کد خبر: ۳۳۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 05
دانشمندان یک دوربین لیزری ساخته‌اند که می‌تواند ضربان قلب افراد را از فاصله دور بخواند که برای بیمارهای قلبی-عروقی مفید خواهد بود.
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان یک ابزا. هوش مصنوعی ساخته‌اند که ضربان قلب را از طریق گلو می‌خواند و احتمالا جایگزین گوشی پزشکی شود.

 به گزارش شفا آنلاین:دانشمندان یک دوربین لیزری ساخته‌اند که می‌تواند ضربان قلب افراد را از فاصله دور بخواند که برای بیمارهای قلبی-عروقی مفید خواهد بود.

به گفته محققان دانشگاه گلاسکو، این سیستم که از هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی استفاده می‌کند، می‌تواند نحوه نظارت بر سلامت را تغییر دهد.

دانیله فاچیو از مرکز تحقیقات پیشرفته این دانشگاه گفت: «این فناوری را می‌توان حتی در مراکز خرید راه‌اندازی کرد تا افراد بتوانند ضربان قلب خود را سریعا چک کرده و سپس به سوابق پزشکی آنلاین خود اضافه کنند».

فاچیو افزود: نظارت بر ضربان قلب یک فرد از راه دور بسیار ارزشمند است زیرا بی نظمی هشدار می دهد که آنها در معرض خطر سکته مغزی یا ایست قلبی هستند.

در حال حاضر پزشکان از گوشی پزشکی برای نظارت بر ضربان قلب استفاده می کنند. گوشی پزشکی که در اوایل قرن نوزدهم توسط جراح فرانسوی رنه لانه اختراع شد متشکل از یک تشدید کننده دیسکی شکل است که وقتی روی بدن فرد قرار می گیرد، صداهای ایجاد شده را دریافت می کند.

فاچیو گفت: «برای استفاده صحیح از گوشی پزشکی نیاز به آموزش است و اگر به شدت روی قفسه سینه بیمار فشار داده شود، سیگنال های ضربان قلب را کاهش می دهد. در عین حال تشخیص بی نظمی در ضربان با آن دشوار است.»

سیستم توسعه یافته توسط فاچیو و تیمش شامل دوربین های پرسرعتی است که می توانند تصاویر را با سرعت 2هزار فریم در ثانیه ضبط کنند. یک پرتو لیزر به پوست گلوی افراد تابیده می‌شود و از بازتاب‌های آن برای اندازه‌گیری دقیق میزان بالا و پایین رفتن پوست آن‌ها استفاده می‌شود. این تغییرات شامل حرکاتی به اندازه چند میلیاردم متر است.

تجزیه و تحلیل سیگنال های به دست آمده به کادر درمان اجازه می دهد تا تغییرات در ضربان قلب را تشخیص دهند. اما استفاده اصلی از این فناوری اندازه گیری ضربان قلب به راحتی و سریع در خارج از بیمارستان ها یا جراحی های عمومی خواهد بود. / فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: