کد خبر: ۳۳۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 09
یک فوق تخصص جراحی‌های کم تهاجمی دستگاه ادراری گفت: انجام عمل‌های کم تهاجمی یا لیزری میزان عوارض بعد از عمل‌های جراحی را که در روش‌های جراحی باز دیده می‌شوند، کاهش داده است.
 شفا آنلاین>سلامت>علیرضا لاشیئ دبیر علمی چهاردهمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران، افزود: مردم بیشتر این جراحی‌ها را به نام لیزری می‌شناسند. درواقع این جراحی‌های لیزری در مقابل جراحی‌های قدیمی به وجود آمده‌اند زیرا روش‌های قدیمی باوجود آنکه نتیجه خوبی هم به همراه داشت اما قائدتا برخی از آنها عوارضی داشت که تا مدت‌ها بیمار را اذیت می‌کرد. به‌طور مثال برای یک جراحی کلیه پهلوی بیمار شکافته می‌شد و این باعث می‌شد تا مدتها درد داشته باشد. گاهی دچار برجستگی و فتق ناحیه عمل می‌شد و باوجودآنکه اصل مشکل بیمار برطرف می‌شد اما عوارض جانبی او را اذیت می‌کرد.

 به گزارش شفا آنلاین:وی ادامه داد: گاهی برای برداشتن سنگ‌هایی که در کلیه ایجاد می‌شد پزشک مجبور می‌شد که قسمتی از پهلوی بیمار را بشکافد و کلیه از وسط به دو نیم می‌شد و دوباره بخیه می‌خورد تا یک سنگ ۲ یا ۳ سانتی متری از کلیه بیمار خارج شود، در واقع با این روش کلیه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد از پتانسیل خود را از دست می‌داد.

این فوق تخصص جراحی‌های کم تهاجمی با اشاره به اینکه از حدود ۲۰ سال پیش در همه رشته‌ها بحث ورود به تکنولوژی‌های روز برای کاهش میزان آسیب به بیمار مطرح شد، افزود: در این رشته هم تکنولوژی‌ها به روز شد و تلاش شد با این عمل‌ها میزان آسیب به بیمار کاهش پیدا کند. به همین دلیل به‌سرعت جراحی‌های کم تهاجمی جای خود را باز کرد و بسیاری از عمل‌های جراحی با عوارض و درد کمتر برای بیماران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه عمل‌های لیزی و یا کم تهاجمی به کمک آندوسکوپ ها انجام می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این نوع جراحی‌ها گاهی یک سنگ بزرگ ۵ یا ۶ سانتی متری کلیه با کمک اشعه ایکس و ابزارهای پیشرفته جدید و صرفاً با ایجاد یک شکاف یک سانتی متری در پشت بیمار به طور کامل شکسته و از بدن خارج می‌شود و این سبب می‌شود که بیمار از دردهای پشت سر هم خلاص شود.

لاشیئ با اشاره به اینکه ایران یکی از پیشروترین کشورها در بحث پیوند کلیه است، افزود: اصولاً اهداکننده فرد سالمی است که به هر دلیلی کلیه خود را اهدا می‌کند و اصولاً با یک برش بزرگ کلیه از بدن او خارج می‌شد اما امروزه با عمل‌های لاپاراسکوپی تمام مراحل خروج کلیه از بدن اهداکننده انجام می‌شود و درنهایت با یک برش کوچک در زیر شکم که برش دردناکی هم نیست، بدون شکستن دنده و یا ایجاد برش‌های بزرگ در بدن اهداکننده کلیه خارج و بیمار گیرنده کلیه پیوند زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمل‌های کم تهاجمی دستگاه ادراری در خصوص مشکلات مادرزادی نیز انجام می‌شود، گفت: این عمل‌های کم تهاجمی دردهای شدید بعد از عمل را کاهش داده و بازگشت بیمار به محل کار و تحصیل را تسریع می‌نماید و از هدر رفت منابع کشور به واسطه دوره‌های نقاهت و دوری از کار طولانی، می کاهد.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران، به جراحی‌های رباتیک هم اشاره کرده و افزود: در جراحی‌های روباتیک پزشک پشت کنسول خود قرار دارد و با هدایت روبات از راه دور اقدام به جراحی می‌نماید اما این روش هنوز وارد ایران نشده است هرچند که در دانشگاه‌های صنعتی کشور تلاش برای رسیدن به این فناوری روز دنیا در حال انجام است./مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: