کد خبر: ۳۳۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 08
قیمت خودرو امروز جمعه 17 آذر 1402 مانند روزهای پایانی هفته جاری بدون هیچ تغییری باقی مانده است.
شفا آنلاین>خودرو>با توجه به تعطیلی بازار خودرو در روز جمعه، نبض قیمت بازار خودرو در جهت افزایش یا کاهش قیمت‌ها احساس نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:قیمت خودرو امروز جمعه 17 آذر 1402 مانند روزهای پایانی هفته جاری بدون هیچ تغییری باقی مانده است. با توجه به تعطیل بودن بازار خودرو در روز جمعه، نبض قیمت بازار خودرو در جهت افزایش یا کاهش قیمت‌ها دیگر احساس نمی‌شود.

پیش‌تر در آغاز هفته جاری از احتمال ایجاد رکود در خرید و فروش و به تبع آن عدم حضور مشتریان در بازار آزاد خودرو خبر دادیم که از دلایل آن می‌توان به ثبت نام خودرو در نمایندگی خودروسازان، فروش اقساطی خودرو، بازگشایی مجدد سامانه جامع یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه اشاره کرد.

آن‌چه که در پایان هفته جاری برای هفته آینده می‌توان متصور بود تکرار سناریو هفت روز گذشته است. با توجه به اعلام شرایط فروش خودرو به صورت پلکانی یا مرحله‌ای از سوی خودروسازان خصوصی و دولتی همچنان می‌توان در بازار آزاد خودرو شاهد رکود قیمت و عدم حضور فعال مشتریان در این بازار بود. در حال حاضر شرکت‌های زامیاد، پارس خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو شرایط فروش محصولات خود را جهت عرضه اعلام کرده‌اند.

قیمت خودروهای داخلی

در بخش خودروهای داخلی ارازن‌ترین سدان گروه خودروسازی سایپا یا همان ساینا S دنده‌ای با قیمت 360 میلیون تومان و گران‌ترین سدان این خودروساز یعنی شاهین G با قیمت 585 میلیون تومان در بازار آزاد ارزش‌گذاری شده است.

همچنین سمند سورن پلاس بنزینی آخرین بازمانده از گروه محصولات سمند ایران خودرو که در خطر انقراض نیز قرار دارد با قیمت 589 میلیون تومان در بازار آزاد میان خریداران و فروشندگان مبادله شد.

ارازن‌ترین خودرو گروه صنعتی ایران خودرو نیز پژو پارس سال با موتور XU7P در بازار آزاد است که با قیمت 513 میلیون تومانی در بازار ارزش گذاری می‌شود. نکته قابل تأمل آن است که قیمت هیچ یک از خودروهای صفر کیلومتر شرکت ایران خودرو زیر 500 میلیون تومان در بازار آزاد نیست. خودرو تارا دنده اتوماتیک V2 شرکت ایران خودرو نیز در نهایت با قیمت 762 میلیون تومان در بازار معامله شد تا لقب گران‌ترین محصول اتوماتیک ساخت داخل را به خود اختصاص دهد.

قیمت روزانه خودرو داخلی 2_1 (1)

قیمت خودروهای مونتاژی

در بخش خودروهای مونتاژی بازار نیز همان‌طور که در بالا عنوان شد ضمن حفظ ثبات قیمت خودروها در بازار آزاد می‌توان انتظار کاهش قیمت در کوتاه مدت و افزایش قیمت در بلند مدت را متصور بود. دو خودروی تیگو 8 و کی ام سی K7 از جانب خودروسازان بخش خصوصی در روزهای آغازین هفته جاری به دلیل آنچه که عدم توجیه‌پذیری اقتصادی خوانده شد با توقف تولید مواجه شدند. این اتفاق در پی اعتراض به افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله و قیمت‌گذاری دستوری خودروهای مونتاژی از جانب شورای رقابت از سوی خودروسازان صورت گرفت.

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که خودروسازان خصوصی به دلیل آن‌چه که عدم توجیه‌پذیری اقتصادی خوانده می‌شود، تولید محصولات خود را متوقف کنند یا اینکه مصرف کنندگان خرید خودرو با قیمت‌‌های سر به فلک کشیده و به دور از منطق خودروسازان بخش خصوصی را توجیه‌ناپذیر بدانند. در این میان گزینه دوم به واقعیت زندگی در کشورمان قرابت بیشتری دارد.

در روزهای گذشته هایما S8 لوکس‌ترین خودرو مونتاژی آبی‌پوشان جاده مخصوص با قیمت 1.670 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری شد. در محصولات گروه خودروسازی بهمن نیز خودروی دیگنیتی پرستیژ با 2.140 میلیون تومان صدرنشین و خودروی فیدلیتی پرایم با قیمت 1.540 میلیون تومان قعرنشین جدول قیمت‌ها است.

قیمت روزانه خودرو خارجی 2_1 (1)

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آینده

با توجه به عرضه پلکانی و قطره‌ چکانی خودرو از جانب خودروسازان دولتی و خصوصی، طی روزهای آینده بازار خودرو روزهای بی‌رمق و به دور از هیاهو را تجربه خواهد کرد، اما همان‌طور که پیش از این نیز بیان شد، آرامش فعلی بازار خودرو آرامش قبل از طوفان است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: