کد خبر: ۳۳۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 07
بعد از آنکه اتحادیه اروپا تهدید به جلوگیری از ورود دوزهای واکسن کرونا به بریتانیا در مارس 2021 کرد، بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق انگلیس از این موضوع «خشمگین» شد.

شفا آنلاین>سلامت>نشریه انگلیسی دیلی میل با استناد به منابع دیپلماتیک فاش کرد، بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق این کشور از مشاوران نظامی خود خواسته بود برنامه‌ حمله به تاسیسات ذخیره واکسن کووید-19 در هلند با هدف تصرف پنج میلیون دوز واکسن آسترازنکا از این تاسیسات را تدارک ببینند.

 به گزارش شفا آنلاین:بعد از آنکه اتحادیه اروپا تهدید به جلوگیری از ورود دوزهای واکسن کرونا به بریتانیا در مارس 2021 کرد، بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق انگلیس از این موضوع «خشمگین» شد.

به نوشته پایگاه «راشاتودی»، اتحادیه اروپا در آن زمان درگیر مناقشه با شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا بر سر توزیع واکسن کووید-19 بود. آسترازنکا اعلام کرده بود، به دلیل مشکلات تولید تنها می‌تواند حدود یک چهارم از ذخایر برنامه‌ریزی شده خود را به اتحادیه اروپا عرضه کند و از ارسال ذخایر واکسن کارخانه‌هایش در بریتانیا به این اتحادیه سر باز زد.

این تصمیم متقابلا بروکسل را واداشت به این که تهدید به ممنوع کردن صادرات واکسن از خاک خود کند در حالی که اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا این ممنوعیت را برای «تضمین اینکه اروپا سهم عادلانه خود را دریافت کند» ضروری دانسته بود.

بر اساس این گزارش، جانسون که وعده واکسینه کردن کامل گروه‌های در اولویت واکسیناسیون در بریتانیا تا اواسط آوریل 2021 را داده بود، سپس از مشاوران نظامی خود خواست برنامه‌هایی برای تصرف دوزهای واکسن «توقیف شده» آسترازنکا از تاسیساتی در شهر لیدن هلند را تدارک ببینند.

دیلی میل نوشت، منبع دیپلماتیک گفت، نخست وزیر وقت انگلیس از این وضعیت «خشمگین شده بود.»

این منبع اظهار کرد: «او به مقام‌ها دستور داد همه گزینه‌ها را برای پاسخ دادن به این تصمیم بررسی کنند و این گزینه‌ها شامل درخواست از سرویس‌های امنیتی انگلیس برای بررسی گزینه‌های خودشان به منظور مداخله فیزیکی و تصرف کردن واکسن‌های دپو شده در هلند و آوردن آنها به بریتانیا بود.»

همچنین منبع مطلع دیگری نیز گفت، اتحادیه اروپا «نمی‌توانست این حقیقت را بپذیرد که ما با آسترازنکا بر سر یک توافق بهتر مذاکره کرده‌ایم. آنها (واکسن‌ها) را عملا دزدیدند.»

به نوشته دیلی میل، مشاوران جانسون بعدا این نخست وزیر اسبق را از عملیات نظامی برای تصرف این واکسن‌ها منصرف و به او تاکید کردند، چنین کاری باعث تضعیف جدی روابط با اتحادیه اروپا و تهدید شدن روند تامین دوزهای واکسن کووید-19 از نقاط دیگر این بلوک در آینده می‌شود.

قرار است نخست وزیر اسبق انگلیس امروز چهارشنبه به کمیته تحقیقات کووید بریتانیا اسناد و مدارکی را ارائه کرده و در جریان این جلسه به اختلافش بر سر واکسن با اتحادیه اروپا نیز ارجاع دهد.

نشریه تایمز انگلیس نیز پیش از این گزارش کرد، نخست وزیر اسبق انگلیس در جریان این جلسه اعتراف خواهد کرد که «بدون شک مرتکب اشتباهاتی» در تمام طول دوران رهبری‌اش در زمان همه گیری کروناویروس شده است. با این حال او همچنین ادعا خواهد کرد که اقداماتش باعث نجات جان صدها هزار نفر شد. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: