وضعیت بازار طوری گزارش میشود که به دلیل افزایش قیمت درب کارخانه خودروهای داخلی و افت قیمت آنها در بازار، اغلب متقاضیان خودرو اقدام به انصراف از خرید یا فروش حواله خودروی خریداری شده میکنند. بنابراین میتوان گفت که بازار خودرو در حال حاضر در رکود سنگین و کمبود شدید تقاضا به سر میبرد.
قیمت خودروهای داخلی از آغاز روند معاملات امروز تغییری ندارد.
کوییک اتوماتیک R از هاچبکهای اقتصادی شرکت سایپا محسوب میشود که طی هفتههای گذشته نوسانات جزئی داشته و امروز نیز بدون تغییر با 454 میلیون تومان قابل خریداری است.
شاهین G از سدانهای لوکس سایپا به شمار میرود که از ماههای گذشته در محدوده 580 الی 590 میلیون تومان نوسان میکند. این خودرو امروز با همان نرخ 585 میلیون تومانی روز گذشته خرید و فروش میشود.
سمند سورن پلاس بنزینی که از سدانهای پرفروش بازار محسوب میشود تغییری نسبت به روز گذشته ندارد و با قیمت 589 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
پژو پارس LX TU5 از هم ردههای سمند سورن بوده اما به دلیل محبوبیت بیشتر در بازار، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. این خودرو همانند روز گذشته با نرخ 646 میلیون تومان معامله میشود.
در بازار خودروهای مونتاژی نیز خبری از تغییرات قیمتی نیست.
آریزو 5 توربو جدید سدان نسبتاً اقتصادی مدیران خودرو به شمار میرود که نسبت به روز گذشته ندارد و با یک میلیارد و 70 میلیون تومان رسیده است.
هایما 8S جدیدترین کراساوور مونتاژی شرکت ایران خودرو است که با همان قیمت یک میلیارد و 670 میلیون تومانی روز گذشته به فروش میرسد.
فردا T5 کراساوور مونتاژی شرکت فردا محسوب میشود که نوسان چندانی در بازار ندارد. فردا T5 امروز نیز تغییری ندارد و با نرخ یک میلیارد و 390 معامله میشود.
فیدلیتی پرایم نیو 5 نفره کراساوور محبوب بهمن موتور به شمار میرود که در روزهای گذشته تغییرات چندانی نداشت و امروز نیز با همان قیمت یک میلیارد و 540 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارتنیوز اظهار کرد: هفته گذشته چهار محصول روسی لادا در کشور رونمایی شد که قرار است در آینده نزدیک وارد بازار شوند. به نظر میرسد که با آمدن این خودروها به ایران، مردم قدر خودروهای چینی را بیشتر بدانند، چرا که از لحاظ کیفی و مشخصات فنی در سطح بسیار پایینی قرار دارند و در گروه محصولات اقتصادی ردهبندی میشوند.
وی ادامه داد: بهتر است که دید پیشبینی را از یک هفته فراتر بالاتر ببریم. زیرا بازار خودرو شبیه به بازار بورس شده و با توجه به ریزش شدیدی که تجربه کرد، میتوان گفت که دیگر کسی جرعت سرمایهگذاری در این بازار را ندارد. بنابراین کمتر کسی سراغ بازار خودرو میرود و با توجه به این تقاضای پایین، احتمالاً قیمت خودروها نیز برای مدتی در همین سطح باقی بماند.