کد خبر: ۳۳۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 11
این میوه صدها هسته‌ی کوچک دارد و پوست بنفش یا سبز آن قابل خوردن است. گوشت انجیر صورتی رنگ بوده و مزه‌ی آن نسبتا شیرین است.
شفا آنلاین>سلامت>انجیر گونه‌ای از فیکوس (Ficus carica) یک میوه‌ی منحصربه‌فرد بوده که شکل آن شبیه به قطره‌ی اشک است، خواص انجیر متعدد و بعضا باورنکردنی است. 

به گزارش شفا آنلاین:این میوه صدها هسته‌ی کوچک دارد و پوست بنفش یا سبز آن قابل خوردن است. گوشت انجیر صورتی رنگ بوده و مزه‌ی آن نسبتا شیرین است. 

انجیر و برگ آن مواد مغذی فراوان و خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند. از جمله خواص انجیر می‌توانیم کمک به هضم، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و مدیریت قند خون را نام ببریم. 

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ تصمیم داریم شما را با ارزش غذایی و فواید انجیر آشنا کنیم و عوارض جانبی احتمالی آن را بگوییم. در پایان هم طرز تهیه‌ی ۳ خوردنی دلچسب را با آن آموزش دهیم. اگر می‌خواهید فواید این میوه‌ی تابستانی را بشناسید و راه‌های اضافه کردن آن به رژیم غذایی را یاد بگیرید، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

خواص انجیر برای سلامتی

انجیر ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد و سلامتی بدن را به روش‌های مختلف بهبود می‌بخشد. می‌توانید انجیر را به‌عنوان یک میان وعده‌ی سالم و مقوی نوش جان کرده یا با آن خوردنی‌های مختلفی درست کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین خواص انجیر برای سلامتی بدن را بررسی کرده‌ایم.

۱‌. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است

انجیر به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. اکسیداسیون تقریبا تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با بیماری‌های مختلف مثل پیری زودرس و سرطان ارتباط دارد. مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل انجیر به مبارزه با عارضه‌های ذکر شده کمک می‌کنند.

بعضی از انواع انجیرها آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند؛ با این حال تمام انواع این میوه‌ی تابستانی سرشار از پلی‌فنول‌های مختلف هستند و می‌توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که انجیر خشک شده منبع بهتری از ترکیبات پلی‌فنولی محسوب می‌شود و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر از انجیر خام است. در نتیجه نباید از خواص انجیر خشک غافل شد.

۲. خواص ضدسرطانی دارد

به‌طور سنتی از انجیر برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان استفاده می‌شود. یک مطالعه در دانشگاه چین نشان داد بعضی از ترکیبات موجود در انجیر به از بین بردن پوشش سلول‌های سرطانی مختلف کمک می‌کنند. اگرچه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر به دلیل دارا بودن ترکیبات بیواکتیو می‌تواند با بیماری‌های مختلف مبارزه کند.

می‌توان بیش از ۴۰ نوع از بیماری‌های گوارشی، تنفسی و… را با انجیر درمان کرد. خواص انجیر خشک برای معده، خواص انجیر خشک برای رحم، خواص انجیر خشک در بارداری، فواید انجیر خشک برای یبوست و تاثیر انجیر خشک بر دیابت صرفا بخشی از این موارد است. در عین حال مطالعات نشان داده‌اند که انجیر یک میوه‌ی مفید برای درمان آنمی، سرطان، بیماری کبدی، اختلالات پوستی، عفونت‌های دستگاه ادراری و… به شمار می‌رود.

۴. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد

انجیر می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری و ضدقارچ عمل کند. بررسی انجام شده در دانشگاه مالزی نشان داد که عصاره‌ی انجیر می‌تواند با باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف مبارزه کند. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. به همین علت است که این میوه یک ماده‌ی غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. انجیر برای مبارزه با بیماری‌های رایج گزینه‌ی خوبی است‌.

۵. منبع عالی پتاسیم، فیبر و مواد مغذی دیگر محسوب می‌شود

پتاسیم و فیبر دو ترکیب حیاتی در رژیم غذایی هستند که بسیاری از افراد آن‌ها را به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنند. انجیر چه خشک باشد چه خام، فیبر بالایی دارد؛ به طوریکه حدود ۷ تا ۱۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی را برطرف می‌کند.

می‌توانید با خوردن انجیر، با سطح پایین پتاسیم مبارزه کنید. فیبر به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و به دلیل ایجاد احساس سیری، در کاهش وزن مفید است.

پتاسیم در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود و به بدن کمک می‌کند درست عمل کند. انجیر خشک منبع عالی منگنز، منیزیم و کلسیم محسوب می‌شود که بسیاری از ما آن‌ها را به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنیم. می‌توانید انجیر را به‌عنوان یک میان وعده‌ی کم‌کالری نوش جان کنید و به شکل ویژه از فواید انجیر خشک بهره‌مند شوید.

۶. سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد

انجیر ممکن است فشار خون و سطح چربی خون را بهبود ببخشد که این موضوع می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده‌اند که مصرف انجیر منجر به بهبود سطح کلسترول کلی، کلسترول خوب (HDL) و تری‌گلیسیرید می‌شود. / دیده بان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: