کد خبر: ۳۳۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 07
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد:
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: بررسی پرونده فوت در بیمارستان ها، پرونده های کاملا تخصصی است و باید با هرکسی که قصور، تاخیر و کوتاهی داشته است برخورد شود. هیچ کس در هیچ مقامی در هیچ مکانی نمی خواهد از این قصور دفاع کند.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در واکنش به فوت نوزاد شش ماهه گفت: اگر قصوری صورت گرفته و تاخیری در حضور فردی که باید در مکانی بوده رخ داده، قابل قبول نیست و باید مانند همه پرونده‌های پزشکی در مراجع تخصصی رسیدگی شود.

 به گزارش شفا آنلاین:محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در حاشیه دومین رویداد آموزشی سازمان نظام پزشکی که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، درباره فوت یک نوزاد شش ماهه در بیمارستان مفید گفت: هر فوتی به ویژه فوت یک نوزاد برای ما و جامعه پزشکی بسیار تاثر برانگیز است و ما بیش از هر کسی از این موضوع ناراحت می‌شویم و جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم اگر قصوری صورت گرفته و تاخیری در حضور فردی که باید در مکانی بوده رخ داده، قابل قبول نیست و باید مانند همه پرونده‌های پزشکی در مراجع تخصصی رسیدگی شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: بررسی پرونده فوت در بیمارستان ها، پرونده های کاملا تخصصی است و باید با هرکسی که قصور، تاخیر و کوتاهی داشته است برخورد شود. هیچ کس در هیچ مقامی در هیچ مکانی نمی خواهد از این قصور دفاع کند.

وی ادامه داد: نکته سوم و بسیار مهم این است که در برخورد با این پرونده ها باید کاملا خردورزی رعایت شود چراکه پرونده های تخصصی هستند شکل برخورد با همکاران ما در مراحل اولیه و بازپرسی قابل دفاع نیست و جای گلایه مندی بسیار زیادی دارد.بیمارستان مفید یکی از بیمارستان‌های بسیار شلوغ و بسیار اثرگذاری است و خدمات بسیار زیادی ارائه می‌دهد و روزانه بالغ بر هزار نفر مراجعه کننده به این بیمارستان وجود دارد و آن هم مراجعات کودکان و نوزادان که کار بسیار مشکل تر از مراجعات بزرگسالان است.

وی ادامه داد: همکاران ما اعضای هیات علمی پرستاران کادر تخصصی و کادر مدیریتی شبانه روز مجاهدانه با علاقه و عشق به بچه های این آب و خاک خدمت انجام می دهند اینکه به دلیل فوت یک نوزاد که جای بسیار تاسف دارد، بدترین برخورد ممکن با همکاران ما در مرحله بازپرسی صورت بگیرد باعث آرزدگی خاطر جامعه پزشکی شده است.

وی ادامه داد: البته این رویه اصلا روال معمول در دستگاه قضایی ما نیست و همیشه تعامل بسیار خوبی در دستگاه قضایی به ویژه در دوره اخیر داشتیم و همچنین تعامل بسیار خوب با قضات و دادستانها داشتیم. هر وقت هم که لازم بود همکاری لازم را با هم داشتیم. اما این کج سلیقگی که در این مورد اعمال شده باعث جریحه دار شدن همکار ما شده است به ویژه در این شرایط که نیاز به تزریق روحیه امید و نشاط به جامعه پزشکی برای ارایه خدمات در شرایط دشوار داریم اما این برخورد موجب گلایه مندی ما شده و ما انتظار داریم قوه قضاییه تلاش کند که چنین برخوردهایی صورت نگیرد.این به معنای این نیست که با قصور برخورد نشود بلکه با جدیت در کمیته های تخصصی و هیات‌های تخصصی پزشکی قانونی و نظام پزشکی این پرونده ها بررسی می شود و عمدتا به نفع بیمار است تا کادر پزشکی.

وی ادامه داد: پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شده اما قبل از بررسی تخصصی این برخوردها صورت گرفته و جای تامل دارد و با توجه به شرایط بهداشت و درمان کشور ما این طور برخوردها می تواند خطرناک و تحریک آمیز باشد و چرخه خدمت به مردم را دچار وقفه کند و لازم است مسئولان دقت و توجه کافی را داشته باشند و مطالبات کادر درمان را به موقع پرداخت کنند و آسودگی خاطر آنها را فراهم کنند پرستاری که در یک بیمارستان شلوغ ارائه خدمت می کند واقعا حقش این نیست که پرداخت هایش با تاخیر پرداخت شود و معوقات هم داشته باشد دوستان ما در وزارت بهداشت هم زحمت می کشند اما سازمان برنامه و بودجه و دولت باید کمک کنند تا مطالبات به موقع پرداخت شود تا دوستان ما با طیب خاطر خدمات را ارائه دهند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: من از این پرونده اطلاع دارم‌ اما اظهار نظر تخصصی نمی کنم عرض ما این است اگر تاخیری وجود داشته قطعا قابل قبول نیست و باید توسط مراجع تخصصی رسیدگی شود. اما شکل برخورد نیز قوانینی دارد و آن طور که من شنیدم تخلفاتی صورت گرفته اینکه در مرحله بازپرسی خبرنگار حضور داشته باشد و از همکاران ما عکس بگیرد و این را باید دوستان حقوقی ما نظر دهند که این کار آیا قانونی است و عکس در مرحله بازپرسی و انتشار آن آیا درست است؟ در حالی که هنوز اتهام و تخلفی اثبات نشده چراکه اگر اثبات شده باید طبق قانون برخورد شود.

وی درباره دومین رویداد آموزشی گفت: ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در کشور ما یک اصل بسیار مهم است و اگر پزشکی ما در دنیا سربلند است به دلیل کیفیت آموزش آن است در این جشنواره که دومین رویداد سراسری نظام پزشکی است بازآموزی هایی که در دوره های مختلف بوده تجمیع شده و بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در این مراسم سخنرانی می کنند آموزش های پرستاری و طب سنتی در این برنامه ها گنجانده شده است و یک حرکت علمی بسیار ارزشمندی است که همکاران ما خودشان را به روز نگه دارند تا بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. / ایلنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: