کد خبر: ۳۳۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 06
دکتر امیرعلی حمیدیه، فوق تخصص خون‌، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی کودکان و رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان، نخستین پزشک ایرانی است که همراه با تیم پزشکی‌اش، درمان بیماری‌های صعب‌العلاج کودکان را با استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی آغاز کرد و طی 16سال به رکورد بیش از 2هزار پیوند در مرکز طبی کودکان رسید.
شفا آنلاین>سلامت>سلول‌های بنیادیء سلول‌هایی در بدن هستند که امکان تولید سلول‌های ارگان‌های مختلف بدن با آنها وجود دارد وبهره‌مندی از آنها ،تنها درمان برخی از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های صعب‌العلاج کودکان به شمار می‌رود. درمان کودکان دارای فلج مغزی، سرطان، بیماری‌های صعب‌العلاج، مشکلات خونی و ... از طریق همین پیوند انجام می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین: دکتر امیرعلی حمیدیهبه جزئیات بیشتری از انجام این پیوند و اهمیت آن در نجات جان کودکان اشاره می‌کند.

سابقه انجام پیوند سلول‌های بنیادی در کشور چند سال است؟
در کشورمان 2 نوع پیوند انجام می‌شود؛ پیوند اعضا شامل کلیه، کبد، قلب، ریه و پیوند سلو‌ل‌های بنیادی خون‌ساز که البته پیوند عضو نیست. مرکز طبی کودکان به‌عنوان قطب علمی کودکان کشور، تنها بیمارستان کشور است که پیوند سلو‌ل‌های بنیادی و پیوند اعضا مثل کبد و کلیه را به‌صورت همزمان درباره کودکان دارد. البته تفاوت این دو پیوند، این است که در پیوند اعضا، ‌دهنده، یک عضو را از دست می‌دهد، اما در پیوند سلول‌های بنیادی اهداکننده نه‌تنها چیزی را از دست نمی‌دهد که جان یک نفر را نجات می‌دهد. پیوند سلول‌های بنیادی در ایران سابقه 30ساله دارد و پیوند سلول‌های بنیادی کودکان هم 16ساله است که در همین دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی خود من راه‌اندازی شد. تیم پزشکی ما تاکنون نزدیک به 2هزار پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده‌ که در مقابل پیوند کبد و کلیه در کشور که رقمی حدود 40 مورد است، بسیار بالاست و به‌نوعی رکورد به شمار می‌رود. در پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز کودکان، مرکز طبی به‌عنوان یک مرکز شناخته شده در سطح بین‌المللی مطرح است.

پیوند سلول‌های بنیادی چه میزان در نجات جان کودکان مؤثر است؟
70نوع بیماری صعب‌العلاج وجود دارد که شانس زنده ماندن آنها صفر است و کودک درصورت ابتلا جان خود را از دست می‌دهد، اما با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز 70درصد این کودکان شانس زنده ماندن پیدا می‌کنند و به زندگی طبیعی برمی‌گردند. علاوه بر این کودکان 13کشور دنیا هم تاکنون به ما مراجعه کرده‌اند و ما پیوند سلول‌های بنیادی خونساز را برای آنها انجام داده‌ایم که بسیار موفقیت‌آمیز هم بوده است.

پوشش بیمه‌ای این پیوند چگونه است؟
پیوند سلول‌های بنیادی گران‌ترین اقدام پزشکی در دنیاست؛ در آمریکا 500 تا 900هزار دلار و در اروپا 300 تا 450هزار یورو، اما در ایران بخش زیادی از هزینه‌ها از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود. شهریور امسال طبق اساسنامه تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج پوشش بیمه‌ای برای برخی بیماری‌ها و پیوندها افزایش پیدا کرد که پیوند سلول‌های بنیادی و خون‌ساز هم جزو آنها بودند.


2هزاربیمار در کشور سالانه نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند

70درصدکودکان مبتلا به 70بیماری‌ صعب‌العلاج می‌توانند با پیوند سلول‌های بنیادی به زندگی عادی خود بازگردند.

13کشور دنیا تاکنون کودکان بیمار خود را برای پیوند سلول‌های بنیادی به ایران اعزام کرده‌اند.

۷۰درصد
 از بیماران نیازمند دریافت سلول‌های بنیادی، فاقد خویشاوند مناسب از نظر آنتی‌ژن‌های سازگاری بافتی هستند.

700هزار
 دلار در آمریکا و 400هزار یورو در اروپا، میانگین هزینه این پیوند است، اما در ایران تقریبا به‌صورت رایگان انجام می‌شود./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: