کد خبر: ۳۳۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 05
یک متخصص اعصاب و روان می‌گوید: مصرف خودسرانه یا تجویز نادرست داروهای اعصاب و روان عوارض زیادی دارد و مشکلات معده، کاهش میل جنسی و تحت تاثیر قرار گرفتن روابط بین فردی تنها بخشی از این عوارض هستند.
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از متخصصان غیرروانپزشک وقتی علائمی از غم و اندوه، افسردگی، اضطراب، دلهره، اختلال خواب، زود عصبانی شدن و مواردی از این دست در شرح حال مختصری از بیماران خود می‌شنوند، برای آنها در کنار داروهای حیطه تخصص خود، داروهای اعصاب و روان هم تجویز می‌کنند. این در حالی است که روانپزشکان معتقدند تجویز داروهای اعصاب و روان بدون شنیدن شرح حال کامل بیمار و بدون بررسی بیماری‌های احتمالی او خطرناک است و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک‌تر مثل افسردگی حاد، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در فرد شود.

 به گزارش شفا آنلاین:دکتر منا کروندی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ، در پاسخ به این سوال که آیا غیر از روانپزشک‌ها، متخصصان دیگر ازجمله متخصص زنان می‌توانند در کنار داروهای مربوط به تخصص خود، داروهای اعصاب و روان نیز برای بیماران خود تجویز کنند، می‌گوید: یک سری مباحث در همه رشته‌های پزشکی مشترک است و با این وجود گاهی درباره این مباحث مشترک با توجه به رفرنس‌ها اختلاف نظر وجود دارد. مثلا سندروم پیش از قاعدگی یک مبحث مشترک بین روانپزشک‌ها و متخصصان زنان است، اما این دلیل نمی‌شود که متخصص زنان در حوزه روانپزشک ورود کند و داروهایی را تجویز کند که امکان دارد بیماری فرد را تشدید کند. بنابراین به عنوان پزشک باید در این خصوص دقت و توجه زیادی داشته باشیم.

دکتر کروندی می‌گوید: کسی که به متخصص زنان مراجعه می‌کند، ممکن است علائمی مثل کلافگی، میل به گریه و غم را برای پزشک ذکر کند و زیاد مشاهده شده که پزشک هم برای چنین علائمی معمولا فلوکستین و گل‌ مغربی تجویز می‌کند. ولی یک اشکال خیلی بزرگ در این مورد وجود دارد و این است که یک نوع افسردگی‌های دیگری هم داریم که در زمینه اختلال دوقطبی هستند و اگر به این افراد فلوکستین تجویز کنیم بدون آن که شرح حال آنها را بدانیم، ممکن است علائم این افراد به فاز بالا یا فاز پایین اختلال دوقطبی برگردد. مثلا فرد افسرده است و با تجویز نادرست فلوکستین دچار شادی‌های غیرطبیعی، ولخرجی، پرحرفی، فکر شلوغ، انجام کارهای ریسکی، تنوع‌طلبی و ... می‌شود.

این روانپزشک تاکید می‌کند: پس اگر متخصص زنان با تشخیص PMS (سندروم پیش از قاعدگی) برای ما دارویی تجویز می‌کند، حتما باید با متخصص اعصاب و روان هم درباره مصرف آن دارو مشورت کنیم. چون فلوکستین، دارویی روتین است که بیشتر مردم آن را می‌شناسند، ما اجازه نداریم که هرکس علائم خُلقی داشت، آن را برایش تجویز کنیم.

این متخصص اعصاب و روان می‌گوید: در همه رشته‌های پزشکی ما مبحث اعصاب و روان داریم، اما این که مثلا پزشک ارتوپد به دلیل مشکل عصبانیت فرد یا پزشک رشته‌ای دیگر به خاطر اختلال خواب داروی آلپرازولام به بیمار بدهند، یک اشتباه بسیار بزرگ است. چون وقتی داروهایی را که در دسته پام/Pam هستند مثل آلپرازولام (Alprazolam)، کولونازپام (Clonazepam)، کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) و اوگسازپام (Oxazepam) برای فرد تجویز می‌کنیم، درواقع علامت‌درمانی می‌کنیم و خطر سوءمصرف این گونه داروها را در بیمار افزایش می‌دهیم.

این روانپزشک می‌گوید: وقتی ما به صورت غیرحرفه‌ای شروع به درمان یک سری علائم در بیماران می‌کنیم، هم بیمار را متضرر می‌کنیم و هم دیدگاه جامعه را به این سمت می‌بریم که داروهای اعصاب و روان اعتیادآورند و وابستگی می‌آورند. متاسفانه این ذهنیت نادرست در بسیاری از مردم وجود دارد.

این متخصص اعصاب و روان ادامه می‌دهد: اگر متخصص زنان برای مثلا علائم پیش از قاعدگی دارویی تجویز کرد که در دسته داروهای اعصاب و روان است، حتما باید توسط متخصص اعصاب و روان هم بررسی شود و شرح حال کافی از بیمار گرفته ‌شود تا مشخص شود مصرف آن دارو برای او بجا و مناسب است یا نه. چون ممکن است فرد دچار افسردگی‌های مختلفی مثل اختلال استرس بعد از حادثه، اختلال دوقطبی، فاز پایین اسکیزوفرنی و موارد دیگر افسردگی باشد و تشخیص اشتباه متخصص غیر روانپزشک می‌تواند منجر به متضرر شدن بیمار شود.

دکتر کروندی می‌گوید: نمی‌شود که بیمار با هر علامت و شکایتی مثل غم، گریه، اضطراب، گریه، دلتنگی و کلافگی به ما مراجعه کرد، سریع برایش فلوکستین، سرترالین یا داروهای دیگر در حوزه اعصاب و روان تجویز کنیم. ما مثلا در مورد فشارخون یک عدد و رقم داریم که مجاز هستیم با توجه به آن عدد و رقم برای بیمار دارو تجویز کنیم. ولی در بیماری‌های اعصاب و روان با توجه به این که هیچ عدد و پارامتر آزمایشگاهی نداریم، بر اساس مصاحبه بالینی و اختلال عملکردی که برای بیمار ایجاد شده، دارو تجویز می‌کنیم. بنابراین هر فردی که با علامت گریه نزد ما آمد، برایش فلوکستین تجویز نمی‌کنیم یا به دوستان و رفقای خود نمی‌گوییم که من این دارو را خوردم و نشاط‌آور بوده و تو هم مصرف کن، حتما برای تو هم مفید است. این مشکلی است که از خیلی از مراجعین می‌شنویم.

این متخصص اعصاب و روان می‌گوید: در مورد افسردگی، فرد باید ۴ معیار و فاکتور از ۹ معیار و فاکتور موجود را داشته باشد تا ما برایش دارو تجویز کنیم. یا نوع افسردگی بیمار باید برای ما مشخص باشد. پس دارویی مثل فلوکستین یا مثلا سرترالین برای همه افراد مناسب نیست.

این روانپزشک اضافه می‌کند: درضمن در کسانی که کاهش میل جنسی دارند، مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان توسط فرد یا تجویز نادرست داروهای اعصاب و روان ازسوی پزشک می‌تواند این مشکل را در آنها تشدید ‌کند. همچنین موجب اختلال نعوظ در آقایان می‌شود. یا اگر خانمی خودسرانه این داروها را مصرف کند، اصلا قادر به برقراری رابطه جنسی با همسرش نخواهد بود. اینها بعضی از مشکلاتی است که در نتیجه‌ی استفاده نادرست از داروهای اعصاب و روان پیش می‌آید و افراد باید مراقب باشند.

به گفته دکتر کروندی، مصرف خودسرانه یا تجویز نادرست داروهای اعصاب و روان عوارض کمی ندارد و مشکلات معده، کاهش میل جنسی و تحت تاثیر قرار گرفتن روابط بین فردی تنها بخشی از این عوارض هستند./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: