی بگیرند و به آن نگاه صرفأ علمی داشته باشند در کل موافق نیستم.

دکتر فرید کرمی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در بسیاری از کشورها از جمله ایران؛ آموزش پزشکی زیر نظر وزارت علوم بود. حال آن که بردن دانشکده های پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت این حسن را دارد که پزشکان از لحاظ بعد ارائه خدمات به طور مستقیم با آن در تماس هستند.

وی در خصوص وضعیت آموزش پزشکی در کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش پزشکی در ایران به سمت خوبی در حال حرکت است؛ زیرا با مقداری تعدیل تعداد پذیرش دانشجو و امکانات موجود موجب افزایش کیفیت آموزشی می شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر به علت عدم کمبود مانند گذشته؛ نیازی به تربیت زیاد دانشجویان پزشکی نداریم، تصریح کرد: در واقع بهتر است به جای این کار به سمتی برویم که کیفیت آموزشی را افزایش دهیم.

وی با تأکید بر این که تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیاز جامعه باشد؛ اظهار داشت: این امر یکی از اشکالات بزرگ تاریخ پزشکی در کشور ماست.

وی افزود: یعنی قبل از طراحی یک سیستم ارائه خدمات مناسب برای دانشکده های پزشکی آنها تأسیس شدند، حال اگر این گونه نبود مشکلات فعلی را نداشیتم.

کرمی یادآور شد: زمانی که سیستم ارائه خدمات برای تمامی متخصصین؛ پرستاران، پزشکان عمومی و... به شکل بهینه وجود نداشته باشد؛ با ایجاد رقابت بین افراد، ممکن است موجب افزایش کیفیت نشود که به طور قطع بیمار ضربه اش را می خورد.

وی ادامه داد: از این رو طرح نظام سلامت برای اصلاح گام های ساختار سلامت ایران طرح خوبی است اما نیاز به تعدیلاتی دارد؛ برای نمونه جایگاه بخش خصوصی در این طرح چندان مشخص نیست.

رئیس انجمن آسیب شناسی و پاتولوژی کشور خاطرنشان کرد: این طرح مبتنی بر ارائه بخش خدمات دولتی است اما ما واقفیم که بیمارستان های دولتی به ویژه در شهر های بزرگ توان ارائه خدمات را ندارند. در نتیجه باید از بخش خصوصی هم در این طرح استفاده شود.

وی نکته مهمی که در زمینه اصلاح زمینه ساختار نظام سلامت ایران باید بعد از طرح تحول نظام سلامت انجام شود را مشخص کردن جایگاه های رشته های تخصصی در ارائه خدمات دانست.

کرمی تأکید کرد: حال اگر این مرزبندی ها از بین برود، ضربه اصلی متوجه بیماران می شود که این امر باعث ایجاد نیاز القایی خواهد شد. یعنی امکان دارد خدمتی که بیمار لازم نداشته باشد به وی تحمیل شود که به عنوان یکی از معایب بزرگ سیستم فعلی نیز محسوب می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: